• Floraalma

    Vad hade ni?

    Behöver ha lite tips och ideer kring vad man kan ha för annorlunda musik i kyrkan, vi har tänkt en klassisk ingångsmelodi, men skulle vilja ha nåt kul/annorlunda när vi går ut. Funderar på att ha solist oxå, men behöver lite tips på sånger hon/Han skall sjunga.

     Tacksam för alla tips coh ideer

  • Svar på tråden Vad hade ni?
  • daniiel

    Vi hade den här musiken i kyrkan

    Ingång: Visa vid vindens ängar (orgel)
    Utgång: Änglagård (orgel)
    Solosånger: I was made for loving you - Maria Mena och Nine million bicycles - Katie Melua (båda gitarr)

    Som alltid, så kan det vara bra att försöka satsa på musik som ni tycker om och som antingen speglar er som par, årstiden eller något annat. Ta vara på om det finns tex orgel i kyrkan, alternativt piano. CD-musik gör sig oftast inte lika bra i kyrkor och det är inte alltid det finns tillgång till CD-spelare. Solist får man ju ofta ordna med själv och om ni vill ha komp till på tex piano eller gitarr, så är det bra om ni pratar med kantorn tidigt så att den personen hinner lära sig era låtar. Alternativt ordnar själva med någon som kan spela till solisten.

    Om du har Spotify, så har jag gjort en låtlista som du kan lyssna igenom för lite tips om du vill. Det är dock väldigt blandat med gammalt, nytt, lite mer fartigt och lugnt. Här är den Bröllop / Wedding


  • sommar2014

    Euphoria är jättefin på orgel! Loreens låt alltså. Det finns ett speciellt orgelarrangemang på noter att köpa.

    Ni kan ju förresten kolla in kyrkomusik.se, där finns exempel på utgångs-/ingångslåtar och psalmer!

    När det gäller solistens sånger tycker jag att ni ska ta låtar som symboliserar er!

  • kaju

    Vi hade Änglagård som ingångsmusik och Kalle Moreaus Underbart som utgångsmusik. Vi hade egentligen tänkt oss ngt rockigare som utgångsmusik men eftersom vår kyrka är stor så hade det inte funkat med cd. Men vi ångrade oss inte en sekund. Underbart blev klockren på orgel plus trumpet som vi hade!
    Solosång var From this moment on och Du är allt. Kanske inte så originellt men fantastiskt vackert. Lycka till  med ert val!

  • Principisessan

    Vi ska ha top gun anthem som utgångsmusik. Det började som ett skämt och våra tonåringar här hemma blev eld och lågor, så efter en del tjat tänkte vi att ja, varför inte :) sen gör den sig ju bra på orgel också

  • Lyckligagatan
    majjja skrev 2013-03-07 00:22:27 följande:
    Vi ska ha top gun anthem som utgångsmusik. Det började som ett skämt och våra tonåringar här hemma blev eld och lågor, så efter en del tjat tänkte vi att ja, varför inte :) sen gör den sig ju bra på orgel också
    Det kommer att bli kanon! Den hade jag och min man som ingångsmusik och det blev så pampigt! Vi hade den dock på musikanläggningen i original med elgitarrer och allt. Funkar hur bra som helst! Till utgång hade vi Vangelis Chariots of fire. Den var med i en film som heter Triumfens ögonblick, och det tyckte vi passade väldigt bra på känslan när vigseln är klar :)
Svar på tråden Vad hade ni?