• Webbredaktör Annelie

    Vilken sorts bröllopsmiddag föredrar du?

    Som bröllopsgäst eller som bröllopspar, vilken sorts bröllopsmiddag föredrar du.

    Är buffé det som tilltalar dig mest eller föredrar du bordsservering. Är buffén något som skapar en upplsuppen och skön stämning eller är det mest bara krånglingt att balansera maten mellan borden.

    Kanske är du mest för bordsservering för att det känns skönt att sitta ner eller blir det mest tillknäppt och stelt.

    Berätta och diskutera!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken sorts bröllopsmiddag föredrar du?
  • jenniferochaugust

    Jag gilalr buffé eller en blandning av bordsservering och buffé. Det är skönt att röra på sig under långa sittningar och buffén blir ett naturligt mingel. Men man kan tex få förrätten serverad så det inte blir "en massa spring" hela tiden :)

  • FruForsmark

    Det beror lite på bröllopets storlek. Är det fler än 40 st så föredrar jag servering. Det är inte kul att köa till buffen och inte kul när ens bordsgrannar försvinner var och varannat. Dessutom krävs det mycket av toastmaster/madam att se till att inga tal krockar i ruschen till buffebordet.

  • Tessa

    Jag föredrar bordsservering till mitt eget bröllop.
    Men vad som passar tycker jag beror på typen av bröllop. För trädgårdsbröllop, mingelbröllop eller riktigt avslappnade arrangemang så passar buffé jättebra. Jag tycker dock att det krävs en hel del av serveringspersonalen för att hålla en buffé snygg och aptitlig. Speciellt om det finns varm mat, det är lätt att det blir en "skolmatsals"-känsla.


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • venne

    Buffé.. tycker det är mycket bättre att själv få bestämma vad jag ska äta, att få välja bort det jag inte gillar och slippa sitta och känna krav på att äta något jag tycker är "äckligt". För jag hade känt mig tvungen om det serverades fint på ett bröllop. Tycker också det blir mer avslappnat och naturligt mingel.

  • Sofie R

    Buffé! Så får alla nått de tycker om och alla blir mätta. Dessutom är det mer oss att inte sitta stilla i tre timmar och bli påpassade.

  • Sörön10

    Bordsservering! Lyxigt och det är fint att få se tallriken med en snygg uppläggning!

    Brukar vara många rätter och man ska ha väldig otur om man inte lyckas få iaf nånting man "tycker om". Allergier och sånt kan man ju anmäla och avskyr man lök kan man ju tex anmäla det som en allergi!


  • Chicita

    Jag föredrar bordsservering. Men jag tycker att det är helt ok med buffé om den är bra planerad och skött.
    Det är inte roligt att köa bort halva middagen och få halvkall mat om det ens finns något kvar att välja på.

    Vi valde själva en halvbuffé-lösning där maten serverades på stora serveringsfat som skulle räcka till 6-8 personer och som ställdes fram på borden med jämna mellanrum.

    Långa sittningar kan en bra toastmaster styra upp och fixa. Dels genom att sprida ut tal, spex och liknande och att också planera in bensträckare som inte bara är för att ge gästerna möjlighet att sträcka på benen och mingla utan för att underlätta för serveringspersonalen som ska röja av och få fram nästa rätt Glad 

  • drömprinsensfru

    Bordservering!


    Buffé är inte tillräckligt festligt, utan det är mera festligt i bemärkelsen att det funkar på dop eller personalfester men inte på bröllop. Och att buffé skulle vara mera avslappnat...näe det tycker inte jag, Om man är blyg och/eller har svårt att konversera vid en sittande middag så har man det även vid buffé......Det blir vad man gör det till och med en bra bordsplacering där brudparet tänker på vad folk har gemensamt och placerar därefter istället för att hålla på etikettsregler om var folk "ska" sitta och placerar gästerna så att alla sitter med någon de känner sedan tidigare och med någon okänd som de har något gemensamt med....då blir det inte så jobbigt att konversera.


     

  • Nettan69

    Vi ska ha ett litet och mysigt bröllop eftersom ingen av oss gifter oss för första gången. Mitt första var ett kyrkbröllop med ALLT, bordsplaceringar och servering. 
    Men denna gång har vi bokat bord på restaurang där vi ska få eget rum med buffé. Helt perfekt för vårt lilla bröllop.

