• mirre0­1
    Äldre 22 May 09:40
    16171 visningar
    17 svar
    17
    16171

    3 dagar kvar jag kommer dö.

    Bom pang krasch bang sa de så kom all nervositet på samma gång, är fylld av oro och panik så magen har ballat ur totalt. Har inte varit nerbör en enda gång förrän för två dagar sedan och det blir bara värre. För ca 4 veckor sedan fick jag ett aggresivt krampanfall varför vet ingen låkare gjort enrad olika prover utan resultat. De misstänker stress & en reaktion från min medicin, men nu är jag verkligen livrädd och jäääätte orolig inför bröllopet på lördag, då jag e supernervös tänk om de utlöser ett nytt anfall, att jag faller ihopp och kissar ned mig tuggar fragma och krampar inför alla 75 gäster. Har verkligen panik över detta

  • Svar på tråden 3 dagar kvar jag kommer dö.
  • Äldre 22 May 09:45
    #1
    mirre01 skrev 2013-05-22 09:40:54 följande:
    Bom pang krasch bang sa de så kom all nervositet på samma gång, är fylld av oro och panik så magen har ballat ur totalt. Har inte varit nerbör en enda gång förrän för två dagar sedan och det blir bara värre. För ca 4 veckor sedan fick jag ett aggresivt krampanfall varför vet ingen låkare gjort enrad olika prover utan resultat. De misstänker stress & en reaktion från min medicin, men nu är jag verkligen livrädd och jäääätte orolig inför bröllopet på lördag, då jag e supernervös tänk om de utlöser ett nytt anfall, att jag faller ihopp och kissar ned mig tuggar fragma och krampar inför alla 75 gäster. Har verkligen panik över detta
    kan tänka mig att du är orolig. värsta scenariot. men att oroa sig kommer vara en uppfyllande profetia om man säger så. så försök koppla av. gå på en massage. tappa upp ett lugnande bad för dig och din blivande. ta hjälp av honom att lugna dig. de e ju lätt för mig att skriva, men försök. kanske ett litet vinglas på bröllopsdagen kan lugna dig? en del brukar göra så. eller champagne funka nog lika bra.:P 

    hoppas du får en bra dag!
  • mirre0­1
    Äldre 22 May 09:49
    #2

    Jag får nog satsa på en hel flaska vin :) gör allt för att försöka hålla mig lugn men usch va de kryper fram

  • Äldre 22 May 09:54
    #3
    mirre01 skrev 2013-05-22 09:49:46 följande:
    Jag får nog satsa på en hel flaska vin :) gör allt för att försöka hålla mig lugn men usch va de kryper fram
    försök inte tänka på det. som sagt, då kommer det du fruktar kanske hända. och anfallet kan ju ha varit en engångsföreteelse som aldrig återkommer. har du pratat med din blivande om saken? 
  • Äldre 22 May 12:51
    #4

    Om du verkligen känner dig supernervös och inte vet hur du ska klara av dagen, föreslår jag att du går till en läkare och ber om att få betablockerare. De gör så att hjärtat inte kan rusa iväg, men är totalt ofarliga. Det är många som använder sig av en låg dos betablockerare innan de ska stå på scen.

    Det bästa är förstås om du kan lära dig avslappningsövningar, t.ex. den klassiska övningen "andas i fyrkant". Den går till på så sätt att du tittar på något rektangulärt/kvadratiskt och följer linjerna med ögonen samtidigt som du andas.
    T.ex. Du börjar med att titta på övre hörnet på vänster sida. Då tar du ett djupt andetag och följer linjen till det övre högra hörnet. Där andas du lååångsamt ut och låter blicken gå till det nedre högra hörnet. Där andas du in och följer linjen till det nedre vänstra hörnet. Från det nedre vänstra hörnet låter du blicken gå upp till startpunkten samtidigt som du tömmer lungorna på luft. Upprepa några gånger tills kroppen lugnat ner sig.

