• 20140222

    Vi skall inte gifta oss

    Jag vet att detta blir ett långt inlägg.
    Men jag vill ändå vara ärlig och berätta våran struliga väg fram till altaret.

    Våren 2012 så ville min familj att vi skulle förlova oss till sommaren. 
    De hade "tjatat" 1 år om det.Vi orkade inte med deras "tjat" om förlovning.
    Så vi "förlovade" oss 2012 på sommaren Hjärta, fastän vi inte ville det då.
    Vi hade inte pengar till nya ringar. Så vi hade begagnade. Min ring är för stor, och hans ring är för liten.
    Så vi använder aldrig våra ringar. Att vi hade ringar vid "förlovningen" var mest för att "man skall ha det".
    När vi ändå hade "förlovat" oss så tänkte vi att.

    Då får vi väl gifta oss med. Och vi tänkte gifta oss i december 2012.
    Men vi insåg att vi inte hade råd.
    Och visst, det var naivt och dumt att tro att vi skulle ha råd med bröllop just då.

    Så vi tänkte att vi får väl spara så vi har råd att gifta oss 2014. Hjärta
    Vi bokade datum 2014-02-22. Men ändrade till 2014-02-02 av praktiska skäl.

    Tyvärr blev jag sjuk i epilepsi, svår värk i kroppen och andra saker. Gråter
    Och så mår jag inte bra av de mediciner som jag äter. Jag är mycket trött och sover mycket på dagarna.
    Och jag visste inte hur! jag skulle orka med en hel bröllopsdag.
    Men då kom Ni på BT på idèen att man kan ha vigsel och "bara"kaffe och tårta efter vigsel 2014. Hjärta
    Och sen ha den bröllopsfesten 2015 och fira 1 års bröllopsdag då. Hjärta
    Men den idèen gillade inte våra vänner.Och de ville inte! komma på vårat bröllop om vi skulle göra så.
    De tycker inte! att "man gör så" eller "kan göra så". Gråter

    Jag anser att jag har försökt att förklara för dem hur mina sjukdomar är och påverkar mig.
    Och de förstår att jag är sjuk, och tycker det är tråkigt. Men samtidigt så säger de:
    "Att på bröllopet så är du inte sjuk, då glömmer du att du är sjuk".
    För mig/oss låter detta lite främmande. Förvånad Men vi respekterar våra vänners åsikter, känslor och tankar.

    Sen om sanningen skall fram.Så har vi svårt att få råd med bröllop till februari 2014. Obestämd
    Då vi fått en massa oförutsedda utgifter i och med att jag blev sjuk. Och det kostar en del extra, tyvärr.
    Men tårta och kaffe efter vigsel hade vi haft "råd" med. Kaffe Men inte bröllopsfest, dock. Det hade vi fått ha 2015.

    Vi vill göra ett bröllop som passar oss, våra familjer och vänner. Glad
    Så pga det så har vi tagit ett stort! beslut. Och det är att:

    Vi tänker förlova om oss på riktigt 2014-02-02. Med nya fina ringar! Hjärta
    Vi är redo för en förlovning nu.
    Jag har en fin aftonklänning och han en fin kostym.Så vi blir fina och ska planera hur dagen skall vara.

    Sen planerar vi att gifta oss till hösten/vintern 2015. Hjärta
    Och göra så som våra vänner vill att:
    Ha vigsel och bröllopsfest direkt efter. Hoppas att jag orkar det.
    Annars får det "bara" bli kaffe efteråt i alla fall. 
    Och då får de som vill komma bara.Men det är långt kvar och jag kan bli bra till dess.

    Vi har nu gjort upp en budget till bröllopet 2015. Glad
    Och vi har bestämmt hur mycket vi måste lägga undan i varje månad för att få ihop pengar tills dess.
    Då har vi räknat med oförutsedda utgifter också.
    Vi har redan inhandlat: Placeringskort, tackkort, inbjudningskort och bordsdekorationer.
    Dock måste vi handla våra kläder och vigselringar.

    Jag vet att vi har "strulat" mycket.Men så blir det då sjukdomar kommer ivägen. 
    Och när man vill göra alla nöjda.

