• Katta72

    Vigselprogram

    Vi ska snart träffa prästen och då göra klart vad som ska ske i kyrkan.
    Min fråga till Er alla är; Hur mycket information ska stå i vigselprogrammet?
    Har kollat på nätet vad en ceremoni i kyrkan innehåller. Ska allt detta stå med i
    programmet eller kan man välja vissa saker???
    Hjälp!!!!

  • Svar på tråden Vigselprogram
  • Marjasinus

    Jag tycker det brukar stå massor i såna där program och flera av programpunkterna går liksom i varandra så man inte märker att den ena har börjat och den andra slutat. Men vad man bör eller inte bör skriva vette tusan, kyrkgrejer är inte min starka sida..

  • Kaffegrus

    Jag tror det är lite olika hur man vill ha det, en del har ju inte ens vigselprogram, så chansen att ni gör direkt fel är nog liten.

    Jag har fått min klasskompis vigselprogram. Här står:
    Framsidan: Vigselprogram som överskrift, deras namn, datum och namn på kyrkan
    Insidan: Inledningmusik  , psalmnummer samt text till psalmen, Lovprisning, Inledningsord, Bibelläsning, Vigselakt, psalmnummer samt text, Förbön, Herrens bön, Vigseltal, Solosång, Välsignelsen, Sång: sångens namn med text, Utgångsmusik. Vigeslförättare med namn, kantor med namn, Solist med namn.
    Baksidan har deras logo.

    Allt i feststil har ingen vidare text, det står bara den festa texten som en rubrik, så kommer nästa rubrik rätt under, om du förstår..?

    Har också sett en bloggerskas vigselprogram som var lite längre: http://victoriabrikho.se/vigselprogrammet/ 


  • Chicita

    Vi hade inget vigselprogram

    Om du känner att det bara är stressande att göra ett så strunta i det.
    All information gästerna behöver för att hänga med i cermonin finns i kyrkan och det är bara att lyssna på prästen liksom och hänga med i vad denne säger.

    Enda grejorna jag kan tänka mig som skulle kunna vara lite roligt är presentation av solister och vilka sånger / textstycken man valt som inte finns med i den kyrkliga cermonin och kanske "tack till..." tärnor, marskalker, solister osv...
    Men som gäst så vill jag ju hellre följa med i vad som händer där framme och inte behöva sitta med näsan i ett program. Så avancerad är inte en vigselgudstjänst liksom... Flört 

  • KoM

    Jag tycker vi hade relativt lite information i våra vigrelprogram. Vi hade bara ett blad, liggande A4 som vi vek dubbelt, på framsidan hade vi våra namn och datum för vigseln, på baksidan skrev vi tack till de som medverkat (präst, kantor, solist, pianist osv). Innuti hade vi kort det som skulle hända. Anledningen till att vi valde at ta med hela "Fader vår" var så att det inte skulle vara några missförstånd om nya eller gamla skulle användas. När vi träffade vår präst hade han ett program som han gav oss, som han utgick ifrån, som vi använde när vi gjorte vårat. 

  • daniiel

    Vad man bör och ska skriva vet jag inte, men vi skrev såhär i vårat, se bilder nedan. Det är ett dubbelvikt A4 med text. Omslaget var ett rosa vikt A4. Vi valde att ha ett ganska kort och enkelt vigselprogram.

    Första sidan



    Mitten, dubbeluppslag.


    Sista sidan.


    Framsida, väldigt dålig bild :P


  • Annica70
    KoM skrev 2013-05-14 14:51:15 följande:
    Jag tycker vi hade relativt lite information i våra vigrelprogram. Vi hade bara ett blad, liggande A4 som vi vek dubbelt, på framsidan hade vi våra namn och datum för vigseln, på baksidan skrev vi tack till de som medverkat (präst, kantor, solist, pianist osv). Innuti hade vi kort det som skulle hända. Anledningen till att vi valde at ta med hela "Fader vår" var så att det inte skulle vara några missförstånd om nya eller gamla skulle användas. När vi träffade vår präst hade han ett program som han gav oss, som han utgick ifrån, som vi använde när vi gjorte vårat.

    Detta låter lite som vårat.


    Framsidan våra namn datum och platsen


    Första insidan:


    Ingångsmusik..(Skrev bara vad det var för låt och vilken som skrivit texten)


    Psalm: Skrev ut hela texten till psalmen.


    Inledningsord


    Bibelläsning


    Solosång: Skrev vilken sång det var


    Andra insidan:


    Vigselakt


    Psalm: Skrev vilken psalm. (Gjorde sedan ett insticksblad med denna texten eftersom den var så lång)


    Förbön


    Herrens bön: Fader vår.. Skrev ut hela texten för att man skulle veta om det är den nya eller gamla versionen


    Välsignelse


    solosång: Skrev vilken låt det var


    Utgångsmusik


    Baksidan: där skrev jag vad tärnan, prästen och solisten heter.