    Om hjärtat rusar och man är jättenervös kan man lura kroppen till lugn genom att göra andningsövningar. Att hålla andan funkar också ganska bra, det sänker pulsen. Andar man jättesnabbt och ytligt blir man lätt yr, och då kan det kännas som att man kommer att kräkas eller svimma. Så försök andas med magen och koncentrera dig på andningen.

  • mirre0­1
    Äldre 22 May 12:54
    #5

    Jag har betanlockare sedan ett par år men andningen skall jag absolut testa. Och min blivande cet om detta

  • Äldre 22 May 13:03
    #6
    mirre01 skrev 2013-05-22 12:54:09 följande:
    Jag har betanlockare sedan ett par år men andningen skall jag absolut testa. Och min blivande cet om detta
    Funkar betablockerarna för dig då? Obs du måste ta dem i tillräckligt god tid för att de ska fungera, minst 1 timme innan du tänkt dig att inte vara nervös

    Andningsgrejen funkar för de flesta, att andas i fyrkant håller dessutom hjärnan sysselsatt eftersom man måste koncentrera sig på det man håller på med.

    Annars tycker jag du ska satsa på att visualisera hela vigseln (jag antar att det är den som du är mest nervös för). Tänk igenom både katastrofscenariot (från början till slut!) OCH en situation där du lyckas till 100 %.
    När man är väldigt rädd för något vill man helst inte tänka igenom det läskiga från början till slut, utan man börjar tänka på det, slår bort tankarna och ger inte sig själv någon ro. Genom att tvinga sig själv att visualisera hela katastrofen blir det ofta mer lätthanterligt, och man kan tänka ut vad man ska göra om det värsta händer.
    Att tänka på att man lyckas är ändå viktigare, för genom att så många gånger som möjligt tänka på att man kommer att lyckas skapar bra "minnesspår" i hjärnan.

    Ta en halvtimme varje dag nu och så tänker du först katastrof och sen några gånger på den perfekta vigseln.
    Andas djupt om du känner att du blir nervös när du tänker!
  • mirre0­1
    Äldre 23 May 12:25
    #7

    Tack för alla goa råd

  • Clariz­a
    Äldre 23 May 13:22
    #8

    Hej! 

    Jag har ett tips som kanske kan fungera. Om man tänker ut en strategi innan själva bröllopsdagen på vad du ska göra OM du skulle få kramp igen. Fundera ut vad dina värsta orosmåln är och försök komma på hur dessa kan underlättas och vad du gör om det värsta skulle hända, då är du i alla fall förberedd.

    Om jag var du så skulle jag till exempel prata med prästen och berätta som det är. Då vet han eller hon att det kan hända och OM det nu händer så kan han förklara och lugna resten av gästerna så att de slipper fundera och bli oroliga. Och om det är så att du känner att ett anfall är på gång innan det händer så kan du kanske säga till prästen när ni står där framme att du behöver ta en paus och gå ut i sakristian (eller till ett enskillt utrymme) då slipper du i alla fall få ett anfall framför en massa människor. I bästa fall behövde du bara ta en paus och andas lite och göra någon avslappningsövning och så kan ni fortsätta vigseln efter det. Så det jag menar är att det är bra att ha en plan och veta vart du ska ta vägen om du behöver gå undan. Jag tror att själva planen i sig kan göra dig lugnare så att du slipper få ett anfall. Vad tror du om det?  

  • Äldre 23 May 14:27
    #9

    Clariza har en bra poäng i tillägg till råden du fått ovan.
     
    Försök med positivt tänkande också.
    Tänk igenom dagen från morgon till kväll och låt allt gå bra, utan förseningar, dåligt väder eller annat.
    Gör det gärna flera gånger. Försök alltid få till ett positvt avslut även om du vaknar genomsvettig på natten och har panik för att du drömde att det värsta inträffade... försök "följa upp" drömmen och ge den ett positivt avslut. Hur du kan vända det till att bli bra vet bara du.
    Men kanske att du "vaknar" från anfallet och ser upp i din nyblivne makes ansikte och allt är ok. Det var inget riktigt anfall, du bara svimmade sådär vackert som alla gör i hollywoodfilmer, han fångade dig och nu väckte han dig med en kyss.

