• sensom­marbru­d
    Äldre 22 Aug 09:57
    10093 visningar
    31 svar
    31
    10093

    vilken ordning går ni i??

    Hålla alla brudar och fruar!


    Jag vill gärna att vårt brudfölje går en först till en låt och sedan att klockorna plinhar och sedan kommer jag och min blivande make. Är detta en konstig ordning. Ska gästerna stå när brudföljet tågar in? Hur gör ni?

  • Svar på tråden vilken ordning går ni i??
  • Disa
    Äldre 22 Aug 10:04
    #1

    Vi kör en liknande variant. fast vi alla går in till samma låt - men brudföljet går först och sen kommer vi :)

  • amerik­a
    Äldre 22 Aug 10:08
    #2
    sensommarbrud skrev 2013-08-22 09:57:50 följande:

    Hålla alla brudar och fruar!


    Jag vill gärna att vårt brudfölje går en först till en låt och sedan att klockorna plinhar och sedan kommer jag och min blivande make. Är detta en konstig ordning. Ska gästerna stå när brudföljet tågar in? Hur gör ni?


    Jag tycker att det är en konstig ordning och jag är osäker på om "man gör så" men kan egentligen inte sätta fingret på varför det inte skulle gå.... Har aldrig varit med om det. Inte ens på riktigt stora kungliga bröllop med gigantiska brudföljen går brudparet in på helt egen hand efter följet och efter klockringningen. Skulle du och mannen ha annan ingångsmusik då? 

    Vanligtvis så kommer brudnäbbarna först (de små barnen) sedan brudparet, därefter tärnor och marsalkar och sist prästen.

    Och ja, gästerna står upp vid alla processioner, dvs när folk tågar in i och ut ur kyrkan, om det så bara är en liten ringbärare som kutar förbi...
  • Äldre 22 Aug 10:31
    #3

    Vi hade så att prästen gick in först, sedan gick vår dotter brudnäbben. Efter henne gick jag och maken och bakom oss gick våra två tärnor, sedan två marskalker och efter dom ytterligare två marskalker. Jag tycker det var toppen! Vi hade hela gänget med oss hela vägen och det kändes bra :) Och vi gick alla in under samma låt.


  • sensom­marbru­d
    Äldre 22 Aug 10:39
    #4

    vi har tre tärnor och tre marschalkar(stavning?) Jag var tärna i vintras och vi gick före brudparet och det kändes lite som om man skymde dom, men är bakom vanligast??

  • Äldre 22 Aug 10:47
    #5

    Vi valde att ha brudföljet, med undantag för vår dotter, bakom oss av den anledningen - att dom inte skulle skymma oss. Prästen tyckte det var en bra lösning, för dom flesta gästerna vill nog trots allt se just brudparet den dagen ;)

    Men, jag skulle inte valt att låta brudföljet gå in så långt före eller efter att det blir en paus mellan brudföljet och brudparet så att säga. Jag hade nog tyckt att det hade känts lite märkligt, men det är ju jag det.


  • stormh­elen
    Äldre 22 Aug 10:55
    #6

    Vi kommer att gå in först sedan tärnorna och marskalken och prästen kommer sist. Jag tror att det är den avnligaste uppställningen i Sverige (men jag är inte säker - tar nu inte hänsyn till brudnäbbar).


     


    TS, jag tror att det som du beskriver är vanligare i USA, iaf något man brukar se på filmer.

