• lillap­ia
    Äldre 26 Feb 16:16
    13999 visningar
    21 svar
    21
    13999

    Har ni gjort egen stolsöverdrag?

    Hej alla.
    Undrar om ni har gjort egen stolsöverdrag?
    Vi har hyrt en lokal som har fula stolar så jag vill gärna ha vit stolsöverdrag men vet inte hur jag ska göra, har kollat ebay, eller om ska köpa vit tyg och gör egen istället??

    Hur gör ni? Visa gärna bilder.. 

  • Svar på tråden Har ni gjort egen stolsöverdrag?
  • anicay
    Äldre 27 Feb 20:20
    #11

    Vi har köpt Knoppa lakan från IKEA och nu sitter jag och min mamma och syr! Vi gifter oss den 15 juni, efter det tänker jag försöka sälja dem. Det blir ca 75 gäster... 
    Visar en bild, men den är tagen med mobilen så kvaliten är ju inte det bästa..



     
  • Zandra­Westbe­rg
    Äldre 27 Feb 20:23
    #12

    Visa gärna era alster när ni e klara. Ja gifter mig 29/6 så jag kanske kan köpa någon av eras sen:)

  • Äldre 27 Feb 20:23
    #13

    Om ni vill sy egna så har jag en bild som förklarar lite hur man gör
    Lägger upp den om någon vill ha Glad 



     
  • LindaC­alle
    Äldre 27 Feb 21:24
    #14

    Det är den modellen vi syr efter också ;)

    eller, min mamma syr i dagsläget, jag har inte hunnit börja än. Hon tyckte det var lite klurigt, vilket innebär att ajg kommer tycka det är värre, haha... Jag sydde två olika "på känn" här hemma först, men mammas blir bättre.
    Sen är de ju väldigt tunna, men jag tror helheten blir väldigt bra även om själva stolen syns igenom i vissa vinklar! 

  • Jessie­s
    Äldre 27 Feb 21:38
    #15
    anicay skrev 2013-02-27 20:20:31 följande:
    Vi har köpt Knoppa lakan från IKEA och nu sitter jag och min mamma och syr! Vi gifter oss den 15 juni, efter det tänker jag försöka sälja dem. Det blir ca 75 gäster... 
    Visar en bild, men den är tagen med mobilen så kvaliten är ju inte det bästa..


    Åh vad fint :) Kan du snälla säga Hur ni sytt detta?
  • anicay
    Äldre 27 Feb 22:18
    #16
    Jessies skrev 2013-02-27 21:38:23 följande:
    Åh vad fint :) Kan du snälla säga Hur ni sytt detta?
    Jag har sytt dem utifrån Chicita beskrivning! :)
  • theres­epivat
    Äldre 28 Feb 23:50
    #17

    Annars kan jag rekommendera engångs (går att använda fler gånger) stolsöverdrag. Finns i många färger att matcha med. Kolla på www.giftwrapstore.se

  • Äldre 1 Mar 09:39
    #18
    theresepivat skrev 2013-02-28 23:50:16 följande:
    Annars kan jag rekommendera engångs (går att använda fler gånger) stolsöverdrag. Finns i många färger att matcha med. Kolla på www.giftwrapstore.se
    Det är ju bra för dom som inte kan sy...
    Men 37:- styck för ett pappersöverdrag som egentligen är en engångsgrej (det går ju knappast att tvätta dom om någon spiller och det finns ju inget direkt andrahandsvärde i dom heller), när man kan få ut 2 stycken (eller i alla fall nästan 2 överdrag) från varje knoppalakan som kostar 19:- 
    Jag har hört några som fått ut 3 överdrag. Men då har dom inte gjort några sidor till stolen utan då ser dom mer ut som dom där engångsöverdragen du visade Glad 
  • Ingblå
    Äldre 1 Mar 10:57
    #19

    Jag gifter mig den 10/8 och hade tänkt köpa ikealakanen, men vad gör man med dem sen? Därför kan jag absolut tänka mig att köpa av andra som har bröllop innan oss så minskar ju kostnaden också, vi kommer ha ca 100 gäster och då blir det ju ändå 1900 bara för stolsöverdrag! Så jag köper gärna överdrag i gott skick av andra så får man köpa till resten! Småland, skåne, blekinge, göteborg är nära för oss!

  • LindaC­alle
    Äldre 1 Mar 16:38
    #20
    Ingblå skrev 2013-03-01 10:57:17 följande:
    Jag gifter mig den 10/8 och hade tänkt köpa ikealakanen, men vad gör man med dem sen? Därför kan jag absolut tänka mig att köpa av andra som har bröllop innan oss så minskar ju kostnaden också, vi kommer ha ca 100 gäster och då blir det ju ändå 1900 bara för stolsöverdrag! Så jag köper gärna överdrag i gott skick av andra så får man köpa till resten! Småland, skåne, blekinge, göteborg är nära för oss!
    Jag kommer att försöka sälja mina efter den 29/6, kommer att ha ca 60-65 st. Sydda efter modellen som visades ovan.

    Beroende på vad folk tar så klart, så är det inte säkert att det blir så mycket billigare. För de stolarna vi har sytt till har det gått åt lite mer än ett halvt lakan, men sen är det ju mycket jobb bakom också. Så antingen betalar man lite, och syr själv, eller lite extra och köper färdiga! Smaksak förstås!
    Men du får gärna hålla koll efter den 29/6, så hoppas jag att våra blir så pass snygga att de blir säljbara, haha! :) 
  • Äldre 13 Sep 12:16
    #21

    Hur kan man sy själv stolfordral till bröllop

Svar på tråden Har ni gjort egen stolsöverdrag?