• LyckligaBruden

    Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

    Måste bara skriva av mig lite.

    Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

    Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

    "Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

    (Ursäkta men vad är det för fråga?)

    Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

    Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

    Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

    Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

    Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

    Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

    Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.

  • Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet
  • Chicita

    Försök borsta av dig det bara. 
    Man kan inte tycka om alla, och vissa finns det anledningar till att man inte gillar Flört 

    Såna här saker kommer du att kunna skratta gott åt när bröllopet är över.
    Speciellt om du ser henne lassa på en stor tallrik med gott eller kanske gå fler än en vända och plocka Tungan ute {#emotions_dlg.djavulsk}

    Jag hade frågat om det var allergier inblandade och i så fall vilka.
    Om man är kräsen så äter man det man kan, och låter bli det man inte kan. Ta med en banan i värsta fall liksom.
    Min make är verkligen kräsen. Hans mamma blev chockad när jag hade fått honom att äta tacos (och där lägger man ju på vad man vill, så då kan du förstå hur kräsen han är Tungan ute ) och visst kanske vi hade kunnat höra oss för också om vi skulle på något ställe där vi inte hade en aning om vilken mat det är. Men nästan alla i vår bekantskapskrets vet ju om att han är superkräsen också så dom brukar ta med det i planeringen.
    Och som jag sagt till honom ibland när han ska bort på någon jobbmiddag och är orolig för maten "det finns väl alltid potatis, sås och mackor. Och det äter du ju även om du inte vill ha resten". 

  • daniiel

    Fast... förlåt... men jag förstår inte vad som är så oförskämt? Eller så är det så att jag också är en väldigt oförskämd människa. Det där är något som jag också skulle kunna undra över, för jag är en sådan som absolut inte kan lägga mig hungrig, och jag förstår faktiskt inte heller varför det är så hemligt?

    Okej, det är väl kanske dumt att "skylla" på maken om det är hon själv som egentligen är nyfiken, men hon kanske kände att det var större chans att få veta om ni trodde att det var han. Jag vet inte hur er relation till henne ser ut, hur väl ni känner henne, men eftersom du inte verkar gilla henne (redan innan detta).. så kanske hon är medveten om det och kände att hon inte vill spä på det.

    Men som sagt, jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att fråga om det bjuds på vickning och vad?


  • parisinthespring

    ursäkta men jag skrattade faktiskt, hon verkar inte helt vettig, men när du lugnat dig kan du läsa om och kanske se det komiska i hennes dumhet :)

  • daniiel

    Kan någon snälla berätta för mig varför det är så dumt och oförskämt och hemskt med en sådan fråga? För som sagt, det där är något jag skulle kunna göra, så jag vill gärna veta varför jag inte ska göra så. Varför det uppfattas som dumt och oförskämt.


  • snowstars

    Jag skulle nog inte själv höra av mig och fråga utan jag skulle packa ner lite frukt som jag kunde ta om jag behövde. Varför jag inte skulle fråga vet jag inte riktigt, men det känns inte riktigt.. Rätt?


     


    Samtidigt kan jag förstå människan i det här fallet om det inte finns affär och liknande i närheten så vill man kanske vara förberedd. SÅ oförskämt tycker jag inte att det är.

  • Chicita
    daniiel skrev 2013-02-07 10:49:11 följande:
    Kan någon snälla berätta för mig varför det är så dumt och oförskämt och hemskt med en sådan fråga? För som sagt, det där är något jag skulle kunna göra, så jag vill gärna veta varför jag inte ska göra så. Varför det uppfattas som dumt och oförskämt.
    Jag tycker inte att själva frågan är så oförskämd. Men sättet att fråga på kändes inte så bra. 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-02-07 10:54:01 följande:
    Jag tycker inte att själva frågan är så oförskämd. Men sättet att fråga på kändes inte så bra. 
    Njae, som sagt, hon kunde ju kanske varit lite smidigare gällande det som sagt.. men jag vette tusan om jag tycker sättet att fråga på är hemskt heller. Men framförallt frågan, så förstår jag inte riktigt varför TS reagerar så starkt. Jag hade inte brytt mig alls om jag fått den frågan inför vårat bröllop. Att folk undrar saker får man ju räkna med tycker jag och det är väl inget konstigt med att tala om vad för mat som kommer serveras. Och som snowstars skriver, speciellt om det inte finns några affärer eller liknande i närheten.