    Så vad och hur man ska äta beror nog på vem man är, hur många man är och vad man vill ha. Tungan ute 

  • filibustern

    föredrar nog buffén. mest för att då får man kliva upp för att hämta mat och slippa sitta och bli stel :P men och så blir det lite mer avslappnat. ^^

  • Chicita

    Att buffé alltid automatiskt blir mer avslappnat är tyvärr inte sant.

    En dåligt planerad buffé där man får köa länge och i slutänden får halvljummen mat om man har tur och det finns något kvar. Och där man missar 95% av alla tal eftersom de körs medans folk står och köar en bra bit iväg då det tog mycket längre tid för folk att ta mat än man trodde...
    Tja då blir man inte särskilt avslappnad.
    Har varit på ett bröllop där det tog en timme innan jag fick komma fram och ta mat. Ungefär en halvtimme fick vi sitta och vänta på att det blev vårt bords tur och sen när vi reste oss och ställde oss i kö så var det ett jädra spring på de som redan hade tagit mat innan oss som "bara skulle...."
    Och när jag kom fram som en av de sista så var det bara några enstaka bitar kvar. Dom där som mest består av fett och brosk (när det gäller köttet) och lite potatisgratäng som verkade vara ihopskrapad från flera olika bleck och som såg väldigt oaptitlig ut. Många saker var helt slut...
    Dessutom kände jag nästan ingen annan än bruden på det bröllopet. Så att resa sig för att "mingla" i kön kunde jag ju glömma. Alla pratade bara med dom som dom redan kände när dom ju kunde resa sig och köa bredvid vem dom ville och inte fick lov att stå bredvid någon ny och okänd - som dom satt vid vid bordet...

    En dåligt planerad buffé kan vara en rejäl katastrof och rent ut sagt skittråkig. Och en dåligt planerad sittande middag med dåligt genomförd (eller ingen alls) bordsplacering kan också vara katastrofal och skittråkig.

    Så  länge man planerar ordentligt så att det flyter på bra, och att man har bordsgrannar man har något gemensamt med (och inte blir instoppad mellan två gäng som känner varandra -gäng för gäng alltså) så spelar det ingen roll om det är bordsservering eller buffé.
    Inget är rent generellt och automatiskt stelare och tråkigare än något annat. Det är genomförandet som spelar in 

  • stormhelen
    Chicita skrev 2013-08-17 11:33:38 följande:
    En dåligt planerad buffé kan vara en rejäl katastrof och rent ut sagt skittråkig. Och en dåligt planerad sittande middag med dåligt genomförd (eller ingen alls) bordsplacering kan också vara katastrofal och skittråkig.

    Så  länge man planerar ordentligt så att det flyter på bra, och att man har bordsgrannar man har något gemensamt med (och inte blir instoppad mellan två gäng som känner varandra -gäng för gäng alltså) så spelar det ingen roll om det är bordsservering eller buffé.
    Inget är rent generellt och automatiskt stelare och tråkigare än något annat. Det är genomförandet som spelar in 
    Detta skriver jag under på! 
  • filibustern
    Chicita skrev 2013-08-17 11:33:38 följande:
    Att buffé alltid automatiskt blir mer avslappnat är tyvärr inte sant.

    En dåligt planerad buffé där man får köa länge och i slutänden får halvljummen mat om man har tur och det finns något kvar. Och där man missar 95% av alla tal eftersom de körs medans folk står och köar en bra bit iväg då det tog mycket längre tid för folk att ta mat än man trodde...
    Tja då blir man inte särskilt avslappnad.
    Har varit på ett bröllop där det tog en timme innan jag fick komma fram och ta mat. Ungefär en halvtimme fick vi sitta och vänta på att det blev vårt bords tur och sen när vi reste oss och ställde oss i kö så var det ett jädra spring på de som redan hade tagit mat innan oss som "bara skulle...."
    Och när jag kom fram som en av de sista så var det bara några enstaka bitar kvar. Dom där som mest består av fett och brosk (när det gäller köttet) och lite potatisgratäng som verkade vara ihopskrapad från flera olika bleck och som såg väldigt oaptitlig ut. Många saker var helt slut...
    Dessutom kände jag nästan ingen annan än bruden på det bröllopet. Så att resa sig för att "mingla" i kön kunde jag ju glömma. Alla pratade bara med dom som dom redan kände när dom ju kunde resa sig och köa bredvid vem dom ville och inte fick lov att stå bredvid någon ny och okänd - som dom satt vid vid bordet...

