• NBFN

    Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?

    Vi har pratat om det här med att ha med barn eller inte på bröllopet. VI älskar barn, vi älskar våra barn och vi älskar våra vänners barn, och barn överhuvudtaget. Vi har dock bestämt oss för att barn inte ska närvara denna dag. Givetvis måste ammande barn vara med osv., men barn 1-17 år blir ett nej. Kan ses som tråkigt, absolut. Men, jag vet inte ens varför jag förklarar mig egentligen, men det är väl för att jag inte vill att vi ska ses som tyranner. I alla fall, vi kommer att ha alkohol, barn och alkohol hör inte ihop (visst nåt glas vin, men det blir bra mycket mer än så), barn, generellt sätt, tycker det är väldigt trist att sitta tyst och stilla i en kyrka (vi vet många föräldrar som inte heller har vett att ta med sina barn ut ur kyrkan om de blir uttråkade utan sitter och hyssjar och ingen hör vad som sägs framme vid prästen), dessutom blir det lätt väldigt mycket "barnkalas" under middag/fest och många sura miner (myror i brallan).

    Fick en inbjudan till bröllop till sommaren, där det står något i stil med:

    Barn är en gudagåva, men denna dag får de stanna hemma

    Typ så.. Vill ha en ganska glad och inte "tå-trampande" formulering för detta, har ni något bra förslag?

    Tack!

  • Svar på tråden Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?
  • Marjasinus

    Om du söker lite hittar du raskt hundratals andra trådar på samma ämne för det är den absolut mest diskuterade frågan här.

  • dellelgarin

    Vi skrev bara  "adults only"

    Sen har vi kontaktat de med spädbarn och berättat att dem natruligtvis är välkomna :)

  • Amandizzen

    Vi skrev; "Eftersom festen pågår natten lång, lämnar vi barnen hemma denna gång"

  • froll

    Hej, Detta funderade jag länge på. Vi valde att skriva namnen på de inbjudna i inbjudan så det framgick vilka som är inbjudna istället för att berätta vilka som inte var välkomna.

  • Fial8

    Vi skrev helt enkelt Festen är barnfri, förutom bebisar som ammas och våra egna syskonbarn.

    Jag tänker att personer som blir upprörda, sura, kränkta whatever blir nog det ändå, oavsett hur en försöker formulera ludda in och snyggt med rim och "vi älskar alla barn bla bla"...

  • karamell

    Jag tycker inte att man ska behöva lulla och linda in sina ord i något bortförklarande dikt.
    Man behöver inte heller förklara sig om sitt beslut, alla förstår redan att ni älskar barn, skriv bara som det är att ni önskar er ett barnfritt bröllop.

    Vi skrev "Vi önskar oss ett barnfritt bröllop." Klart och tydligt, inget lull eller ursäktande. 

  • Ingela01

    Vi tyckte det var ok att ha barnen med under själva vigselceremonin eftersom vi ska vigas utomhus (stör inte lika mycket om de blir otåliga), så vi skrev ungefär såhär; "Barn är välkomna under dagen men kvällen vill vi gärna fira med våra vuxna vänner. Ammande barn är naturligtvis välkomna även på kvällen".
    Vi vill absolut ha våra egna barn med och har även sagt att syskonbarnen får vara med. Dels har vi inte mer än fem syskonbarn, dels är fyra av dem lite äldre... Vi hoppas att ingen tar illa upp för att vi valt att välkomna vissa barn men inte andra, men det är ju vår dag så förhoppningsvis inga sura miner Skäms

  • Marjasinus
    NBFN skrev 2013-04-12 14:48:55 följande:
    Typ så.. Vill ha en ganska glad och inte "tå-trampande" formulering för detta, har ni något bra förslag?
    Vi har barntillåtet bröllop men som det verkar av svaren så är det mer än 50% som väljer att fixa barnvakt ändå och vi kommer göra likadant för de bröllop vi är bjudna på under åren.

