• Winter­Wonder­land
    Äldre 28 Jan 11:13
    29380 visningar
    50 svar
    50
    29380

    Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?

    Hej alla!

    Jag går och lurar på att göra mitt smink själv.. Jag är ganska van med att sminka mig och tycker att det brukar bli rätt bra. Frågan är ju egentligen hur mycket bättre det blir när man får det gjort hos ett proffs??

    Ni som sminkat er hos sminkös/make up artist; hur blev resultatet?? Var ni nöjda? Kunde ni gjort det lika bra själv? Är det värt pengarna?!

    Tack för er hjälp! 

  • Svar på tråden Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?
  • Emmali­nnea
    Äldre 28 Jan 11:33
    #1

    Jag har låtit proffs sminka mig ett par gånger och jag harblivit fruktansvärt missnöjd vare gång.
    Deras teknik har varit under all kritik samt att de valde kall nyans på foundation tex när jag har varm hudton.
    Dom visste inte vilken primer som var kompatibel med vilken ansiktskräm eller foundation. 

    Jag skulle aldrig låta någon annan än migsjälv göra detta på våran stora dag. Så nej jag tycker inte det är värt att gå till ett "proffs".

    men det beror ju på hur noga man är i vanliga fall, jag är perfektionist och det finns nog ingen som är bra nog enligt mig. 

  • Akjson
    Äldre 28 Jan 11:35
    #2

    Jag ska låta min syster sminka mej. Hon är hudterapeut och har nån kollega som sysslar med brudsminkningar. Där kommer hon få tips. Jag är inte så jätteduktig själv och tror att det kan bli riktigt bra med min syrras make up. Hoppas jag...

  • Tooie
    Äldre 28 Jan 11:35
    #3

    Nej jag skulle aldrig klara av att få det lika bra som de får det... och inte lika hållbart heller. När jag sminkar mig själv så blir det ok.. jag har ganska goda kunskaper inom make up... men jag får aldrig det lika bra som de får det. På make up store är de otroligt duktiga!

    om du vill göra det själv är mitt tips att du övar många gånger innan på samma make up så du får ett bra och hållbart resultat på stora dagen.. sen får du även tänka på att du kanske är lite nervös under dagen.. svårare att lägga en bra make up.

    Jag tycker det lätt är värt pengarna..dessutom är det skönt att bli ompysslad.. ger en liten lyxkänsla. 

  • Äldre 28 Jan 11:38
    #4

    Jag kommer att anlita någon som sminkar mig, men det är mest för att jag känner att det kommer att bli bättre så än om jag gör det själv. Däremot kommer jag att se till att jag får en provsminkning så att det inte blir några överraskningar på bröllopsdagen. Blir jag inte nöjd med provsminkningen så kommer jag att säga det också.


  • stormh­elen
    Äldre 28 Jan 12:48
    #5
    PimPim83 skrev 2013-01-28 11:38:21 följande:
    Jag kommer att anlita någon som sminkar mig, men det är mest för att jag känner att det kommer att bli bättre så än om jag gör det själv. Däremot kommer jag att se till att jag får en provsminkning så att det inte blir några överraskningar på bröllopsdagen. Blir jag inte nöjd med provsminkningen så kommer jag att säga det också.
    Jag kommer göra exakt lika dant. Låta ett proffs göra det, men att man får en provsminkning innan. Lika så med bruduppsättningen av håret.
  • Annamo­lly
    Äldre 28 Jan 13:15
    #6

    Jag vill ha min egen stil, fast lite extra 'glamourost' och att det sitter kvar hela dagen. Nar min syster blev sminkad sa sminkosen ' - Detta ar dom fargerna vi anvander till brudsminkning'. Sedan fick hon ett val av tva lappstift och tva ogonskuggor. Dom gjorde en sminkning som sag osminkad ut. Hon fick inte valja sjalv och dom tog ingen hansyn till stilen pa hennes klanning eller har. (Hon hade ingen mojlighet att prova innan eftersom hon gifte sig pa annan ort och det kommer jag med gora.) Jag tror jag ska ga och fa en 'lektion' sa kan jag sedan aterskapa den looken nar dagen kommer, och slippa fa nagon gammalmodig typ som tycker att en brud maste se sa naturlig ut som mojligt. 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 28 Jan 13:24
    #7

    Den frisör som ska göra mitt hår kommer att sminka mig. Hon är inte MUA men verkar ha sminkat en del. Jag står för mitt eget smink men hon gör jobbet. Är lite orolig men ska ta mig dit och prata färger och så innan. 

    Jag tror inte att jag skulle vilja göra det själv. ÄR ganska van att sminka mig för bal och liknande men är alltid ute i sista minuten och har svårt att bestämma mig. Vill inte ha det stressmomentet på bröllopsdagen. 

  • Äldre 28 Jan 13:35
    #8

    En ev tjejerna jag satt makeupmodell för i sista gruppen som gick innan dom la ner här i Borlänge gjorde min bröllopsmakeup. Hon sminkade även mina tärnor. Så jag kände mig trygg med att hon skulle klara det och vi hade pratat en del innan om mina önskemål. En annan tjej på kursen hade även provat en bröllopsmakeup med grön skugga på mig, men Veronica och jag var överens om att det nog inte blev riktigt rätt även om det var vad jag tänkt mig först.
    Vi hade en ordentlig genomgång en kväll hemma hos mig och maken med mina tärnor också. Där vi provade oss fram till rätt nyanser på foundation, ögonskugga mm och hon skrev upp precis vad vi använde och vilka blandningar (tror vi fotade också). 
    Så då gick det snabbt på bröllopsdagen också.
    Det var ju dessutom en stund för mig att bara sitta still och inte göra någonting. En stund jag verkligen behövde för att stressa av.

    Jag kan sminka mig så det ser bra ut öga mot öga så att säga.
    Alltså när jag möter någon direkt. Gästerna skulle nog tyckt att det såg bra ut även om jag sminkat mig själv.
    Men jag använder inte foundation, alla mina ögonskuggor har skimmer i sig osv. Så det hade kanske inte blivit bra på bilderna...

    Se till att få en ordentlig provsminkning först (även om det bara är halva ansiktet som sminkas, vilket brukar vara standard. Anledningen är att om det inte känns bra så har dom en annan halva att prova en ny version på utan att man måste sminka av och gnugga sig röd först Flört 
    Och var inte rädd för att säga vad du vill ha och om det inte blir som du vill.... 

  • PMB
    Äldre 28 Jan 14:05
    #9

    Min tärna kommer sminka mig och fixa håret. Men vi kommer ta en heldag då vi testar olika saker och fotograferar så vi vet precis hur det ska göras på den stora dagen.

  • Burre
    Äldre 28 Jan 14:39
    #10

    Om du vet att make Up artisten är bra så helt klart värt! Jag är inte de minsta orolig över sminkningen för jag VET att hon är bra och att de ingår provsminkningar osv :)


Svar på tråden Värt att sminka sig hos sminkös/make up artist?