• Sornelid

    Hur skriver man när de inte är gifta?

    Sitter och samlar in adresser till gästerna. Jag började att fundera på vem man skriver som adressat. Till de som är gifta kan man ju skriva tex familjen Svensson som adressat. Men om de inte är gifta, skriver jag då båda namnen eller bara en? Som tex min kusin och han flickvän är inte gifta skriver jag då bara hans namn? Eller om de är gifta men inte har samma efternamn vad väljer jag då?
    Inte ett stort problem men jag tänkte bara slänga ut frågan.

  • Svar på tråden Hur skriver man när de inte är gifta?
  • Tuvestam

    Hej!


    Vi har skrivit adresser på våra kuvert idag, och vi skrev bådas namn och efternamn till de som inte är gifta. Så de vet att de båda är bjudna :) vi skrev precis som du säger "familjen" till de som är gifta :)

  • Sornelid

    Tack de blir nog så. Ska bara ta reda på vad alla heter. Flört

  • Tuvestam

    Haha, ja att ta reda på vad alla heter är ju verkligen det roligaste ;) eller inte. Våra telefoner gick väldigt varma när vi kom på att vi inte hade allas haha.


    Lycka till och hoppas det kommer att gå bra :)

  • FrökenMäkelä
    Sornelid skrev 2013-02-02 21:54:12 följande:
    Sitter och samlar in adresser till gästerna. Jag började att fundera på vem man skriver som adressat. Till de som är gifta kan man ju skriva tex familjen Svensson som adressat. Men om de inte är gifta, skriver jag då båda namnen eller bara en? Som tex min kusin och han flickvän är inte gifta skriver jag då bara hans namn? Eller om de är gifta men inte har samma efternamn vad väljer jag då?
    Inte ett stort problem men jag tänkte bara slänga ut frågan.

    Beror lite på. Vi har gjort lite olika på våra inbjudningar. Som mina svärisar t.ex. är inte gifta och det är bara de som bor på adressen (menar då inga barn kvar i boet) då har vi skrivit bådas namn på inbjudan för och efternamn.


    Vänner som inte är gifta men har familj har vi skrivit namnet på den som varit vän till oss först och sen +familj så de vet att alla i hushållet är bjudna. Sambon har några vänner som idagsläget är singlar och då skriver vi bara deras namn men önskar de ta med "dejt" så är de välkomna att göra det.

  • Grodprinsens brud

    Man skriver för- och efternamn på de som är bjudna ex:

    Stina och Albin Svensson
    Stina Johansson och Albin Svensson

    Man skriver familjen om de har barn som också är bjudna. Man skriver aldrig familj om barnen inte är bjudna och jag skulle aldrig skriva familjen om paret inte har barn oavsett om de är gifta eller ej. Man vet ju till exempel inte om de är känsliga för det ordet om de försökt skaffa barn men inte lyckats och därför säger att de inte vill etc...  


Svar på tråden Hur skriver man när de inte är gifta?