• Hannas­karlss­on
    Äldre 27 May 10:50
    5816 visningar
    14 svar
    14
    5816

    Hur gör man men efternamnet?

    Lite fundersam är jag allt..

    Vi har kommit fram till att ta blivandes Efternamn. Men då undrar jag hur det här med byte av efternamn går till?
    Kan man byta det innan eller får det endast bytas i samband med vigseln?

    Jag som inte har körkort ännu har nog hunnit ta det innan det blir dags för oss att stå framför prästen. Hur gör man där t.ex? Känns jo dumt att skriva in mitt efternamn där nu och sen inom  4 månader så heter jag något annat.

    Kanske blev grötigt det här och isåfall ber jag om ursäkt, men någon som förstår hur jag menar och kan hjälpa mig med svar på funderingarna? 

  • Svar på tråden Hur gör man men efternamnet?
  • Äldre 27 May 12:03
    #1

    Man byter i samband med vigseln eller i efterhand, inte innan. Det finns en blankett som man beställer från Skatteverket samtidigt som hindersprövningen där man anger om man sak ta den enes namn. Du får nog ta körkortet och sen byta namn på det sen, lite trist men så blir det.

  • Äldre 27 May 12:04
    #2

    Jag tror inte att du kan byta till hans namn i förväg. Om man byter till ett nytt efternamn - men inte i samband med giftemål - så finns det en hel del regler och man får inte byta till vad som helst om inte alla som heter så godkänner det (osv).

    I samband med att ni ansöker om hindersprövning så lämnar ni in en blankett om att du önskar byta efternamn vid vigseln.
    Jag tror att det är billigare att byta körkort än att fixa namnet i förväg. Men jag är inte säker.
    Det är nog minst krångligt dock. 

  • Äldre 27 May 15:56
    #3

    Du kan byta tidigast i samband med vigseln (innan finns inget som ger dig rätt att bära efternamnet). Du kan också byta senare.

  • kouki
    Äldre 27 May 16:01
    #4

    Hur är det med dubbelvigsel? 
    Dvs att man har en egen, liten först. Så papprena skickas in. Sedan kör man det stora bröllopet med alla gäster i kyrkan/var man nu vill vara, så man får efternamnet i tid för resan? Det är väl lite hela grejen med att få åka på bröllopsresa som mr&mrs? I alla fall i mina ögon :) 

  • Äldre 27 May 16:04
    #5
    kouki skrev 2013-05-27 16:01:54 följande:
    Hur är det med dubbelvigsel? 
    Dvs att man har en egen, liten först. Så papprena skickas in. Sedan kör man det stora bröllopet med alla gäster i kyrkan/var man nu vill vara, så man får efternamnet i tid för resan? Det är väl lite hela grejen med att få åka på bröllopsresa som mr&mrs? I alla fall i mina ögon :) 
    Du kan inte viga dig två gånger om du inte skiljer dig däremellan.

    Du kan få en kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingått äktenskap. Men då innehåller ju inte cermonin den där "tager du- biten" där man ska säga ja. Så det går väl, men man kan inte smyga med att man har gift sig reden Flört 
  • kouki
    Äldre 27 May 16:15
    #6
    Chicita skrev 2013-05-27 16:04:02 följande:
    Du kan inte viga dig två gånger om du inte skiljer dig däremellan.

    Du kan få en kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingått äktenskap. Men då innehåller ju inte cermonin den där "tager du- biten" där man ska säga ja. Så det går väl, men man kan inte smyga med att man har gift sig reden Flört 
    Attans^^ 
    Tycker bara att det är dumt att de ska krångla till det såpass. Jag förstår hela biten med administrationstider osv, men känns fortfarande onödigt.  
  • Äldre 27 May 16:30
    #7

    Enklast är väl egentligen o kolla m skatteverket hur man ska göra o när..
    Vi kommer att ha dubbelnamn då jag vill att barnen ska ha samma namn som mig.
    Så mitt kommer att stå sist.. Har 2 pojkar sen tidigare o de e ju bara vår gemensamma
    dotter som oxå kommer ha dubbelnamn 