    Men jag får också känslan av att det var mkt det att just hon frågade, för det verkar som sagt inte som att TS tycker speciellt mkt om henne. Ibland kan vara extra dömande och ibland nästan leta fel för att ha ännu mer rätt att inte gilla personen i fråga.
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-02-07 11:00:08 följande:
    Njae, som sagt, hon kunde ju kanske varit lite smidigare gällande det som sagt.. men jag vette tusan om jag tycker sättet att fråga på är så hemskt heller. Men framförallt frågan, så förstår jag inte riktigt varför TS reagerar så starkt. Jag hade inte brytt mig alls om jag fått den frågan inför vårat bröllop. Att folk undrar saker får man ju räkna med tycker jag och det är väl inget konstigt med att tala om vad för mat som kommer serveras. Och som snowstars skriver, speciellt om det inte finns några affärer eller liknande i närheten.

    Men jag får också känslan av att det var mkt det att just hon frågade, för det verkar som sagt inte som att TS tycker speciellt mkt om henne. Ibland kan vara extra dömande och ibland nästan leta fel för att ha ännu mer rätt att inte gilla personen i fråga.
    Nej jag menar inte att det är  hemskt heller Flört
    Som sagt, vi hade kanske också behövt fråga om vi var bjudna... Men vissa saker är känsligare för vissa personer. Och som du säger - ibland är det känsligare beroende på vem som säger saken också.
    Frågan om det blir vickning över huvud taget tycker jag låter underlig. Det borde ju framgå av inbjudan om man får mat eller inte...

    Varför maten är hemlig förstår inte jag heller riktigt. Visst vi avslöjade inte vår mat i detalj heller, men om någon frågade om maten så kollade vi om det var pga allergi eller annat. Om det var allergier så kollade vi bara upp om dom behövde någon specialkost (men det var bara glutenallergikerna som skulle undvika brödet, allt annat var ok). Annars kunde vi säga att det blev 4 serveringar med mat och att det borde finnas något som alla kunde äta. Och att det bland annat skulle bli helstekt vildsvin och honungsslungade rotfrukter. Men att det helt enkelt var ett klassiskt medeltida gästabud med tidsenlig mat. Både kött och vegetariskt.
    Lite spänning ville vi ju behålla i och med att maten var en så stor del av upplevelsen för just oss.
    Men vi förstod ju samtidigt om folk var lite oroliga över maten Glad 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-02-07 11:11:46 följande:
    Nej jag menar inte att det är så hemskt heller Flört
    Som sagt, vi hade kanske också behövt fråga om vi var bjudna... Men vissa saker är känsligare för vissa personer. Och som du säger - ibland är det känsligare beroende på vem som säger saken också.
    Frågan om det blir vickning över huvud taget tycker jag låter underlig. Det borde ju framgå av inbjudan om man får mat eller inte...

    Varför maten är hemlig förstår inte jag heller riktigt. Visst vi avslöjade inte vår mat i detalj heller, men om någon frågade om maten så kollade vi om det var pga allergi eller annat. Om det var allergier så kollade vi bara upp om dom behövde någon specialkost (men det var bara glutenallergikerna som skulle undvika brödet, allt annat var ok). Annars kunde vi säga att det blev 4 serveringar med mat och att det borde finnas något som alla kunde äta. Och att det bland annat skulle bli helstekt vildsvin och honungsslungade rotfrukter. Men att det helt enkelt var ett klassiskt medeltida gästabud med tidsenlig mat. Både kött och vegetariskt.
    Lite spänning ville vi ju behålla i och med att maten var en så stor del av upplevelsen för just oss.
    Men vi förstod ju samtidigt om folk var lite oroliga över maten Glad 
    Haha jag vill som bara kolla så jag inte missar något, för som sagt, jag skulle mkt väl kunna få för mig att fråga något liknande i ett liknande sammanhang och då vill jag bara veta nu innan varför det är så hemskt oförskämt, varför så många tycker det, så jag kanske räddar mig själv från att trampa i klaveret en dag ;P

    Men ja, det är klart att alla reagerar vi olika på saker och ting.
Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet