• Anonym
    Äldre 11 Jun 18:40
    29763 visningar
    21 svar
    21
    29763

    Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?

    Min sambo är skuldsatt upp över öronen så till den grad att han aldrig någonsin kommer bli skuldfri (om han inte får till stånd en sanering, vilket ska kollas över snart), jag har en betalningsanmärkning men ingen skuld finns. Någonstans.

    När vi gifter oss, hur påverkas jag juridiskt av att han är så skuldsatt? Idag är vi ju sambos och vår ekonomi räknas redan ihop när vi t.ex. ska ansöka om saneringen....
    MEN han får dock aldrig skatteåterbäring, medan jag faktiskt får det, pga att skulderna inte är mina.

    Blir det någon större skillnad mot idag?
     

  • Svar på tråden Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?
  • Anonym (Jurid­ik)
    Äldre 11 Jun 18:52
    #1

    Du kan aldrig tvingas ta över hans skulder vid eventuell skilsmässa. Under bestående äktenskap har ni även era egna pengar och skulder, ni är juridiskt sett fortfarande två personer och ni svarar enbart för era egna skulder. Vid en eventuell bodelning då gg ska delas tillämpas i svensk lag likadelningsprincipen. Var och en får först undanta sina skulder från sitt eget gg. Sedan läggs era bådas gg ihop i en pott som delas lika. Enkelt förklarat så "förlorar" den make som har mest giftorättsgods på att den andre har skulder eftersom man få måste dela med sig. Har båda mer skulder än tillgångarna är värda finns inget gg att dela på vid bodelning. Har du funderat på äktenskapsförord för att skydda dig själv mot att behöva dela med dig vid eventuell äktenskapsskillnad i framtiden?

  • Anonym (Jurid­ik)
    Äldre 11 Jun 18:52
    #2

    Ursäkta att allt kom i en klump utan radbrytningar. Skriver från telefonen...

  • Äldre 11 Jun 19:26
    #3

    Det är precis som "Juridik" säger. Som gifta kommer du att vara försörjningsskyldig gentemot din sambo, men hans skulder betalas av med hans pengar, inte dina. I praktiken är man ju försörjningsskylig till viss del även som sambo, man kan t.ex. inte få socialbidrag om man har en sambo med bra inkomst.
    Största skillnaden blir om ni skulle skilja er. Då dras var och ens skulder av mot dennes tilgångar, och det som blir kvar delas lika. Om det är som du säger att din sambo aldrig kommer att bli av med skulderna innebär detta alltså att vid en skilsmässa skulle du få ge halva värdet av allt du äger till din sambo (man).

    Förtydligande exempel: Du har 400 000 kr i skulder och  äger motsvarande 1 000 000 kr. (Detta kan vara rena pengar, fonder, plattv:n, smycken, hus). Din man har 2 000 000  kr i skulder och äger motsvarande 50 000 kr.

    Efter att skulderna har räknats av har du 600 000 kr kvar, medan din man ligger på minus (-) 1 950 000. Då du aldrig behöver ta över hans skulder blir hans värde 0 kr. Detta läggs  i en gemensam pott, och delas lika.

    Slutresultatet blir att du får behålla 300 000 kr (plus de 400 000 som motsvarar dina skulder) och din man får 300 000 kr av dig.

    Känner du att du inte vill behöva skänka bort hälften av dina (framtida) tillgångar i fall av skilsmässa  kan man förstås skriva ett äktenskapsförord. 

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 11 Jun 19:30
    #4

    Det första jag tänker på är hur ni ska ha råd att gifta er om han nu får sanering? För då kommer han att ha existensminimum att leva på, allt över det kommer att dras av från en eventuell lön eller akasse ersättning eller vad det nu är. Men du kanske har ett välbetalt jobb så det går bra ändå. Det kommer bli så att hela er ekonomi kommer till stor del att hänga på dig i några år framöver. Ta reda på allt du kan innan så att du är förberedd. Hett tips bara ;)

  • Anonym (Jurid­ik)
    Äldre 11 Jun 20:27
    #5

    Precis som miisen har räknat är helt korrekt enligt vad jag fått lära mig (läser till jurist). Man kan aldrig få - vid en bodelning utan som sagt så är det värsta som kan hända att du förlorar hälften av allt ditt giftorättsgods (efter att du som sagt räknat av dina skulder). Dock måste jag råda dig att inte stå på gemensamma lån som din man eftersom ni är solidariskt betalningsansvariga och borgenärer kan kräva att du betalar hela summan. Du kan kräva honom i efterhand men har han inga pengar så har han inte. Ta därför ALDRIG gemensamma lån!

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 08:21
    #6

    Vi har idag ett gemensamt hus, som vi äger 50% var av. Vi står alltså båda på det huslånet. Vi äger inga dyra bilar, tavlor, aktier eller dylikt. Idag lever vi redan så nära existensminimum som det går då kronofogden redan gjort en utredning på o de kan mäta ut ngt från hans lön och då räknade de även in min inkomst eftersom vi är sambos och de kan inte dra en enda krona av oss eftersom vi tjänar för lite. Förlåt om jag är trög, men exakt VAD är det jag måste dela med mig av vid en eventuell skilsmässa? Vi äger ju eg bara huset o inget annat. Jag har dessutom ett barn från tidigare förhållande och vi har två barn tillsammans. Svårt med juridik tycker jag, men tack till er som kan och orkar svara

  • Anonym (Ekono­m)
    Äldre 12 Jun 09:09
    #7

    Juridiken är en sak men som Anonym (undrande) skriver så funderar jag också på - hur ska ni ha råd att gifta er om han/ni är så skuldsatta? Iofs kan man ju ha en enkel vigsel och inte kosta på kläder och en stor fest - det som är viktigast, och kärnan i ett giftermål, är att man lovar varandra att stå vid varandras sida"tills döden skiljer oss åt". Trist att prata om vad som händer vid en eventuell skilsmässa men samtidigt måste du ju ha full koll på juridiken utifrån förutsättningarna.

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 10:05
    #8

    Vi kommer ha ett enkelt bröllop. Vi lägger inte hundratusentals kronor på en gigantisk fest, eller kläder eller smycken. Vårat bröllop kommer i runda slänger gå på ca 10.000:-. Men nu hade kanske inte det med min huvudsakliga fråga att göra...

  • Anonym (Jurid­ik)
    Äldre 12 Jun 15:01
    #9

    Dessvärre har du redan strilat till det genom att stå på ett huslån med honom. Det viktigaste man kan göra är att ALDRIG skriva sig på samma lån. Väljer han att inte betala står du med hela lånet själv. Borgenärerna kommer kräva enbart dig eftersom du är mer solvent av Er två.

  • Anonym (Jurid­ik)
    Äldre 12 Jun 15:02
    #10

    Alltså jag menar inte att man generellt inte kan stå på samma lån men du förlorar på att stå på samma lån som honom pga hans ekonomi.

Svar på tråden Vid ett giftermål, hur påverkas JAG av hans skulder?