    Så om jag får vara lite talesperson för alla föräldrar där ute så kan jag väl säga att vi är inte så tåömma som folk tror och vi sitter inte ihop med våra barn heller.
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 19:36:57 följande:
    Så om jag får vara lite talesperson för alla föräldrar där ute så kan jag väl säga att vi är inte så tåömma som folk tror och vi sitter inte ihop med våra barn heller.
    Haha! Nej nej, så klart inte, men vi har några i bekantskapskretsen som anser att barn alltid är välkomna oavsett vad det är för arrangemang, och som vi av erfarenhet vet tar väldigt illa vid sig när deras barn inte är "välkomna", sedan är vi också väldigt opretantiösa som personer och därför vill vi gärna att det också ska synas i inbjudan.

    Men så klart, egentligen kan man ju rent krasst bara skriva att det endast är vuxna (personer över 18 år) som är inbjudna/välkomna/ska festa eller dyl.

    ... Jag är så att jag gärna lindar in det mesta, så det är väl mest jag som är rädda för ömma tår. Skulle sådan situation uppstå så är det ju bara att man tar det då.

    ... Än värre är det med ett par, som bara inte går att inte bjuda,  som inte för allt i världen förstår varför de inte får ta med sina hundar överallt. Senaste var nu när svägerskan ska döpa sin dotter - inbjudningar skickades långt före själva dopet, detta par blev även informerade två månader tidigare då vi av erfarenhet vet att de ska knussla med det här. De håller fortfarande på och tjatar om att det är dålig stil att dopet inte sker utomhus för att de inte kan lämna sina hundar, eller ifrågasätter varför fikat inte är utomhus för hundarnas skull...
    Men där kommer vi inte att linda in utan bara bjuda in, då hundar generellt sätt inte ses som inbjudna för sådana här tillfällen. Skulle de börja knussla så får de ju välja själva om de vill gå eller inte, lite tråkigt bara att hundarna alltid går före familjen...
  • Marjasinus
    NBFN skrev 2013-04-12 19:46:32 följande:
    ... Än värre är det med ett par, som bara inte går att inte bjuda,  som inte för allt i världen förstår varför de inte får ta med sina hundar överallt. Senaste var nu när svägerskan ska döpa sin dotter - inbjudningar skickades långt före själva dopet, detta par blev även informerade två månader tidigare då vi av erfarenhet vet att de ska knussla med det här. De håller fortfarande på och tjatar om att det är dålig stil att dopet inte sker utomhus för att de inte kan lämna sina hundar, eller ifrågasätter varför fikat inte är utomhus för hundarnas skull...
    Men där kommer vi inte att linda in utan bara bjuda in, då hundar generellt sätt inte ses som inbjudna för sådana här tillfällen. Skulle de börja knussla så får de ju välja själva om de vill gå eller inte, lite tråkigt bara att hundarna alltid går före familjen...
    Det finns ingen formulering i världen som kan få folk som är på det där sättet att må bättre. Skriv rakt ut vad som gäller istället så får dom väl gnälla och ni kan skita i att lyssna. Nog för att man ska vara gästerna till lags och se till att dom trivs - men just såna här energitjuvar kan man inte vara till lags.
  • Westbenn

    Jag anser att det överlägset bästa är det enkla "vi önskar att fira vår dag tillsammans med våra vuxna vänner".

    Enkelt, ärligt och rakt på sak.

    Att linda in det hela i (i mina ögon) fåniga rim låter bara som att man pratar i skägget och vill linda in det man egentligen vill ha sagt i något annat. Som att gästerna inte skulle ta illa upp eftersom brudparet kommit på ett roligt rim. 

  • Chicita

    När det gäller kyrkan så kan det ändå hända att föräldrarna tar med barnen dit.
    Kyrkan är ju öppen för alla och man kan inte hindra någon från att komma in och vara med där.

    Men annars tycker jag att det är bäst att vara ärlig och rakt på sak.
    Varför inte helt enkelt skriva:

    Då det kommer att serveras alkohol på middagen så är det naturligtvis 18-årsgräns. 
    (Med undantag för ammande spädbarn) 
    Vi ser gärna att ni även lämnar barnen hemma under vigseln också. 

  • Fröken Finemang

    vi skrev att festen är barnfri, undantag görs för ammande spädbarn och brudens syskonbarn (alla barnvakter e på bröllopet =) + att jag såklart villa tt de sa vara med!).

    Skulle vi ha en fest med barn hade vi fått stryka halva gästlistan för att få råd. å de ville vi inte

    vet dock att flera barn kommer vara med i kyrkan.  å de spelar mig ingen roll! dit är de välkomna.

Svar på tråden Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?