• skrallan

    Jag behöver råd och stöd till frieri :-)

    Sakta men säkert har min känsla växt att vi är redo att gifta oss
    Jag är egentligen säker på att mannen känner det samma men han tar alltid tid på sig i stora beslut och är envis av sig och brukar behöva bearbetas en hel del. Därför är jag säker på att det kommer inte ske om inte jag friar och samtidigt som jag tänkt mycket på det här de sista månaderna så har det slumpat sig så att ett bra tillfälle har bara kommit till mig. Men jag är ändå väldigt osäker på att han kommer svara ja där och då utan han funkar så att han behöver tänka igenom varje beslut. Så jag behöver nu göra det allra bästa jag kan så han inte ska fundera några dagar utan faktiskt svarar ja där och då.

    Tillfället som jag tänker fria på är en weekend på Kolmården. Vi ska dit och jobba hela helgen (ställa ut på mässa) och nu fick jag reda på häromdagen att vi kommer bo i sviten och jag tänkte direkt det är ju då jag ska fria! Så jag har inte talat om att vi ska bo i sviten utan jag ska försöka se till att vi åker dit tidigt på fredagen (var planerat till kväll från början). Men sen är frågan hur jag gör, ska jag försöka se till att han blir uppehållen menast jag smiter i väg till "rummet" och göra någon form av överraskning. och vad kan jag hitta på. rosenblad i rummet och champagne (vi gillar båda champagne)  jag vet också att han kommer bli stormförtjust i det här med sviten istället för ett enkelt rum.

    Åh vad jag behöver förslag på vad man kan hitta på och tips hur jag ska framföra orden vill du gifta dig med mig.

  • Svar på tråden Jag behöver råd och stöd till frieri :-)
  • sansun

    Du kanske kan be hotellperonalen om hjälp att göra i ordning? Går ju säga eller skriva på en miljon vis. En bukett rosor med ett kort. Room service med lite gott och under ett lock en lapp med frågan (eller en ring). Spännade att planera frieri, hade tusen tankar under tiden ja!  

  • MTB

    Du kanske ska prata om er framtid och bröllop i allmänhet ett tag innan så idén väcks och han hinner fundera lite på det.

    Lycka till! 

  • Chicita

    Vi hade ett par på hotellet jag jobbade på förut (har berättat den här historien tidigare men kan ta det igen).
    Han hade förbokat så att dom kom och checkade in (hon såg sviten, men han reagerade inte på något speciellt sätt så hon hade blivit lite sur då hon förväntat att han skulle friat då liksom), sen gick dom till restaurangen och åt en god trerätters (inget frieri då heller, så hon såg ut som ett åskmoln när dom kom tillbaka från restaurangen).
    Men vad hon inte visste var att medan dom var och åt så hade vi sprungit upp på rummet med blommor, ringen (ja asken + ringen alltså), fruktfat, mousserande och choklad och arrangerat så hon skulle se det direkt hon klev in på rummet igen...

    Efter en stund kom hon ner i hissen och bara skrek rakt ut "han har friat, vi ska gifta oss"... Skrattande 

    Så just det där att hon hade så höga förväntningar om vad som skulle ske den här helgen gjorde ju att han faktiskt kunde överraska henne genom att låtsas som ingenting först...

    Du kanske ska prata en hel del om frieri, bröllop mm innan ni åker så att du i princip har förberett honom på att du ska fria (och ger honom en chans att tänka efter). Men gör det inte som "jag tänker fria till dig på vår resa" utan mer allmänt... "undrar om det här hotellet har en bra bröllopssvit? Vad tror du?". "Skulle det inte vara coolt att gifta sig på Kolmorden?" osv... Bara få igång tankarna alltså.
    Ordna sen med hotellet i förväg så att han möts av ditt frieri när han kliver in genom dörren till rummet liksom Glad

  • skrallan

    Tack snälla ni får tips, jättekul att ta del av hotellhistorien Chicita!.
    Undrar ibland, jag vet ju att många friar vi texter, meddelanden osv, men hur tas det emot av en man?
    Och i det här fallet en som kanske behöver en liten stund för att säga ja så det inte blir ett nej i bara farten för att han bli överraskad. Vad tror ni?

  • Fru F

    Champagne och rosblad låter ju urmysigt. Med tanke på att han behöver lite tid att bestämma sig som du skriver så kanske du ska prata och inte skriva en lapp? Om du förklarar hur du känner, eller kanske läser en dikt du skrivit (om du gillar sånt)?! Så har han ju en liten stund att dels höra på dig vad du tänker och känner samt att han säkert anar vad som är på gång och då medas du pratat har han en liten stund att få iordning på de första tankarna....  Att förbereda honom genom att nångång innan ta upp ämnet som de andra öreslog är ju också en bra grej =)Lycka till!! Uppdatera gärna =) älskar att höra om sånt här!!  


Svar på tråden Jag behöver råd och stöd till frieri :-)