• Äldre 23 Aug 10:27
    7618 visningar
    12 svar
    12
    7618

    ska brudparet komma sist till festen?

    Letade efter ett inlägg som detta men hittade inget så ursäkta om jag lägger ut något som redan finns. Ska brudparet komma sist till festen? Om festen är väldigt nära kyrkan, hur gör man då? Kör man en runda Innan? Och när man ska till kyrkan ska man åka olika bilar dit få eftersom brudgummen ej Får se bruden? Har letat eftet info om detta men hittar ej. Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden ska brudparet komma sist till festen?
  • xMaria­x
    Äldre 23 Aug 10:32
    #1

    Eftersom att du skriver att brudgummen ej får se bruden innan så antar jag att du är mycket för tradition? Isåfall så ska ju inte bruden och brudgummen ens sova ihop sista natten innan bröllopet och då faller det sig väl ganska naturligt att de åker i separata fordon.  
    Angående att komma sist till festplatsen vet jag inte.. 


  • Alylly­ra
    Äldre 23 Aug 10:34
    #2

    Ja, det är ganska trevligt när brudparet kommer sist till festen. Då kan alla gästerna samlas först och hälsa brudparet välkomna! Och det brukar kunna bli ganska fint. Man får helt enkelt ta en extra sväng med transporten om man vill, eller ta ett stopp på vägen eller nått på vägen till festlokalen.

  • Äldre 23 Aug 10:37
    #3

    Jag tycker nog ändå att de ska komma sist till festen. När min bästa vän gifte sig hade de vigseln nere vid vattnet och festen på en gård två min promenad därifrån. När alla gratulerat och kramat brudparet tog vi med oss gästerna till festen och brudparet satt kvar en stund på bryggan, drack champagne och njöt av student. Efter 20 minuter gjorde de entré!

  • Äldre 23 Aug 10:41
    #4

    Om man bestämmer sig för att brudgummen och bruden inte får se varandra innan vigseln är det ju lämpligt att åka olika fordon dit. Men många gör inte så. Det är vad man själv vill.


     


    Det är ganska vanligt att brudparet kör en runda för att låta gästerna hinna först till festlokalen. Har man hyrt en bil för att forsla en från kyrka till festlokal vill man kanske ändå nyttja den mer än 3 minuter. Ibland har brudparet fotografering direkt efter kyrkan och då hinner ju gästerna utan problem först. Själv hade vi fotografering innan då den tog två timmar och det hade varit drygt för gästerna att vänta.

  • Äldre 23 Aug 10:46
    #5

    Vi åkte tillsammans på morgonen till festlokalen ca 100 meter (max) från kyrkan där vi bytte om och jag blev sminkad och friserad. Lite lunch hann vi med också...
    Maken hjälpte mig att snöra på klänningen.
    Sen fotograferades vi innan vigseln.

    Efter vigseln gick vi i spetsen med gästerna efter oss mot festplatsen.
    Det kändes mest naturligt. Glad 

  • Äldre 23 Aug 11:48
    #6

    Tack för alla fina svar, jag är väll halft traditionstrogen men trodde faktisk alla brudpar åkte separata bilar till kyrkan. Men det behövs ju inte då. Är ganska lång tid tills jag sks gifta mig men är så mysigt stt höra allas vertioner om alla saker som hör bröllopet till. Champanj i Fordonet innan festen är väll ok? :)

  • Äldre 23 Aug 20:04
    #7

    Ja, sist. De går även in sist till middagsalen t.ex och ingen sätter sig före brudparet.

  • Äldre 12 Sep 12:02
    #8
    cljung skrev 2013-08-23 11:48:44 följande:
    Tack för alla fina svar, jag är väll halft traditionstrogen men trodde faktisk alla brudpar åkte separata bilar till kyrkan. Men det behövs ju inte då. Är ganska lång tid tills jag sks gifta mig men är så mysigt stt höra allas vertioner om alla saker som hör bröllopet till. Champanj i Fordonet innan festen är väll ok? :)
    Absolut kan ni skåla med varandra efter vigseln Skål  både för att fira och att lätta på nerverna Flört
  • Äldre 24 Sep 19:37
    #9

    Vi kommer fota oss efter vigseln och då blir det naturligt att vi kommer dit sist. Gästerna får fördrink och aptitretare på festplatsen undertiden de väntar och när vi kommer skålar vi i bubbel av nåt slag. 

  • Äldre 25 Sep 09:53
    #10

    Vi funderar på att sova ihop nattten innan, åka och göra oss iordning på olika ställen och sen samla ihops oss för fotografering innan vigsel... Då får vi det där "avsöljandet" när vi ser varandra bröllopsklädda första gången, vi kan få fina bilder på det, ochvi hinner samlaoss lite innan vigseln. 

    Sen går vi in ihop i kyrkan och tar en tur, kanske tar ett par bilder till.. Också forhoppningsvis kan vi får ett par minuter själva innan vi anländer till vigsel och bara ta in att vi är gifta...
    För sen kommer man ju inte hinna tänka på så mycket än det som händer just nu på festen och så... 

  • Äldre 25 Sep 09:57
    #11

    Vi funderar på att sova ihop nattten innan, åka och göra oss iordning på olika ställen och sen samla ihops oss för fotografering innan vigsel... Då får vi det där "avsöljandet" när vi ser varandra bröllopsklädda första gången, vi kan få fina bilder på det, ochvi hinner samlaoss lite innan vigseln. 

    Sen går vi in ihop i kyrkan och tar en tur, kanske tar ett par bilder till.. Också forhoppningsvis kan vi får ett par minuter själva innan vi anländer till vigsel och bara ta in att vi är gifta...
    För sen kommer man ju inte hinna tänka på så mycket än det som händer just nu på festen och så... 

  • Äldre 25 Sep 14:24
    #12

    Vi såg varandra första ggn vid fotograferingen, och då stod min blivande bakom en hög häck, så vi ser varandra först när jag svänger runt hörnet, då står han där och väntar. Sen så kom vi sist till festlokalen, vi tog en extra sväng med limon och åkte och checkade in på hotellet som låg i närheten av lokalen.

Svar på tråden ska brudparet komma sist till festen?