    Tack för att ni orkade att läsa. Solig Lycka till alla! Hjärta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-07 11:56
    Här är en tråd som jag skrivit lite mer om vår sits.
    www.brollopstorget.se/Forum-14-124/m4333298.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-07 12:07
    Måste jag byta "nick-namn" nu?
    Eller kan jag ha kvar detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-11 18:11
    Det vi är gladast över är att vi INTE hann att skicka ut inbjudningskort.
    Boka lokal och kyrka. Vi hade bara preminilär bokat kyrka.
    Det var inga problem att avboka kyrkan.
    Då "alla" känner mig i kyrkan/församlingen.
    Så vi hade tur i oturen, tur att vi var så sega i vår planering! Glad

  • Svar på tråden Vi skall inte gifta oss
  • TheD

    Det är ju bra att ni vill förlova er på riktigt och inte för att andra säger åt er!Men jag tycker ni gör fel i att göra bröllopet så att era vänner blir nöjda. Om dessa personer verkligen är era vänner så kommer de på det bröllop ni bjuder in till oavsett när på året eller vad som bjuds att äta :) 

  • 20140222
    TheD skrev 2013-09-07 12:04:46 följande:
    Det är ju bra att ni vill förlova er på riktigt och inte för att andra säger åt er!Men jag tycker ni gör fel i att göra bröllopet så att era vänner blir nöjda. Om dessa personer verkligen är era vänner så kommer de på det bröllop ni bjuder in till oavsett när på året eller vad som bjuds att äta :) 



    Jag kan väl inget annat än att hålla med. Men man vill ju inte ha bråk heller.
    Vi ska ha en liten förlovningsfest istället. Med tårta och kaffe. Så då kommer våra vänner. 
  • filibustern

    vad fint att ni beslutat er att förlova er för att ni är redo! dock tycker jag att vad vännerna tycker inte ska styra. vadå" så kan man inte göra"? idiotiskt. har en kompis som gifte sig i sitt vardagsrum, höggravid. dom hade inte tid för något bröllop, men dom ska köra ett "riktigt" bröllop när dom firar 10 år som gifta.. och det tycker ajg är jättefint. 

    men va bra ni hittat något som funkar för er! :D 

  • amerika

    Det är tråkigt att ni väljer att ställa in bröllopet bara för att de runtomkring er tycker som de gör. Det är många som haft vigsel och tårta eller mingel och det är absolut inget fel i det. Det behöver inte ens vara på grund av att man inte har råd utan det kan handla om att man inte har lust att ställa till med större fest än så. Gifta blir man ju i alla fall, hur liten eller stor fest man än har. 

    Men om ni själva tycker att detta är känns bättre, att skjuta fram allt, är det förstås en annan sak. Att vara svårt sjuk och samtidigt försöka orka vara glad och förväntansfull och planera för någonting viktigt och stort, ja det är svårt.

    Hoppas ni får det bröllop ni vill ha och kan känna er glad och lyckliga! 


    24 maj 2014
  • sommar2014

    Härligt att ni vill förlova er för ER skull! Fint! Hjärta

    Men att vännerna inte "accepterar" ett bröllop med fika?! Vad är det för vänner?! Särskilt om man är sjuk och kanske inte orkar med en jättelång fest är det väl alldeles lagom att ha vigsel med fika efteråt?

    Jag tycker såklart att man ska tänka på sina gäster när man planerar bröllopet, men då handlar det för mig om att UNDERLÄTTA för gästerna. Dvs hålla bröllopet i en stad som det är rimligt att de flesta av gästerna har råd att åka till (dvs inte gifta mig i Australien - om jag vill bjuda många gäster iaf), hålla det på en tid så att många kan komma (dvs inte på julafton), se till att gästerna inte behöver vänta för länge mellan vigsel och middag, göra en tydlig och bra inbjudan etc etc. Sådana saker ska man anpassa till gästerna tycker jag! Men allt annat måste bröllopsparet själva få avgöra. Ingen gäst kan komma och tycka att ett afternoon tea-bröllop inte är ett "riktigt bröllop" eller att man MÅSTE ha vit klänning eller si och så. Det avgör man själv, utifrån sin smak, sin ekonomi och vad man mäktar med.