    Att försöka plocka bort oron och stressen kan hjälpa en hel del. Så försök delegera ut saker, se till att göra backupplaner. Vad händer om bilen du ska åka i till vigselplatsen går sönder? Vem hämtar då? Vem håller sig i närheten så dom kan hämta med kort varsel osv.
    Kan en Tena (inkontinensbinda) lugna nerverna? Så att det inte märks om du skulle riskera att kissa på dig i alla fall.

    Förbered för det värsta, men ställ in dig på att det kommer att gå precis som planerat
    Lycka till och glöm inte berätta för oss hur det gick.
    Det är så kul att få följa er fram till altaret så att säga... Även om det bara är via nätet och inte direkt  

  • Äldre 24 May 11:14
    #10

    En funderare.. kan man använda lugnande så som t ex Atarax istället för betablockerare? Eller det fungerar kanske inte på samma sätt?

  • Äldre 24 May 11:47
    #11

    Få i dig lite alkohol så blir du inte lika nervös = ingen panik = ingen krampattack eller likanande.

    Ingen läkartips direkt men alkolhol kan vara ett bra lugnande medel ibland =)  

  • Äldre 24 May 12:23
    #12
    Sudditjuven skrev 2013-05-24 11:14:37 följande:
    En funderare.. kan man använda lugnande så som t ex Atarax istället för betablockerare? Eller det fungerar kanske inte på samma sätt?
    Det kan man, men man bör vara medveten om att Atarax även används som sömnmedicin, dvs. den absolut vanligaste biverkningen är sömnighet/trötthet. Kanske inte en höjdare på bröllopsdagen...

    Jag rekommenderar en liten dos betablockerare om man vill använda mediciner. Andningsövningar är kanske det bästa, men om man verkligen är jättedarrig tycker jag man ska prata med sin husläkare.
  • Äldre 24 May 12:27
    #13
    Sudditjuven skrev 2013-05-24 11:14:37 följande:
    En funderare.. kan man använda lugnande så som t ex Atarax istället för betablockerare? Eller det fungerar kanske inte på samma sätt?
    Tillägg: nej Atarax fungerar inte på samma sätt som betablockerare. Kort förklarat så funkar betablockerare på så sätt att de dämpar effekten av adrenalin och noradrenalin => hjärtat kan inte slå så fort som vanligt.

    Har man väldigt låg puls eller väldigt lågt blodtryck är betablockerare tyvärr inte ett bra alternativ. I övrigt är de inte speciellt farliga.

    Dessutom ska man inte dricka alkohol när man tagit Atarax, för alkohol och Atarax förstärker varandra, dvs. risken för att man blir väldigt dåsig är ganska stor.
  • Äldre 24 May 13:13
    #14

    Den som kom på detta med att andas i en fyrkant har verkligen fått fram en helt genialisk grej, den funkar jämt. Jag har ett tålamod aldrig sinar när det handlar om barn och tar slut på en pisskvart med vuxna och då är fyrkanten urbra att ta till istället för att kläcka ur sig något ironiskt och bara bita sig själv i rumpan.....

    Testa någon gång när du känner att du håller på att bli lite irriterad, om du har testat och vet med dig att den funkar så kan bara vetskapen om att du har den som säkert kort lugna ner dig avsevärt.

    Lycka till!

  • Äldre 26 May 07:52
    #15

    nu är ju jag jättenyfiken på hur de gick för dig trådstartaren! 

  • Annica­70
    Äldre 27 May 07:18
    #16

    Hoppas det gick bra och att ni fick en underb ar dag

  • Äldre 17 Feb 11:20
    #17
    +1
    Atarax -  Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.
Svar på tråden 3 dagar kvar jag kommer dö.