• Äldre 14 Jul 08:55
    18754 visningar
    9 svar
    9
    18754

    Var hittar man bananessens till smörkrämen?

    Hej!


     


    Jag är i desperat behov av bananessens för smaksättning av smörkräm. Hade tänkt baka bananbiskvier till min man idag för att överraska honom, och jag har hittat ett bra recept, men tyvärr hittar jag ingen bananessens någonstans! Har varit i två affärer redan och de hade såklart inget. Känns som att det kan bli svårt att få tag på just den smaken...


     


    Mosa i bananer i smörkräm funkar inte så bra va? Kanske får ge upp den tanken och baka något annat. Han är bara så himla förtjust i banansmak på bakverk. Glad Kanske får köpa färdiga biskvier i affären istället, det var därifrån jag fick inspiration, men hade varit roligt att försöka själv!

  • Svar på tråden Var hittar man bananessens till smörkrämen?
  • fabel
    Äldre 14 Jul 09:18
    #1

    Bananlikör borde ju funka. :)

  • Äldre 14 Jul 09:47
    #2

    Haha tack, bra idé! Tyvärr kan jag ju inte få tag på det idag, jäkla systemet.. Men ska spåna vidare på det!

  • Äldre 14 Jul 11:21
    #3

    Om du har en Pandurobutik i närheten har den livsmedelsarom i smak av banan. 
    http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9010-Godis/901015-Livsmedelsarom/1/290135-Livsmedelsarom-10-ml-banan 

  • Äldre 14 Jul 11:22
    #4

    Åh wow, tack!

  • Äldre 14 Jul 15:46
    #5

    Jag har också köpt på panduro. aDen finns dock inte på alla panduro. Jag har gjort sylt av mosade bananer och sedan blandat med grädde för fyllning till tårta, på det sättet blir den inte brun eftersom sockret konserverar, samma sak borde gå att göra med smörkrämen.

  • Äldre 14 Jul 20:20
    #6

    Tack för tipsen! Jag cyklade i raketfart till närmaste (enda) Panduro i stan, men tyvärr var banan slut. Tappade baklusten efter det, så nu köpte jag munkar istället haha. Men så fort det finns bananessens att köpa igen så får jag göra ett försök. Vet inte hur det blir om man har i färsk frukt i smörkräm, blir kanske fel konsistens, men värt att prova någon gång Glad

  • sötnöt­en
    Äldre 14 Jul 21:18
    #7

    Som van hemmabagare säger jag att just banan är svårt att blanda i de flesta "dekorativa" krämer och frostingar då det lätt blir stora klumpar som blir bruna och själva krämen blir snabbt dålig. Så att om du ska göra biskvier rekomenderar jag essens! Det går att köpa på internet också, lite billigare än panduro Skrattande Köper själv här http://borgebykryddgard.jetshop.se/ Självklart tillkommer frakt då... Men köper man fler saker är det inte så pjåkigt ^^

  • Äldre 15 Jul 14:37
    #8

    Finns en jättetrevlig butik i Stockholm
    "Stockholm aeter & essence-fabrik"
    Ligger på Wallingatan 11.
    Om du skulle råka var i närheten.
    Vet att de har sommarstängt när vi var där...men skam den som ger sig.

    Lycka till 

  • Äldre 25 Aug 16:14
    #9

    Hej

    På borgeby kryddförsäljare finns det banandessert och många andra essenser dessutom.

    / pillan

Svar på tråden Var hittar man bananessens till smörkrämen?