• Anonym (besviken)

    lönlöst att göra nytt test?

    jag och sambon har försökt skaffa barn, inte försökt någon evighet men ett par månader utan att plussa.. har de tidigare månaderna förstått att det inte skulle va nåt, men så denna månad känndes det verkligen annrlunda, har inte alls mått som jag brukar och var nästan säker på att nu måste det va något! och otålig som jag är så var jag och köpte ett test nu 5 dagar innan bim och på förpackningen står det stort på framsidan att man ska kunna testa en vecka innan bim. det  har nu gått 2 dagar till från det misslyckade testet och nu funderar jag på om det kan ha varit för tidigt att testa iaf? vad tror ni? ska man göra ett nytt eller ska man lita på förpackningen..? vill så gärna men blir så ledsen på alla negativa resultat...

  • Svar på tråden lönlöst att göra nytt test?
  • stormhelen

    Jag skulle nog te ett nytt test.


     


    Sedan så funderade jag lite. Har du ätit p-piller fram tills ni valde att försöka skaffa barn?


    För det kan ju ta upp till ett par år innan kroppen har hunnit att ställa om sig innan man blir havande.


    Det är förvisso väldigt inviduellt. Vissa blir gravida på en gång medan det tar tid för andra.


     


     

  • Anonym

    Precis som stormhelen skriver, om du ätit p-piller kan det vara så att du har mens men inte börjat få ägglossning igen än. När man slutar men p-piller kan det ta upp till ett år innan ägglossningen sätter igång igen. Så ta inte besvikelsen för hårt, de blir nog en liten bebis snart ska du se.


     

  • Anonym (besviken)

    har aldrig använt det märket på test men när man är så otålig blev jag mest glad att det fanns ett man kunde testa innan, för annars tycker jag alltid det brukar va från bim och inget innan. även om jag tyckte att det lät konstigt. 
    jag har haft plåster under ca 6 år men slutade med dem för ett år sen (lite mer kanske t.o.m) så tycker inte de borde påverka längre? eller kan de fortförande göra det?

  • Mmmaria

    Vänta och se om mensen kommer så slipper du lägga ut massor av pengar på tester (men jag förstår att du är nyfiken). Om mensen är några dagar sen så kan du testa igen. Håller tummarna för dig!

  • Anonym (besviken)

    och tack för svaren, behöver nog få tankarna ur systemer mest.. och är skönt med någon "opartisk" persons tankar. sambon ställer ju upp och pratar och så, men han är posetiv mest för att göra mig glad igen och inte nödvändigtvis för han tror att allt kommer lösa sig. så tack så mycket! uppskattar verkligen ärliga åsikter

  • MeaJ

    För att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska vänta tills en eller två dagar efter bim.
    Man kan aldrig räkna 100% på att ett test är rätt, men det är mer säkert efter bim.


    Sommarbrud 2013
  • FrökenMäkelä

    Även om testen påstår sig kunna visa resultat innan BIM så är de inte pålitliga. Är bara onödiga pengar att lägga ut att testa så tidigt. Vet att det är svårt då jag själv varit i sitsen att skaffa barn, har två idag.


    Testa tidigast BIM gärna 5dgr senare om man kan hålla sig. Visar tester neg. så ska man vänta ytterligare 3dgar för HCG-halten höjs var tredje dag.


    Hur tidigt in i en graviditet man kan testa sig beror på om man är höghormonare eller låghormonare och det vet man aldrig i förväg.


    Så vänta till BIM innan du gör ett nytt test, gärna några dagar efter om du kan få tankarna på annat.


    Lycka till!

  • PimPim83

    Jag har varit gravid två gånger och aldrig testat positivt före BIM. När vi försökte bli gravida med nr 2 fick jag för mig att jag var gravid flera gånger eftersom jag upplevde det ena symptomet efter det andra, så jag testade tidigt och blev bara besviken. Det bästa du kan göra är nog att vänta med att testa tills BIM och gärna någon dag längre, även fast jag vet att det är svårt.


  • Anonym (Missfall v10)

    Varför testa innan Bim och riskera att bli besviken? Jag blev gravid på fjärde månaden efter pillerstopp (förlorade det tyvärr) och jag hade endast som symptom mensvärk i ca 10 min på natten bim-2 och bim -1 samt ömma bröst på bim. Tog test på bim +1 och var förvånad att plussa då allt liknade PMS. Dagen efter växte brösten en storlek och jag vart jättetrött.. Men det kom efter bim. Trodde verkligen jag var gravid månad 2 då jag hade molning i en vecka, konstant hungrig, metallsmak i munnen och lite illamående på morgonen. Mensen var en vecka sen, men gravid var jag inte. Sen är det bra att veta att 7 mån är genomsnittstiden att bli gravid på. Hoppas du plussar men spara pengarna till bim!

  • MIN

    varför ringer du inte till mödravården och frågar om dom kan göra ett ultraljud istället?
    det var min syster tvungen att göra då hon hade gjort 4 test som vissade negativt och ingen mens kom så då fick hon göra ett ultrajud och då fick hon se att hon var gravid Glad  och nu kan man bli moster vilken dag som helst nu Glad 
    ring och prata med mödravården!

  • Ayla
    MIN skrev 2013-02-19 14:51:21 följande:
    varför ringer du inte till mödravården och frågar om dom kan göra ett ultraljud istället?
    det var min syster tvungen att göra då hon hade gjort 4 test som vissade negativt och ingen mens kom så då fick hon göra ett ultrajud och då fick hon se att hon var gravid Glad  och nu kan man bli moster vilken dag som helst nu Glad 
    ring och prata med mödravården!
    Nja, om TS ringer nu så kommer de bara säga att hon ska vänta tills några dagar efter bim.

    Jag vet att det är jobbigt att vänta TS men försök hålla ut några dagar till. Det är helt normalt att det kan ta (allt mellan direkt till) ett år innan man blir gravid, även om det inte känns så. Håller tummarna!
  • Anonym

    Jag skulle vänta tills dagen för beräknad (icke)mens passerat och göra ett nytt test då. Onödigt att lägga pengar på test om det ändå är för tidigt för att kunna få positivt. Men jag VET hur jobbigt det är att vänta!

  • FrökenMäkelä
    MIN skrev 2013-02-19 14:51:21 följande:
    varför ringer du inte till mödravården och frågar om dom kan göra ett ultraljud istället?
    det var min syster tvungen att göra då hon hade gjort 4 test som vissade negativt och ingen mens kom så då fick hon göra ett ultrajud och då fick hon se att hon var gravid Glad och nu kan man bli moster vilken dag som helst nu Glad
    ring och prata med mödravården!

    Det är inte bara att ringa mödravården och be om ett UL. Det gör de inte bara hur som helst. Defenitivt inte före BIM.

  • PimPim83
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-19 17:37:28 följande:

    Det är inte bara att ringa mödravården och be om ett UL. Det gör de inte bara hur som helst. Defenitivt inte före BIM.


    Precis vad jag tänkte skriva. Jag fick tjata mig till ett tidigt ultraljud i v.7 och då var jag ändå redan konstaterat gravid...
  • Anonym (besviken)

    tackar för allas svar, rör sig så mycket i hjärnan nu så behövde få lite info från andra som sagt, ni är till stor hjälp!
    och på sätt och vis trodde jag väl inte det skulle plussa, men när det stod en vecka innan på förpckningen så tog ivern över. men får lugna mig ett par dar nu då o se vad som händer.
    men inte ska väl iaf p-plåstrena påverka längre när det är ett år sen jag slutade med dom? hade de i 6 år ca.

Svar på tråden lönlöst att göra nytt test?