     


    Jag är jättenöjd med detta. Som sagt ett liggande A4 som man viker som en bok och det blir jättebra


     


     

  • Chicita

    Jag vet inte... men jag tycker att det liksom hör till lite att bläddra i psalmboken när jag är i kyrkan.
    Det står på skyltarna vilka psalmer som ska sjungas så det är bara att slå upp och läsa innantill.
    Och både Fader vår och Vår Fader (gamla och nya versionen) står med. Prästen berättar vilken version man ber.

    För mig känns det onödigt att skriva ut sånt alltså. Det blir bara ett till papper att hålla reda på. Vi körde våra "tack till" i festhäftet istället.

    Jag tycker att allt som är onödig stress ska man hoppa över...
    Däremot om man älskar att pyssla och fixa sånt här så ska man givetvis ha det Glad 
    Men så fort någon postar en tråd om vigselprogram och festprogram så låter det som att det är ett måste, att man inte har något val, det måste göras liksom... Och så är det ju inte. Det är viktigt att poängtera Glad 

  • Annica70
    Chicita skrev 2013-05-14 15:10:48 följande:
    Jag vet inte... men jag tycker att det liksom hör till lite att bläddra i psalmboken när jag är i kyrkan.
    Det står på skyltarna vilka psalmer som ska sjungas så det är bara att slå upp och läsa innantill.
    Och både Fader vår och Vår Fader (gamla och nya versionen) står med. Prästen berättar vilken version man ber.

    För mig känns det onödigt att skriva ut sånt alltså. Det blir bara ett till papper att hålla reda på. Vi körde våra "tack till" i festhäftet istället.

    Jag tycker att allt som är onödig stress ska man hoppa över...
    Däremot om man älskar att pyssla och fixa sånt här så ska man givetvis ha det Glad
    Men så fort någon postar en tråd om vigselprogram och festprogram så låter det som att det är ett måste, att man inte har något val, det måste göras liksom... Och så är det ju inte. Det är viktigt att poängtera Glad

    Håller med dig ..verkligen inget måste ..men jag älskar att pyssla och dessutom gifter vi oss i vår trädgård. Och då behöver vi inte ta dit en massa psalmböcker..


    Men som sagt man klarar sig lika bra utan vigselprogram

  • Chicita
    Annica70 skrev 2013-05-14 15:32:03 följande:

    Håller med dig ..verkligen inget måste ..men jag älskar att pyssla och dessutom gifter vi oss i vår trädgård. Och då behöver vi inte ta dit en massa psalmböcker..


    Men som sagt man klarar sig lika bra utan vigselprogram


    Ja om man inte är i kyrkan så är det ju en bra hjälp Glad
    Jag kom precis på att vi hade en sak förutom psalmböckerna. Och det var lappar med Fader vår på (fast på latin)
    för det finns inte med i psalmböckerna Flört 
  • jonsar02

    Vi hade inte tänkt ha vigselprogram till vår borgerliga vigsel på stranden från början till jag insåg att min blivandes släkt inte kommer att förstå vad vi säger eftersom de kommer från Finland och flera av dom inte talar svenska särskilt bra eller över huvud taget. Så nu kommer vi att göra ett kort program på två språk så att de förstår när vi faktiskt blir gifta . Vi kommer i princip bara lista de olika delarna och sedan skriva själva "vigselögonblicket" och vad vi säger till varandra då.

  • Fjärilen

    Vi gifte oss i Italien utomhus, så ett vigselprogram var nödvändigt bla för psalmerna. Vi skrev vår vigselorning enligt nedan och nedan för skrev vi texten på de två psalmerna. Längst ner står vad prästen, tärnan, brudnäbben, solisten och marskalken hette.

    Ingångsmusik
    Abbiamo Vinto

    Psalm 200

    Vigselakt

    Solosång
    Ännu doftar Kärlek

    Bön och Välsignelse

    Psalm 201

    Vigseltal

    Utgångsmusik
    Chasing cars 

    Så här såg det ut:
     


  • LinneaR

    Vår präst skickade över själva ordningen och det som skulle sägas och jag bara skrev i ordning allt i A5-format och la till en fin bild:)

    Inkluderat var bl.a text till de två psalmerna, Fader vår och sedan det som prästen sa (inte allt).

  • Sailergirl

    Tack för tipsen! Vi försöker få kontakt med vår präst men har inte lyckats än. Vill gärna ha ett enkelt vigselprogram. Jag tänker också att vi skriver lite info om kyrkan i vigselprogrammet, om jag får in det på något bra sätt. 

Svar på tråden Vigselprogram