    Så ha det bröllop som NI vill ha! Jag hade gärna gått på ett afternoon tea-bröllop!

  • CoG

    Finns ingen anledning att byta nick :)

    Sen håller jag med övrigatalare.
    Bröllopet är erat och bör utformas så att ni är nöjda först och främst, inte gästerna.

    Och jag undrar lite hur erat liv är i övrigt, men det är inget du behöver svara på.
    Varför tvingar en familj ett par att förlova sig, eller varför förlovar man sig för att familjen tjatar?
    Man måste ju inte ens vara förlovade öht, för rent juridiskt påverkar en förlovning livet inte på något sätt alls.
    Och en förlovning behöver inte kosta något alls, det är ju ett löfte man ger varandra som bara behöver sägas mellan två personer att "Jag vill gifta mig med dig".

    Styr och ställer er familj och era vänner mer än det du nämner?
    Bestämmer dom hur ni ska bo, vad ni ska äta, vad ni ska arbeta med osv?
    Jag kan inte förstå att något ändras och flyttas framåt pga att vänner tycker att bröllopet har fel upplägg.
    Även om det inte kommer någon kan man ju faktiskt gifta sig, just för att man älskar varandra och inte för att behaga dessa "vänner".

    Lycka till iaf och jag hoppas att allt blir precis så som NI vill, oavsett :)
    Kram

  • stormhelen

    Tråkigt att höra om er situation och att du mår så dåligt.


    Med det sagt tycker jag att ni har kommit fram till ett bra beslut. Hälsan kommer alltid i första hand.


    Krya på dig och lycka till med ALLT (hälsa, förlovning, bröllop, vänner, familj etc). Solig

  • Vichy

    Men vad ledsen jag blir på sånna människor! :(

    Jag håller alla tummar jag har för att ni faktiskt får det börllopet ni förtjänar och önskar er! 

  • Aniara4

    Jag håller med alla andra om att det var väldigt trista och oempatiska vänner ni har! Och familjen verkar inte mycket bättre, de har väl inget att göra med om eller när ni ska förlova er?!

    Hade mina vänner sagt att det inte dög åt dem med ett fikabröllop fast jag var för sjuk för att orka något annat, så skulle jag nog bara ha sagt att nähä men skit i't då - och bara haft ett litet lyxigt bröllop för de få personer som bryr sig mer om att jag ska vara lycklig än vad de själva ska bli bjudna på.

  • Chinchilli

    Ert nya upplägg kan ge er bättre minnen från er bröllopsdag än vad det ni tidigare planerat skulle gett er med allas åsikter.

    Låter som att ni i kommer att ha mycket kul att se fram emot de närmaste åren :)

    Önskar er all lycka!!
     

  • Tooie

    Jag måste säga att jag tycker alltid alltid man ska fundera på varför man gifter sig.... är det för att man älskar varandra eller för att man ska ge sina "vänner" en bröllopsfest. Jag hade inte låtit mina så kallade vänner bestämma hur jag ska ha min dag då jag gifter mig med den jag älskar. Det låter helt fel i mina öron. 

    Jag hoppas detta blir så som ni vill ha det och att vägen till bröllopet blir roligt för dig att planera och hoppas du blir bättre från din sjukdom.

    Livet är för kort för att man ska göra som alla andra vill.

    stor kram! :) 

  • 20140222
    CoG skrev 2013-09-07 14:57:46 följande:
    Finns ingen anledning att byta nick :)

    Sen håller jag med övrigatalare.
    Bröllopet är erat och bör utformas så att ni är nöjda först och främst, inte gästerna.

    Och jag undrar lite hur erat liv är i övrigt, men det är inget du behöver svara på.
    Varför tvingar en familj ett par att förlova sig, eller varför förlovar man sig för att familjen tjatar?
    Man måste ju inte ens vara förlovade öht, för rent juridiskt påverkar en förlovning livet inte på något sätt alls.
    Och en förlovning behöver inte kosta något alls, det är ju ett löfte man ger varandra som bara behöver sägas mellan två personer att "Jag vill gifta mig med dig".

