• Fenuril

    Vilka ska man bjuda?

    Hej alla, 

    Vi lägger för tillfället sista handen på inbjudningarna och sitter och funderar på vilka vi ska bjuda. 

    Vi har runt tjugo självklara på listan, men hade tänkt att bjuda drygt 30 stycken. Visst skulle vi kunna bjuda färre, men lokal + mat och dricka kostar lika mycket för 20 som för 30 gäster. 

    Dels är det det där med par, ska man bjuda respektive trots att vi aldrig träffat personen i fråga? Jag tycker det känns märkligt både att bjuda och att inte bjuda...

    Sen det andra. Vi har flyttat runt väldigt mycket på sista tiden, och har en hel del bekanta och kollegor men få nära vänner som är sjävklara på bröllopet.  Hur hade ni tänkt? Ska vi hellre bjuda äldre vänner som vi tappat kontakten med sen vi flyttat , eller nya bekanta som man inte umgåtts så mycket med. Samma sak här, jag tycker att båda känns lite konstigt. Jag har till exempel klasskamrater som jag tycker om, men inte umgås med på fritiden, är det konstigt att bjuda dessa? Hur skulle ni känna om ni blev bjudna som en bekant? Skulle det kännas märkligt? 

    Kompisgäng är en annan fråga, bjuder man alla eller bara de man träffar på fritiden (alltså inte på klassfester och liknande)?  

    Vi kommer inte att bjuda så mycket släkt annat än den närmsta familjen helt enjelt för att vi då plötsligt skulle bli på tok för många. Eller kan man bjuda bara de kusiner och mostrar/morbröder/whatever man umgås med, men inte alla?  Vår fest är dessutom inte lämpligt att bjuda med barn på, och bjuder vi kusiner blir det massor av barn helt plötlsigt som vi måste hitta lösningar till... 

    Hur borde vi tänka här? Tacksam för alla synpunkter. =) 

  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda?
  • Chicita

    Enligt vedertagen ettikett så bjuder man alltid etablerade par.
    Men sen går det ju att frångå den ettikettregeln om man gör det medvetet och gärna också förklarar varför också till de som är bjudna.

    Exempelvis: Man har 6 platser "över" och vill bjuda dom 5 tjejerna i tjejgänget, men man har alltså inte möjlighet att bjuda deras respektive, för då kan man ju bara bjuda max 3 av dom. Så då säger man det öppet åt dom "jag vill att ni 5 kommer, men vi har bara 6 platser över, alltså kan jag inte bjuda era respektive. Är det ok för er eller är det någon som inte vill komma utan sin respektive?"
    Även om man inte kan göra mer plats då så kan dom ju tala om ifall att dom inte kommer alls då, då är det ju deras val liksom Flört 

    Jag har gått på 3 bröllop där jag bara varit en bekant (faktiskt bara en nät-polare också en gång) och det har varit riktigt trevligt. Dock har jag haft maken med mig då, även om vi inte hunnit gifta oss än då.

    Vi valde att bjuda nya bekantskaper hellre än gamla vänner som vi inte längre umgås med.
    Det kändes bättre att fokusera på framtiden och kanske stärka nya band än att försöka hålla kvar vid gammalt. Speciellt när det alltid är vi som är dom aktiva i att hålla kontakten 

  • Fenuril
    Chicita skrev 2012-12-18 14:44:23 följande:
    Enligt vedertagen ettikett så bjuder man alltid etablerade par.
    Men sen går det ju att frångå den ettikettregeln om man gör det medvetet och gärna också förklarar varför också till de som är bjudna.

    Exempelvis: Man har 6 platser "över" och vill bjuda dom 5 tjejerna i tjejgänget, men man har alltså inte möjlighet att bjuda deras respektive, för då kan man ju bara bjuda max 3 av dom. Så då säger man det öppet åt dom "jag vill att ni 5 kommer, men vi har bara 6 platser över, alltså kan jag inte bjuda era respektive. Är det ok för er eller är det någon som inte vill komma utan sin respektive?"
    Även om man inte kan göra mer plats då så kan dom ju tala om ifall att dom inte kommer alls då, då är det ju deras val liksom Flört 

    Jag har gått på 3 bröllop där jag bara varit en bekant (faktiskt bara en nät-polare också en gång) och det har varit riktigt trevligt. Dock har jag haft maken med mig då, även om vi inte hunnit gifta oss än då.

    Vi valde att bjuda nya bekantskaper hellre än gamla vänner som vi inte längre umgås med.
    Det kändes bättre att fokusera på framtiden och kanske stärka nya band än att försöka hålla kvar vid gammalt. Speciellt när det alltid är vi som är dom aktiva i att hålla kontakten 
    Ja, någon sådan situation att vi kan hoppa över delar av par av den anledningen är det ju inte. Det känns bara märkligt att bjuda någon vi aldrig har träffat. (Saken är den att fästmannen har kollegor över hela norden som han umgås mycket med och vi självklart bjuder, dock har vi aldrig träffat deras respektive då de alltid träffas i jobbsammanhang och vi aldrig bott på samma ort, eller ens samma land för den delen.)
    Men, det är antagligen jättetrevliga människor så det blir nog bara trevligt. =)

    Men det kändes inte märkligt att bli bjuden på bröllop av någon som du inte stod så nära då? Det är lite det jag är rädd för... att folk ska ta det på fel sätt. Men det du säger låter väldigt vettigt, att satsa på framtiden. =) Vi får fundera vidare på det helt enkelt.

     
  • Chicita

    Nej det kändes inte så konstigt faktiskt Glad
    Snarare tvärt om, som om dom verkligen valde att bjuda mig och inte gjorde det "bara för att dom måste".

    Din blivande kan ju prata lite med sina kollegor - lite så där allmänt. Och säga att ni funderar över hur ni ska göra, ni har några ni vill bjuda men ni har aldrig mött eller pratat med deras respektive och ni har inte så många platser kvar... På så sätt kan han känna av läget lite också. Men det är ju bara om det finns någon naturlig stund då det skulle kunna komma på tal liksom... 

Svar på tråden Vilka ska man bjuda?