• xMaria­x
    Äldre 26 Jun 23:36
    3642 visningar
    7 svar
    7
    3642

    Lagar gällande traktor?

    Vet någon här inne vad som gäller med traktor-körning?
    Min blivande svärfar äger några traktorer och vi funderar på om han ska få köra oss på släp bakom traktorn från kyrkan (i trum) till festlokalen (2,5 mil bort). Är det lagligt?
    Jag har för mig att man kan få tillstånd av polisen, men hittar inget om det just nu..


  • Svar på tråden Lagar gällande traktor?
  • Äldre 26 Jun 23:56
    #1

    Jag har för mig att släpet måste ha en viss höjd på kanterna (rätt högt, över metern i alla fall men minns inte exakt).
    Och så får man inte köra på vilka vägar som helst heller tror jag...
    Vi åkte höbalsvagn efter traktor när jag gick på lantbruksskola (skolutflykt). Men det är ju många år sen så reglerna har nog ändrats nu... 

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Jun 09:42
    #2

    Det borde inte vara något problem med tillstånd, studenterna åkte i vagn efter traktor nu i våras och det var uppenbarligen helt ok. Och då var de fulla och hoppade upp och ner, jag misstänker att ni inte riktigt kommer vara lika vilda

    Det enda är väl att traktorer inte får köra på vissa vägar, typ motorvägar, men det har ni nog koll på.  

  • Äldre 27 Jun 11:42
    #3

    Låter som en kul grej Glad men 2,5mil på ett skumpigt flak?... Tänk igenom saken en gång till Flört

    Vet ett par som körde själva med traktor från kyrkan till festplatsen.. Ca 2 mil... De satt då inne i hytten och inte på släp...

  • Äldre 27 Jun 11:56
    #4

    Jag tycks ha läst i samband med studenten att man måste ha någon form av räcke, som Chicita säger. Sen tror jag heller inte att man får köra fortare än typ 30? Och så måste man ha tillstånd från polisen.. Men jag är inte helt hundra. Kanske kan man ringa polisen och fråga? Vore kul om ni kunde fixa nåt sånt i alla fall :)    

  • xMaria­x
    Äldre 27 Jun 17:06
    #5

    Ja det låter ju som att ni tror samma som jag då.. Jo vi tänkte ringa polisen och kolla relativt snart. Det är iaf ingen motorväg mellan lokalen och kyrkan, och vi brukar åka längre sträckor än 2,5 mil med traktorn (på släpet) på midsommrarna så det är nog lugnt sålänge vädret tillåter.. Men ösregnar det så struntar vi i den idén och tar taxi eller något..
    Vi kom just på att min m2bs farfar har ett gäng höskrindor som man kanske kan låna annars.. Lätt att dekorera fint och borde vara säkert nog. Studenterna i den stan åkte i sån förra året iaf.  


  • Äldre 15 Aug 00:30
    #6

    Låter inte det lite långt? Om det regnar då, hur gör ni då?

  • xMaria­x
    Äldre 15 Aug 12:12
    #7
    Tarzan66 skrev 2013-08-15 00:30:28 följande:
    Låter inte det lite långt? Om det regnar då, hur gör ni då?
    Då sitter vi med paraply.
Svar på tråden Lagar gällande traktor?