    Styr och ställer er familj och era vänner mer än det du nämner?
    Bestämmer dom hur ni ska bo, vad ni ska äta, vad ni ska arbeta med osv?
    Jag kan inte förstå att något ändras och flyttas framåt pga att vänner tycker att bröllopet har fel upplägg.
    Även om det inte kommer någon kan man ju faktiskt gifta sig, just för att man älskar varandra och inte för att behaga dessa "vänner".

    Lycka till iaf och jag hoppas att allt blir precis så som NI vill, oavsett :)
    Kram
    Våra familjer har åsikter, ja. och vi gör ofta saker för att behaga dem, ja.

    Men och andra sidan så har vi varit ihop länge utan att förlova oss och gifta oss.
    Så det är väl dags nu, tycker de nog. Obestämd Vilket vi kan förstå. Glad
  • 20140222
    PimPim83 skrev 2013-09-07 15:02:32 följande:
    Vad är det för vänner ni har undrar jag? Skulle mina vänner hålla på så skulle jag inte bjuda dem alls. Ni ska absolut göra som NI vill och inte som alla andra tycker att ni ska göra.



    Ja, PimPim 83: Jag undrar det med ibland Gråter. Men u är de nöjda i alla fall.
    Då vi skjuter upp det. Och det blir en fest som de vill ha.Glad
    Och vi vill  ha fest med, hoppas bara jag orkar det. Obestämd
  • 20140222
    Chinchilli skrev 2013-09-07 23:04:37 följande:
    Ert nya upplägg kan ge er bättre minnen från er bröllopsdag än vad det ni tidigare planerat skulle gett er med allas åsikter.

    Låter som att ni i kommer att ha mycket kul att se fram emot de närmaste åren :)

    Önskar er all lycka!!
    Det tror jag med! Solig
  • 20140222

    Jag vill TACKA ALLA! för ALLA SNÄLLA ord som Ni skriver.Skrattande

    Även om Ni inte känner mig så verkar Ni fatta bättre än de som känner mig.Tungan ute

    Visst, var jag först väldigt ledsen Gråter över att skjuta upp bröllopet.
    Men nu ser vi VERKLIGEN! fram emot förlovningen Hjärta.
    Som vi gör ensamma så som VI VILL!
    Våra vänner ville ha en storslagen förlovningsfest med. Men då sa vi NEJ!

    Det att våra vänner förväntar sig fester av oss är för att jag har varit kock.
    Och ofta förut bjudit på middagsbjudningar och fester.
    På något sätt har de svårt att förstå att jag inte längre orkar detta.
    Dessutom kostar det ju oss en massa pengar att ha middagsbjudningar
    och fester i tid och otid med. Något de kanske inte tänker på. Obestämd
    De är inte alltid så duktiga på att bjuda tillbaka, om jag skall vara ärlig.

    Men nu är vännerna nöjda med att få ett "riktigt" bröllop med fest efteråt.
    Bara jag orkar det då Obestämd, men det är långt kvar, och jag kan vara bättre då Glad.

    Det vi är gladast över är att vi INTE hann att skicka ut inbjudningskort.
    Boka lokal och kyrka. Vi hade bara preminilär bokat kyrka.
    Det var inga problem att avboka kyrkan.
    Då "alla" känner mig i kyrkan/församlingen.
    Så vi hade tur i oturen, tur att vi var så sega i vår planering! Glad

    Och om sanningen skall fram så känns det bättre att först förlova sig nu
    i februari 2014.
    Och sen gifta sig höst/vinter 2015. Då hinner jag ev. bli bra/bättre.Glad
    Sen kan jag/vi planera och glädjas åt detta i 2 år!!!!!
    Och suga på goa karamellen! Skrattande länge, länge, länge Drömmer
    Fast det är lite kämpigt att vänta med Tungan ute. Det fixar vi! Flört

    Faktum efter att vi ändrade våra bröllopsplaner så har jag mått mycket bättre.
    Fått mindre epilepsianfall och varit piggare och gladare! Skrattande
    Vet inte om det beror på våra ändrade bröllopsplaner.
    Men jag kände mig så stressad förut, nu känner jag mig så lugn Drömmer.

    TACK ALLA! Hjärta

Svar på tråden Vi skall inte gifta oss