• Fial8

    Sminkning á la 50-tal (Sthlm)

    Jag önskar tips på ställen där jag antingen kan lära mig att sminka mig á la 50-tal, och/eller tips på personer som är duktiga på att göra det på själva dagen D.

    Jag vet att Make-up Store har korta kurser men för att boka där vill jag veta att personen i fråga verkligen har koll på just 50-tal, dvs ge mig ett namn i så fall.

    Jag har även sett filmade tutorials på nätet, men tror att jag skulle behöva träffa personen irl för att få till det...

    I Stockholm.

    Tack tack! 

  • Svar på tråden Sminkning á la 50-tal (Sthlm)
  • CarolinZ

    Jag har tyvärr inget specifikt tips på person, men i de flesta makeupartistutbildningar ingår ju moment av lära sig sminka olika årtionden. Jag skulle nog ta och kontakta någon av de mer kända makeupartistutbildningarna och höra efter om de har något tips på en makeupartist som är duktig på just 50-tal.

    Annars så är ju en 50-talslook förhållandevis enkel att bemästra, så jag tror nog att ni kan fixa det själva om ni vill. (Älskar själv den looken och bär den i princip jämt). Det finns som sagt var mycket bra tutorials på youtube också, om man vill lära sig mer.

    Det jag själv tänker på när jag tänker på 50-talet är:
    *en ganska så kort, uppåtlutande eyelinervinge.
    *porslinshy
    *en överläpp som är lätt rundad från amorbågen ( ála Marilyn)
    *fokus på ögat i ytterkant (enklast att skapa med halva lösögonfransrader eller trebensfransar)
    *välformade ögonbryn med hög båge.

  • Fial8

    :)
    Jo, för den som kan sminka sig själv och har koll på vilka produkter ens hud passar i kan jag tänka mig att det inte är så komplicerat. För den som får stressanfall när det kommer till concealers, mineraljox, fundations (som jag sällan tål), ögonskugga och allt vad det heter blir det värre. Just vingen kanske jag kan lära mig bemästra, har redan börjat träna ;) Sätta fast lösögonfransar? Det är helt klart överkurs :)

  • CarolinZ

    Fial8 - usch då, nej känns det så är det kanske inte värt det... Jag hoppas att ni hittar någon bra. Tipsa gärna vidare om ni gör det. Jag har själv valt att fixa sminket själv just för att jag är väldigt kräsen och för att jag inte kände till någon som fixar looken så som jag vill ha den... Men, skulle det vara så att du vill ha hjälp med tips eller knep, så kan vi alltid hjälpas åt?

  • Fial8

    Jag har blivit lite inspirerad och idag har jag sminkat mig "upp till tändera", som i mitt fall innebär fundation, maskara o eyeliner. Tänker ge min fundation en sista chans att bevisa att jag inte är allergisk mot den, annars ger jag den till mamma (som har samma). Ska bli spännande att ser hur jag ser ut i slutet av veckan ;)

  • iser

    Vill tipsa om en bra tutorial på youtube. 
    ">



    Jag ska gifta mig snart och använder smink dagligen men det är mycket som är nytt för mig. Exempelvis primer, etc och jadajada. Samtidigt tänker jag att huvudsaken är att man känner sig snygg och det gör jag när jag följer denna 50-tals makeup tutorial. 

  • Fial8

    Hej! Jag fick tips om en tjej på Face på Götgatan i Stockholm och nu är jag inbokad där, hon verkar väldigt rar och gav mig bra tips på hur en kan få snygg eyeliner i samband med bokningen.

Svar på tråden Sminkning á la 50-tal (Sthlm)