• Äldre 26 Mar 08:50
    9883 visningar
    31 svar
    31
    9883

    Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?

    Hej!


    Jag är novis på det här med tårtor, trodde att alla bröllopstårtor såg ut som på film, men efter att ha kontaktat 3 konditorier inser jag vad fel jag hade…. :) Det jag ser framför mig är en 3 vånings vit tårta med blommor eller annan dekoration. Jag ringde 2 konditorier på österlen igår och vad jag förstod så gör de ”svenska tårtor” som oftast innehåller sockerkaksbotten och vaniljcreme och oftast täcks av grädde eller marcipan om man vill ha vit yta (vilket vi vill!). Men då blir det 3 tårtor som ser ut som det man brukar ha på 50-årsfester mm, eller?


    Sen mejlade jag Ultimate Cake i Malmö och de skrev: ”Alla tårtor täcks antingen med sugarpaste (ett behagligt material som behandlas på samma sätt som marsipan, dvs man kavlar ut det och lägger 'lock' på våningarna och den ger en fin, porslinsliknande yta) eller frosting (en krämig, smörig glasyr som bres på tårtan -aldrig kritvit -mer gräddvit pga smöret). Sugarpaste är kritvit och kan färgas. Många av våra tårtor står cirka 10 ståtliga centimeter höga, som är åtminstone 3-4 cm högre än en vanlig svensk tårta.”


     Det känns lite som om man får välja mellan en ”svensk” tårta som smakar lite godare men är enklare till utseende (kostar cirka 2000kr för 60pers) eller en ”amerikansk” som är vacker, nästan dubbel så dyr och kanske inte smakar så god… Vad gör ni? Har ni hittat någon bra balans mellan smak och utseende? Gärna bilder och tips, tack!

  • Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?
  • Äldre 30 Mar 12:54
    #11

    Jag gillar inte marsipan och jag tycker att sugerpast smakar rumpa ;)


    Dessutom blir det ett fina hantverk när man låter bli "scrapbooking-looken" tycker jag :)

  • Äldre 30 Mar 17:23
    #12
    jeanettejohansson skrev 2013-03-30 12:54:57 följande:

    Jag gillar inte marsipan och jag tycker att sugerpast smakar rumpa ;)


    Dessutom blir det ett fina hantverk när man låter bli "scrapbooking-looken" tycker jag :)


    Vad är en scrapbooking-look?
  • Äldre 30 Mar 17:36
    #13
    jeanettejohansson skrev 2013-03-30 12:54:57 följande:

    Jag gillar inte marsipan och jag tycker att sugerpast smakar rumpa ;)


    Dessutom blir det ett fina hantverk när man låter bli "scrapbooking-looken" tycker jag :)


    En vad för nåt?
  • Äldre 30 Mar 17:37
    #14

    Bröllopstårta ser ut så som ni vill att den ska ut. Finns ingen bestämd form/färg ;)

  • Äldre 30 Mar 19:36
    #15
    Chicita skrev 2013-03-30 17:23:12 följande:
    Vad är en scrapbooking-look?

    Hade lite bråttom när jag skrev förra inlägget ;)


    Jag tycker att det har blivit lite för mycket mode i det hela. Helt plötsligt så ska alla göra sugerpaste cupcakes och klistra ihop egna konstverk. Jag är helt för att människor ska vara kreativa! Men! Det dyker upp så mkt bloggar och butiker som människor som tror att dom kan hantera ett hantverk öppnar. Det är synd för de verkligt skickliga hantverkarna druknar i alla "hemmafru-pysslare" som vill tjäna extra pengar.


    Dessutom har stilen som används i scrapbooking (dvs färdiga massproducerade klistermärken och pappersbitar) gått vidare i att göra egna smycken(av färdiga massproducerade sliver berlocker)och i att göra egna bakverk (av färdiga massprodicerade mallar och äcklig lättarbetad massproducerad massa).


    Alla ska självklart få pyssla, men jag tycker inte att det ser kreativt och hantverksmässigt ut med dessa alla mallar och lätta färdiggjorda massorna. Jag tänker på hur de hantverkare som är skickliga i, och har arbetat med tårtor i 20 år ska överleva när varje hemmafru kan sälja halvfabrikatstårtor billigt.


    (Min pappa är hantverkare som kämpat sig fram bland alla kinaproducerade produkter så jag är väl lite partisk)

  • Äldre 30 Mar 20:06
    #16

    Att det är äckligt är ju din privata åsikt förstås. Flört
    Jag vet många som hellre vill ha sockerpasta än marsipan eftersom dom inte gillar marsipan.
    Och det är ingen större skillnad att arbeta i marsipan än i sockerpasta annat än att sockerpastan är lite mer elastisk.

    Anledningen till att jag började baka var för att min kompis gifte sig och alla konditorier häromkring sa att det var omöjligt att göra en sån tårta som hon ville ha (sån trapp-tårta) om hon ville ha fyllning i den.
    Och att säga att något är omöjligt är ett rött skynke för mig Tungan ute 
    ingenting är omöjligt... det tar bara lite längre tid (brukade en av mina lärare säga)

    Och trots att jag har pratat med flera konditorier/ bagerier och erbjudit dom att visa hur jag gör så har ingen nappat.
    Dom fortsätter att säga att det är omöjligt (trots att jag har bevisat motsatsen och även erbjudit mig att lära ut det som sagt).
    Och jag anser ju då att om det finns en efterfrågan och ingen av dom proffessionella är villiga att tillgodose den efterfrågan, så får dom faktiskt skylla sig själva. 

    Personligen bakar jag inte för att tjäna pengar. Då skulle jag behöva ta 60-70:- biten om jag ska tjäna något vettigt på det med tanke på hur många timmar jag lägger ner på varje tårta.
    Jag är glad om jag inte går back (vilket jag gör på vissa tårtor).
    Sockerpasta kan man göra hemma i köket. Det är inga svårigheter. Vem som helst kan göra det...
    Enda mallarna jag använder är den nyaste för att kunna göra ätbar spets. Och så den för pärlbårder då det sparar massa tid så jag slipper sitta och rulla varje kula för hand + en siliconform för en snabb-blomma som jag brukar använda om det är någon tårta som behöver många blommor.
    Annnars gör jag allt för hand utan mallar.

    Just ja... Jag höll på att glömma...
    Jag har en siliconform för att göra en bäbis som ligger på en kudde. Den köpte jag från ett bageri här som hade en över Tungan ute 

    Varje gång någon ber mig att baka en tårta så poängterar jag att jag är amatör, att jag inte kan garantera att den kommer bli så bra som dom tänkt sig och att det är förenat med en viss risk.
    Vad händer om jag blir sjuk exempelvis? Jag har ingen att ringa in som kan vikariera för mig.
    Om jag tappar tårtan... Ja jag har ingen annan stående som jag kan ta istället...
    Så jag ber dom alltid att kolla med bagerierna en vända till för att det är säkrare för dom. Men dom flesta säger att dom är villiga att ta risken med mig, för dom kan inte få det dom vill ha annars eftersom bagerierna säger nej - det är omöjligt...
    Tråkigt nog. 

  • Äldre 30 Mar 21:08
    #17

    jag bakar ju en hel del själv så att göra även tårtan är bara roligt. Jag kommer köra på god fyllning och en spalad "amerikansk" med sugarpaste över. 
    Om man vet vad man pysslar med så måste man inte välja mellan god eller snygg.

    Sen håller jag med Chicita i det hon skriver. Det är jättesvårt i vissa städer att få staplade tårtor. Alla säger nej trots att efterfrågan är stor. Så att då vända sig till en glad amatör som vill göra dessa tårtor för att det är kul, inte för att räkna på inkomst och arbetstid, så är det ju jättebra för alla dem som faktiskt vill ha det.
     

  • Äldre 30 Mar 21:09
    #18

    *staplad*

  • Paulin­e84
    Äldre 21 Apr 21:27
    #19

    Har provsmakat klart nu och bestämt oss för vanlig sockerkaksbotten, jordgubbsmousse med bitar av jordgubbar och cremegrädde (grädde+vaniljcreme), dekorerad med vit marsipan! Jättegod

  • Annamo­lly
    Äldre 21 Apr 22:04
    #20

    Vi har bestallt en brollopstarta pa en liten grekisk ort. Det ar en sadan dar klassiks vit (sugarpaste) i olika etapper. Nar vi hade bestallt sa berattade dom (som om det vore sjalvklart) att allting utom oversta lagret ar "fejk". Man skar oversta lagret till brudparet, och rullar sedan ivag tartan pa en vagn. Sedan rullar man ut fat med fardigskurna tartbitar pa och sa latsas man att det ar samma.

    Helt galet ju. Om det nu ar sa omojligt att gora en vanings-tarta sa kan man ju undra hur den trenden kom till. 


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?