  • Äldre 22 Aug 11:11
    #7

    Jag hoppar in och ställer en till fråga ang. inmarch om det är ok. Vi har inte kommit så långt i vår planering men kan väl skriva hur jag funderar än så länge. Vi viger oss i en Bokskog och kommer troligen ha "altaret" en ca 100-150 meter in från vägen med hanvskymd sikt. Jag och min blivande ska inte se varann innan vigseln utan min far ska gå med mig fram till vigselplatsen. Vi ska ha 2 tärnor & 2 marschalkar + ev en blomsterflicka. Jag hade tänkt mig att alla männen kommer till platsen först och går fram, sedan kommer vi tjejer i en egen bil, mina tärnor går före mig och min far möter upp mig vid bilen och vi går fram sist. Sparar det bästa till sist tänker jag :-P vet inte om det är egositiskt tänkt men jag tycker att det vore vackert, med en riktigt lång fin inmarsch låt spelad live på fiol

    vi ska ha med en av våra hundar på vigseln som ringbärare (väldigt lydig hund). Tanken är att någon ska hålla henne och ringarna i bakre delen av leden meg gästerna och sedan släppa henne så min blivande kan kalla in henne med ringarna i en korg eller liknande. Men då funderar jag på om hon ska få följa med antingen min blivande eller någon av marschalkarna fram från bilen elelr om hon enbart ska få uppmärksamhet den lilla biten hon springer lös med våra ringar. Vad tycker ni?

    Jag personligen tycker om när saker är udda och gör gärna saker annurlunda än de flesta så om detta är "fel" ordning eller inte bryr jag mig inte om, bara det blir vackert

  • stormh­elen
    Äldre 22 Aug 11:38
    #8
    Sheltiegirl skrev 2013-08-22 11:11:05 följande:
    Jag hoppar in och ställer en till fråga ang. inmarch om det är ok. Vi har inte kommit så långt i vår planering men kan väl skriva hur jag funderar än så länge. Vi viger oss i en Bokskog och kommer troligen ha "altaret" en ca 100-150 meter in från vägen med hanvskymd sikt. Jag och min blivande ska inte se varann innan vigseln utan min far ska gå med mig fram till vigselplatsen. Vi ska ha 2 tärnor & 2 marschalkar + ev en blomsterflicka. Jag hade tänkt mig att alla männen kommer till platsen först och går fram, sedan kommer vi tjejer i en egen bil, mina tärnor går före mig och min far möter upp mig vid bilen och vi går fram sist. Sparar det bästa till sist tänker jag :-P vet inte om det är egositiskt tänkt men jag tycker att det vore vackert, med en riktigt lång fin inmarsch låt spelad live på fiol

    vi ska ha med en av våra hundar på vigseln som ringbärare (väldigt lydig hund). Tanken är att någon ska hålla henne och ringarna i bakre delen av leden meg gästerna och sedan släppa henne så min blivande kan kalla in henne med ringarna i en korg eller liknande. Men då funderar jag på om hon ska få följa med antingen min blivande eller någon av marschalkarna fram från bilen elelr om hon enbart ska få uppmärksamhet den lilla biten hon springer lös med våra ringar. Vad tycker ni?

    Jag personligen tycker om när saker är udda och gör gärna saker annurlunda än de flesta så om detta är "fel" ordning eller inte bryr jag mig inte om, bara det blir vackert

    Som jag skrev ovan till TS tycker jag att det här upplägget känns väldigt amrikanskt -inget fel i det. Glad


    Är det det här upplägget som NI vill ha så ska ni köra på det.


    Så länge vigselförättaren tycker att det är okej så är det bara att göra som ni tänkt er.


     


    Jag tycker att det är fint oavsett hur man gör så längre brudparet syns ordentligt. De flesta är ju mest intresserade av brudparet den dagen. Flört

  • Äldre 22 Aug 12:01
    #9

    Vi gifter oss nästa vecka och vi kommer göra så att brudföljet (två tärnor och bestman) står framme i kyrkan och väntar tillsammans med brudgummen och då ingångsmarschen börjar så går jag in, ensam, och så möter min blivande mig en bit på vägen och vi går fram till altaret tillsammans. Det var prästens förslag.

  • Äldre 22 Aug 12:25
    #10

    Johannisen: när går männen in i kyrkan då om dom ska vänta framme vid altaret, samtidigt som gästerna eller efter alla gästerna är på plats?

Svar på tråden vilken ordning går ni i??