• Olmo

    så himmla trött och besviken

    Hej allihopa,

    är en irriterad brud som har drygt 6månader kvar till bröllopet.
    hur känner ni inför det som komma skall? Redan stressad och lätt irriterad?

    Ibland kan jag känna mig som in bridezilla.

    Framför allt efter det som hände idag.
    Vi var på fika hos svärmor då vi lämnade den officiella inbjudan till henne. Så klart började vi prata om bröllopet och vad som vi hade tänkt göra. Allting verkade bra tills vi kom fram till ämnet bröllopstrårta och en traditonell ceremoni som man har här i tyskland. Det ska tilläggas att jag har bott i stort sätt hela mitt liv i sverige och min blivande festmann är tysk. Jag försöker med andra ord planera ett bröllop där 2 olika kulturer ska få sin rätt och som ska passa mig och min festmann. Jag trodde jag och han hade kommit överens om allt och sedan kom diskussionen om bröllopstårtan.

    Överenskommet var en tårta med 3 våningar. Nu bestämmdes des plötsligt att det skulle vara 5 olika tårtor totalt. Jag blev lite omtummlad när min festman sa att han ville ha ostkaka och bla. fruktkaka och mamman bestämde att hon skulle baka det till bröllopet.

    Jag nämnde också att jag ville att den traditionella ceremonin helst skulle vilja ha helgen innan bröllopet och inte 2 dagar innan bröllopet. Vi kommer ha fullt upp i alla fall och behöver inte vara bakfulla/ eller sega när vi ska förbereda allt dagen innan.

    Dessutom berättade jag lite om dekorationen som vi skulle ha. Min festmann himlade bara med ögonen och hans mamma sa ingenting.

    Vet inte om ni förstår det jag försöker säga men jag känner mig mer än besviken.
    Visst ska man göra kompromiser, men man ska väl se fram emot bröllopet .
    Jag känner mig nog mest besviken för att det är framför allt jag själv som planerar och hans släkt sa att ni får göra som ni vill när jag frågade om det fanns några traditioner eller saker som jag borde tänka på.

    Är inte alls sugen på att göra någonting längre. Känns som att man ändå inte kan göra rätt för sig.

    Någon mer bridezilla där ute? Eller någon som känner sig besviken?

  • Svar på tråden så himmla trött och besviken
  • sophiebus

    jag förstå att du känner dig besviken å de är viktigt att du tar upp de min din m2b tror jag.
    fråga varför dom inte hade kunnat haspla ur sig de tidigare så du hade sluppit kännt dig över körd.
    prata prata prata är A & O  =)

    lycka till 

  • PiaB

    Jag skulle också fråga honom vad som hände, när mamman inte är med eftersom han verkar väldigt lättpåverkad av henne. Självklart ska han, precis som du, få de tårtor han vill men varför har han inte sagt vad han vill innan.


    Och att sitta och himla med ögonen hade jag aldrig tolererat. Min tonårsdotter försöker ibland och jag frågar vad hon har för tics för sig. Då slutar hon. Fråga vad det var han tyckte var så löjligt, för det är ju vad himlande står för.


     


  • Aniara4
    PiaB skrev 2013-03-04 09:33:36 följande:

    Jag skulle också fråga honom vad som hände, när mamman inte är med eftersom han verkar väldigt lättpåverkad av henne. Självklart ska han, precis som du, få de tårtor han vill men varför har han inte sagt vad han vill innan.


    Och att sitta och himla med ögonen hade jag aldrig tolererat. Min tonårsdotter försöker ibland och jag frågar vad hon har för tics för sig. Då slutar hon. Fråga vad det var han tyckte var så löjligt, för det är ju vad himlande står för.


    Håller med. Otroligt märkligt beteende att inte säga något förrän ni sitter med mamman, och där plötsligt gå tvärt emot dig, himla med ögonen (!) och få dig att framstå som värsta bridezillan. Du är hans blivande fru. Han förväntas backa upp dig, inte underminera dig inför andra. Om han inte är nöjd med planerna skulle han diskuterat det med dig privat först.

    Jag skulle ta ett allvarligt snack med honom, tala om hur sårad du blev av hans beteende, och föreslå att ni börjar om med planeringen eftersom han tydligen inte deltog uppriktigt förra gången. Sen kan ni prata med släktingar när ni två är överens, och då är det det som gäller. Vill han ha ostkaka ska han väl få det, men det är ni två som ska bestämma gemensamt, inte han och hans mamma!
  • FruForsmark

    Ta ett snack med honom och framför allt se till att han blir lika involverad i bröllopet som du! Om han inte gillar dekorationerna så måste han säga till och inte göra sig lustig på din bekostnad inför hans mamma.

  • Olmo

    Hej, allihopa.

    tack för allt stöd som jag har fått.
    Jag har pratat med min festman och han insåg snabbt sitt misstak. Och bad om ursäkt.
    Angående tårtan så påminde jag honom att hans moster ju ville göra den. Hon är bakerska och hade från början sagt att hon ville göra bröllopstårtan. Vi bestämmde att vi snart ska besöka henne och se vad det blir för tårta.

    Angående den tradionella festen några dagar innan, så sa jag att jag ville ha den helgen innan, då vi ville bjuda in hans arbetskollegor då dessa inte kommer kunna närvara på bröllopet men vi gärna vill ha de med oss på någon aktivitet.

    Mer än så har vi inte gjort då vi egentligen är överens om hur dekorationen ska vara.
    Jag har grävt ner mig i trädgårdsarbetet de senaste 2 dagar vilket har gett resultat och de kommer bli fint när vi har sått lite gräs. Det kommer bli klart i rättans tid och gräsmattan kommer kunna växa till sig under sommaren.


Svar på tråden så himmla trött och besviken