• Äldre 5 Jul 19:36
    10355 visningar
    8 svar
    8
    10355

    Vintage udda porslin!

    Någon här som har haft dukning med udda porslin?
    Typ att alla fick olika tallrikar och glas mm.
    Eller någon som också funderar på detta?

    Vill gärna se bilder på er inspiration eller bilder från ert bröllop!

  • Svar på tråden Vintage udda porslin!
  • Äldre 5 Jul 20:19
    #1

    Nu har jag inte gift mig än personligen älskar jag udda porslin och tycker det är jättefint om man har det hela vägen. En tanke som vi har haft är att varje bord skulle kunna vara en enhet om man har någorlunda likadant porslin som räcker till det.

  • Äldre 5 Jul 20:34
    #2

    Vi hade lite så! Vi hade olika tallrikar, assietter och tekoppar. Vinglas och vanliga glas var "vanliga". Vi hade även olika kakfat och skålar. Tyvärr tog jag inte så många kort på dukningen, men kom i alla fall ihåg att ta några kvällen innan bröllopet när dukningen var klar.....blommorna var dock inte på plats då. Man ser kanske inte alla olika tallrikar så bra. Var tredje tallrik på rad var enfärgad och på dessa bilder från kvällen innan var det bara de mönstrade som var utplacerade. Den sista bilden med fyra tallrikar är provdukningen hemma:)

    Dukningen och tekopparna var väldigt uppskattade!







  • Äldre 6 Jul 14:19
    #3

    Gud vad fint! Älskar sånna tekoppar! Sambon håller med om att det skulle vara fint med udda porslin, dock så är vi osäkra på sånna små koppar till kaffet. Sambon undrade om dom inte var för små?
    Jag tycker dom är jättefina men jag vet att vissa gäster vi ska bjuda är mer "stor kopp/hink" hehe. Nu tror jag ju inte att dom skulle säga något men vill inte heller att dom ska tycka det är för smått...
    Å andra sidan är det ju vårt bröllop så vill vi ha små koppar så blir det så :) (tänker högt nu)

    Hade ni catering eller fixade ni maten själva? Tänkte att ibland så ingår porslinet med cateringen, men det kanske man kan kolla med dom om man kan ordna så att dom använder ens egna (om dom nu lägger upp maten innan dom kör ut eller så).

    Vi har också funderat på att ha glasburkar som vaser. Ert ser ju jättefint ut med sånna burkar, vart fick ni tag i dom eller har ni gjort dom själva? Just nu tänker jag mig vita små blommor (eller kanske blommor a la små midsommarbuketter) i glasburkarna men vet inte om det skulle passa in. Eller kanske passar det bättre in med sånna metallburkar som ni har på sista bilden?

  • Äldre 6 Jul 17:22
    #4
    ingrid87 skrev 2013-07-06 14:19:47 följande:
    Gud vad fint! Älskar sånna tekoppar! Sambon håller med om att det skulle vara fint med udda porslin, dock så är vi osäkra på sånna små koppar till kaffet. Sambon undrade om dom inte var för små?
    Jag tycker dom är jättefina men jag vet att vissa gäster vi ska bjuda är mer "stor kopp/hink" hehe. Nu tror jag ju inte att dom skulle säga något men vill inte heller att dom ska tycka det är för smått...
    Å andra sidan är det ju vårt bröllop så vill vi ha små koppar så blir det så :) (tänker högt nu)

    Hade ni catering eller fixade ni maten själva? Tänkte att ibland så ingår porslinet med cateringen, men det kanske man kan kolla med dom om man kan ordna så att dom använder ens egna (om dom nu lägger upp maten innan dom kör ut eller så).

    Vi har också funderat på att ha glasburkar som vaser. Ert ser ju jättefint ut med sånna burkar, vart fick ni tag i dom eller har ni gjort dom själva? Just nu tänker jag mig vita små blommor (eller kanske blommor a la små midsommarbuketter) i glasburkarna men vet inte om det skulle passa in. Eller kanske passar det bättre in med sånna metallburkar som ni har på sista bilden?
    Våra koppar är tekoppar, så större än de minimala kaffekopparna:) Det var dock väldigt svårt att hitta just tekoppar. Små kaffekoppar kryllar det ju av, men vill man ha de lite större så är det inte så lätt. Man får börja samla i tid. De vanliga kaffekopparna är ju nästan för små tycker jag, större tekoppar behövs! I slutet, en vecka innan bröllopet, blev det lite panikinköp för att får rätt antal koppar så då smög det sig in någon mindre kaffekopp:)

    Vi hade catering och från dem kunde man beställa porslin. Vi beställde bestick och alla olika typer av glas. Vi hämtade detta dagen innan så vi kunde duka kvällen innan.Vi betalade extra för att hyra glasen och normalt tror jag att man får betala en avgift för att hyra porslin.

    Vi hade olika plåtbukar (hade te-party tema) som vi hade blommor i. Samlade på loppisar och försökte då bara köpa olika typer av teburkar. Karaffen är köpt på ikea och i dessa hade vi vin. Hade vart jättekul att ha olika karaffer och vinglas med, men insåg att det tog tid att leta + att det faktiskt kostar lite även fast man handlar på loppis, så vi begränsade oss till tallrikar och tekoppar.

    Jag hade även samlat på mig lite olika glasburkar, men det blev inte att vi använde dem till något, men skulle ju passa jättefint att ha små buketter i eller som ljushållare.

    När ska ni gifta er?

    Vi hade "vanliga" krukväxter i våra teburkar:


  • Äldre 2 May 21:20
    #5

    Kolla www.setmytable.se för uthyrning av vintage porslin och dekor. Så fint!!!!!

  • Äldre 7 May 17:23
    #6

    Hej!

    Några kompisar till oss hade hyrt gammalt fint porslin från ett ställe som heter petrasporslin.se
    Kolla där om det kan vara något! Lycka till med bröllopet!

  • Äldre 7 May 17:25
    #7

    OOOPPPSS!!!
    Ser nu att jag svarat på en gammal tråd!

  • Äldre 8 Feb 10:09
    #8

    Vårt företag hyr ut porslins och festtillbehör. Det gör festen unik och gästerna får en wow-känsla när de slår sig ned till bords. Mycket uppskattat av våra kunder. Titta in på vår sida och inspireras:

    www.unikabord.se


Svar på tråden Vintage udda porslin!