  • Äldre 27 May 17:16
    #8
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-27 16:30:07 följande:
    Enklast är väl egentligen o kolla m skatteverket hur man ska göra o när..
    Vi kommer att ha dubbelnamn då jag vill att barnen ska ha samma namn som mig.
    Så mitt kommer att stå sist.. Har 2 pojkar sen tidigare o de e ju bara vår gemensamma
    dotter som oxå kommer ha dubbelnamn 
    Om ni planerar att skaffa fler barn kan de bara få efternamn som du eller pappan har, alltså inte ärva mellanamnet. Fast det kanske ni redan visste =)
  • Akjson
    Äldre 27 May 17:19
    #9

    Vår präst skickar in papperet om efternamnsbyte i samband med vigseln. Sen tar det några veckor, en månad innan det går igenom hos skatteverket. Först då kan du byta namn på körkort och pass. Mitt körkort går ut innan mitt nya efternamn träder i kraft. Transportstyrelsen gav mej rådet att använda mitt pass som körkort ( det går lika bra ) tills mitt efternamn gått igenom och först då byta körkort. Rätt vanligt att man gör så. Så du får komma överens med transportstyrelsen om att du väntar med ditt fysiska körkort tills allt är klart.

  • Äldre 27 May 21:27
    #10
    darkHorse skrev 2013-05-27 17:16:44 följande:
    Om ni planerar att skaffa fler barn kan de bara få efternamn som du eller pappan har, alltså inte ärva mellanamnet. Fast det kanske ni redan visste =)
    MEN, om ni har olika efternamn så kan framtida barn få båda, det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Dvs heter du och dina barn Karlsson och blivande maken Svensson, säger vi och er gemensamma dotter Karlsson Svensson. Om du då byter till Karlsson Svensson så kan era ev framtida barn bara få Svensson eftersom ni båda heter det i efternamn. Tar du däremot Svensson Karlsson så finns båda efternamnen kvar och framtida barn kan heta antingen Svensson Karlsson eller Karlsson Svensson.
  • Äldre 27 May 21:57
    #11
    anne på grönkulla skrev 2013-05-27 21:27:09 följande:
    MEN, om ni har olika efternamn så kan framtida barn få båda, det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Dvs heter du och dina barn Karlsson och blivande maken Svensson, säger vi och er gemensamma dotter Karlsson Svensson. Om du då byter till Karlsson Svensson så kan era ev framtida barn bara få Svensson eftersom ni båda heter det i efternamn. Tar du däremot Svensson Karlsson så finns båda efternamnen kvar och framtida barn kan heta antingen Svensson Karlsson eller Karlsson Svensson.
    Yes precis! Därför kan det vara en poäng med att ha olika ordning på sina dubbla efternamn.
  • Hannas­karlss­on
    Äldre 27 May 22:42
    #12

    Tack för hjälpen :)  Jag får väl helt enkelt ta körkortet som en karlsson och sen byta ut det :) 

  • Akjson
    Äldre 28 May 09:05
    #13
    Hannaskarlsson skrev 2013-05-27 22:42:26 följande:
    Tack för hjälpen :)  Jag får väl helt enkelt ta körkortet som en karlsson och sen byta ut det :) 
    Fast du behöver inte det. Du kan som transportstyrelsen sa till mej att använda passet som körkort tills namnändringen gått igenom. Du kan själv ringa och höra med dom. Passet är fullt giltigt som körkort.
  • Hannas­karlss­on
    Äldre 29 May 00:40
    #14
    Akjson skrev 2013-05-28 09:05:17 följande:
    Fast du behöver inte det. Du kan som transportstyrelsen sa till mej att använda passet som körkort tills namnändringen gått igenom. Du kan själv ringa och höra med dom. Passet är fullt giltigt som körkort.
    Mitt pass har gått ut :/
Svar på tråden Hur gör man men efternamnet?