• sofialindkvist

    Tips om smink för fet/blandhy som blir glansig!

    Den stora dagen är i slutet av augusti och jag har insett att jag har alldeles för stort kontrollbehov för att låta någon annan sminka mig. Till vardags har jag rätt "mycket" smink. En del i släkten har åsikter om att jag ska ha lite smink och se väldigt naturlig ut, men det skulle kännas obekvämt och jag skulle nog inte känna mig "fin" när jag inte ens har så lite smink till vardags. Vad tycker ni andra och hur resonerar ni?


    Jag kommer vilja lägga en väldigt täckande foundation, jag har fet/blandhy och blir snabbt glansig i ansiktet, särskilt i t-zonen. Någon som har tips på en bra matt foundation (helst utan olja) och som ser bra ut vid foton och så? Jag vill inte ha mineralsmink och liknande i löspuder-form, tycker inte att det täcker nog bra.


    Och slutligen, nån som har tips på fina lösögonfransar, så det ser naturligt ut, kanske till och med singelfransar man sätter fast en för en.?


    Phuh, det är väldigt mycket som ska tänkas på inför bröllop!!! :)

  • Svar på tråden Tips om smink för fet/blandhy som blir glansig!
  • daniiel

    Jag kan tipsa om Lumenes matta primer, den tycker jag är jättebra.
    www.lumene.com/sv/produkter/makeup/ansikte/beauty-base-matifying-primer

    Den här, från Make up store, är en bra foundation tycker jag.
    makeupstore.se/sesv/products/base/matt_foundation/natural

    Jag kan också tipsa om en ansiktskräm, även om du inte bad om det, som jag tycker är jättebra, och dessutom billig, som jag använder och blir inte alls glansig längre i ansiktet. Vilken av dessa man väljer beror ju på ens hy i övrigt.
    www.neutrogena.com/product/oil-free+moisture+-+sensitive+skin.do
    www.neutrogena.com/product/oil-free+moisture+with+sunscreen+spf+15.do
    www.neutrogena.com/product/oil-free+moisture+-+combination+skin.do


  • Annamolly

    Jag har samma "problem" (blandhy som blir glansig och fet i T-zonen och ser blankt ut pa bild). Jag funderar pa "nanoblur" och liknande produkter. Ar det nagon som vet om de ar bra? De ar ju sa dyra sa jag vill inte kopa dem om de inte lever upp till forvantningarna.

    Jag har en mattifierande kram som ska ta bort fett, men den passar inte ihop med min BB-creme. (Dom liksom "skar sig" nar man har dem ihop). Jag vill inte ha heltackande foundation for jag tycker om nar man ser mina fraknar. Jag vill se naturlig men frasch ut. Lite svart att kombinera med matthet?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Teresa L


    Pröva denna! Hur bra som helst och man förblir oblank hela dan! Funkade iaf jättebra för mig. :)
  • Allis

    Jag håller som bäst på att testar mig genom bb-creamdjungeln. Först ut var Revitalift från Loreal som jag tror kostade runt 130 kronor. Trots att jag valde den ljusaste såg jag nog lite väl brunkrämsaktigt sminkad tycker jag men den var hyfsat bra och höll sig hela dagen.

    Sen var det Estee Lauder för 375 kronor. Funkar SANSLÖST bra på näsa och panna men är i övrigt inte värd pengarna i övrigt eftersom den inte är särskilt dryg, jag tänker nog kombinera den med någon annan.

    Just nu är det en väldigt blaskig historia från Garnier. Den kostade en hundring tror jag. Känns lite för mycket smink för min del men den håller sig hyfsat bra i pannan också.

    Bästa dämpade effekten tycker jag en liten tub från Clinique har, den heter Pore minimizer tror jag och är inte heller superbillig men förutom att den liksom slätar ut grova porer så blir det rätt matt.

    Själv skulle jag behöva något bra mot mörka ringar under ögonen, det jag testat hittills har varken gjort till eller ifrån.

  • johanna087

    Jag jobbar som makeup artist och kan flika in med några favoriter och ett tips :)

    Den absolut bästa foundation som jag arbetar med på 95% av alla kunder är Illamasqua Skin Base foundation, den är underbar och går från mellan till full täckning.

    Personligen använder jag Illamasqua Skin Base eller Garniers BB-cream miracle skin perfector. Den går från lätt/medium men kan läggas i lager utan att bli kakig.

    Jag är väldigt oljig och tipset jag lärde mig under min utbildning är att trycka in ett transparant löspuder med en puff som mattar ner efter du applicerat primern och concealer (eller hudkräm om du inte använder primer men på dagen D skulle jag absolut rekommendera det), sen applicerar du foundation och anslutar med att trycka in transparant löspuder igen. Håller HELA dagen..men framåt kvällen kommer du ändå behöva pudra dig lite för inga produkter håller för alltid :)

    Ett bra löspuder är Eyes Lips Face Studio HD, kostar i princip ingenting och funkar precis som mina dyra löspuder!
    Lycka till :)

  • sofialindkvist
    Tack för supertips!! Detta ska kollas upp genast =)
Svar på tråden Tips om smink för fet/blandhy som blir glansig!