    En dåligt planerad buffé kan vara en rejäl katastrof och rent ut sagt skittråkig. Och en dåligt planerad sittande middag med dåligt genomförd (eller ingen alls) bordsplacering kan också vara katastrofal och skittråkig.

    Så  länge man planerar ordentligt så att det flyter på bra, och att man har bordsgrannar man har något gemensamt med (och inte blir instoppad mellan två gäng som känner varandra -gäng för gäng alltså) så spelar det ingen roll om det är bordsservering eller buffé.
    Inget är rent generellt och automatiskt stelare och tråkigare än något annat. Det är genomförandet som spelar in 
    ja självklart kan det tyvärr vara så. jag tror mycket beror på vad för storlek det är på bröllopet. om det är en 50+ gäster tror jag itne jag skulle ha buffé, just pga de orsaker du just berättat om, men om man är en 20-30 pers blir det nog enklare. det är i alla fall vad jag upplevt^^
  • Chicita
    filibustern skrev 2013-08-17 20:00:17 följande:
    ja självklart kan det tyvärr vara så. jag tror mycket beror på vad för storlek det är på bröllopet. om det är en 50+ gäster tror jag itne jag skulle ha buffé, just pga de orsaker du just berättat om, men om man är en 20-30 pers blir det nog enklare. det är i alla fall vad jag upplevt^^
    Tja... Vi har ju haft en hel del bufféer på gamla hotellet jag jobbade på och då kunde det vara 3-500 matgäster.
    Men det var inga problem. Det fanns minst 2 bord och man kunde ta från båda sidorna på alla borden + att det var relativt enkelt för serveringspersonalen att komma åt och fylla på och byta ut tomma kärl.

    Och jag har varit på små släktmiddagar med runt 20 pers och det har varit trafikstockning vid buffén och saker tar slut ändå för att dom har räknat med att alla inte tar av allt Flört 

    Och samma med sittande middagar. Väldigt stora sällskap där det har varit för trångt mellan borden för personalen att komma fram (inte på hotellet dock utan middagar jag varit på) så att dom bara kan ta max 2 tallrikar i taget istället för till 3-4 personer. En gång var jag med om att dom fick ställa sig och langa tallrikar tvärs över borden från de ställen personalen kunde komma fram - till dom som satt där det var för trångt...

    Som sagt, genomförandet är nog viktigast. Vad det är för typ av middag har mycket lite med stämningen att göra anser jag Glad
  • Emsie

    Jag röstade på bordsservering. Jag tycker inte graden av stelhet i en middag sitter i hur maten serveras och det finns fler "problem" med buffé, spring, svårare att timea in tal, kö, bordsgrannar som man inte kan prata med för att de hämtar mat.. Den främsta anedning är nog dock att jag älskar att gå ut och äta bra mat som serveras vackert och de bufféer jag har varit på har i regel inte varit samma upplevelse. Min sambo däremot skulle ta buffé för han äter väldigt mycket (tränar mycket ockås så det är proportionerligt) så han blir aldrig mätt på normala portionsstorlekar så då är det bra att kunna ta så mycket man vill :P

  • Roosen2013

    Jag och m2b var på ett bröllop med buffé och vi tog alltid typ sist. Detta gör ju att man inte fick smaka på allt gott det hade att bjuda på. Det är klart att man får räkna med detta men ändå, gillade inte springet, väntan och sedan tomt bord...

    Vi själva kommer enbart ha familjen på middagen så vi blir inte många och då är bordsservering bra. Har bokat bord på en resturang så de står för serveringen.

  • Utomlands 2013

    Instämmer!Så länge maten är god spelar det mig ingen roll om det är buffé eller bordsservering. TheD skrev 2013-08-17 06:07:46 följande:Spelar ingen roll. Beror nog på vad det är för mat ;)

Svar på tråden Vilken sorts bröllopsmiddag föredrar du?