• Knasen
    Äldre 26 Jun 09:29
    51826 visningar
    32 svar
    32
    51826

    Tandblekning hemma någon?

    Jag skulle inte sova med skenorna i om det var väteperoxid då det är fräntande (biverkning: ilningar och irriterat tandkött). Stor risk du skadar emaljen då, så det är viktigt att följa anvisningarna med tandblekning.

    Vid ett bröllop är där så mycket utgifter att det skadar kanske inte att komma billigt undan. Jag hade kört på någon produkt du kan använda hemma, men precis som vanligt hade jag bokat in en rutinkontroll för att laga hål hos tandläkaren. Inga tänder vare sig det är hos folktandvåren eller hemma ska blekas om de inte är lagade eller friska i övrigt.

    Jag funderar själv på det just nu och du kan hitta mycket om det på http://www.tandblekningar.net/ 

  • Knasen
    Äldre 26 Jun 11:46
    #5
    FruForsmark skrev 2013-06-26 09:39:24 följande:
    Satsa på tandläkarens skena och gele och köp inget skumt på nätet för tänderna blir lite känsliga efter en behandling.
    Har du någon erfarenhet av att bleka själv hemma förutom med tandskenan och blekmedlet du fått från tandläkaren? Bara för det är dyrare hos en tandläkare innebär det inte att det på automatik är bättre.

    Det du får hos en tandläkare är att betala deras lön för att första gången applicera blekmedelet på dina tänder och gå igenom processen med dig så du kan göra det hemma sen. Tandskenan du får från tandläkaren kostar också mycket mer. Den är i bättre kvalite än de du formar själv efter dina tänder, men den bidrar förmodligen inte till ett bättre resultat.

    Det enda tandläkaren är vettig för när det kommer till tandblekning är att säkerställa din munhälsa. I övrigt kastar du pengar i sjön om du frågar mig.

    Sedan Oktober-November 2012 trädde en ny lag igenom som innebär är att endast tandläkare får bleka tänderna med väteperoxid up till 6%. Tidigare har de använt blekmedel som är betydligt starkare än så. Produkter som säjs direkt till konsumenter får endast innehålla maximal 0,1% väteperoxid och detta är något som gäller för hela EU.

    Som jag skrev ovan så är väteperoxid frätande och din emalj påverkas negativt av det. Att sova med väteperoxid på tänderna avrekommenderas starkt. Det finns en hel del forskning som är gjord de senare åren på just väteperoxid och hur det reagerar på emaljen. Ni kan själva läsa om det här.

    Tandläkare har inga magiska krafter utan tar beslut på det de lärt sig i sin utbildning och vilka nya direktiv som träder i kraft. Läkmedelsverket är t.ex. en instans som kan påverka men för att ta beslut på något som kan vara farligt tar tid.

    En metafor inom sjukvården kan t.ex. vara vinter/vår-deprision där man länge delat ut antidepresiva tabletter. När det på senare år visat sig att det i många fall förmodligen bara rör sig om D-vitamin-brist. Anledningen till det är att man haft fel gränser för vad som ska anses som en brist. Söker du vård idag mot depresion är det inte ens säkert att de kollar ditt värde i blodet och ger dig något annat. Går du till Apoteket och säger att du behöver D-vitamin tillskott så har de tabletter som ger 200IE, men du behöver förmodligen ta 2000-4000IE per dag för att komma ur en depression (om det är orsakat av D-vitaminbrist).

    Kontentan är att det är inte säkert att du får rätt vård bara för att du förlitar dig på någon "yrkeskunnig".

    Tidigare använde tandläkare och hemmaprodukter exakt samma substans i blekmedel för att göra tänderna vita, där endast tandläkarens medel var stakare än det man använde hemma. Idag fortsätter tandläkare att bleka med väteperoxid (fast det tar längre tid pågrund av 6%-gränsen) och förmodligen är det ingenting som tänderna tar skada av även om forskning på området visat olika resultat.
  • Knasen
    Äldre 26 Jun 14:23
    #7

    Fråga din bästa kompis varför man inte ska bleka hemma om en tandläkare ger grönt ljus för blekning av tänderna :) Det har visat sig så många gånger att det enda dåliga med att bleka tänderna hemma är om tänder och tandkött inte är friskt/lagat och/eller om du inte följer anvisningarna som följer med. Själva blekningsmetoden skiljer sig inte direkt åt.

    Det stämmer inte att det är farligt att bleka hemma så länge du gör en förundersökning hos tandläkaren. Det är så onödigt att betala för att tandläkaren ska vara med och applicera tandgel första gången.

    Min tandläkare visste inte varför hon avrekommenderade tandblekning hemma. Jag frågade först om det var bättre att bleka hos dem, och det var givetvis ett blankt "Ja". Min följdfråga "varför det?" fick ett otydligt svar om farlig tandblekningsgel och att tänderna måste vara friska. Men när jag sedan konstaterade "Men om munnen är frisk, jag använder samma (fast svagare) blekmedel än er hur kan det då vara sämre?" så ändrade hon sig och sa att det säkert fungerar bra.

    Nu var detta ca 4år sedan när även tandblekningsprodukter för hemmet använde väteperoxid. Det är inte tandläkarens uppgift att känna till alla olika typer av tandblekningsprodukter, vad de innehåller och vad som anses om dem. Det är givetvis så att de avrekommenderar det eftersom de inte vet själva. 

  • Knasen
    Äldre 26 Jun 23:28
    #9

    Bra tips. Beläggningarna på tänderna är det som först missfärgas och för det behövs inget blekmedel. Visste faktiskt inte att oralb putsade så bra, tack för tipset :) Jag dricker själv för mycket cola som fräter bort all tandsten (enda fördelen med den drycken) Drömmer 

    Men är själva tanden missfärgad kommer något blekmedel dock vara tvunget för att få dem vitare. Man kan ju alltid prova simma med munnen öppen i en simbasäng för att få träning och blekning (av klor) samtidigt Skrattande

  • Knasen
    Äldre 27 Jun 11:31
    #12
    Mustikka skrev 2013-06-27 01:12:30 följande:
    Fast att gå med tandskena från tandläkare och tandskenor man köper hem så tror jag det är samma sak fast billigare. Finns ju en som inte ska skada tänderna på apoteket, det borde väl vara bättre eftersom dem har tillstånd för att sälja den?!
    Ja, iWhite som Apoteket säljer ska vara bra :)
Svar på tråden Tandblekning hemma någon?