• milla 02
    Äldre 28 Nov 01:21
    6939 visningar
    13 svar
    13
    6939

    Tips för Helsingborg?

    Hej!

    Jag och min sambo ska gifta oss i augusti 2013 och ar i full gang att leta lokaler for bade festen och ceremonin i Helsingborgstrakten. Vi bor i Australien och maste planera hela brollopet harifran, vilket gor det hela lite mer komplicerat. Jag ar darfor ytterst tacksam om nagon/nagra har lite tips att dela med sig av!

    Just nu undrar jag om nagon har tips pa ett bra stalle for brollopsfesten?

    Jag ar ocksa pa jakt efter en plats att ha en borgerlig ceremoni pa. Vi vill hemskt garna ha den innomhus eller under tak (med tanke pa den harligt oforutsagbara svenska sommaren), men vid havet eller med fonster som har utsikt over sundet. Ar den nagon som har tips pa nagot sadant stalle?

    Diskuterar garna alla andra brollopsrelaterade amnen i den har traden ocksa, i synnerhet med tankar/tips/ideer for just Helsingborg med omnejd! :)

    Camilla

     

  • Svar på tråden Tips för Helsingborg?
  • Äldre 28 Nov 07:14
    #1

    Hej! Vi gifter oss också i Hbg i augusti. Vi ska ha vår fest i jacob hansens hus, där man får ha med sig egen mat och dryck. H55paviljongen har fin utsikt över sundet. Jag har aldrig varit där men har läst att det kan bli varmt i lokalen på sommaren, så att man får dra för gardinerna. Därför valde vi bort den. Om ni vill köpa mat o dryck från stället ni är på finns det mycket att välja på, vi vill inte det och därför har jag lite dålig koll på alternativen! Vi funderade dock på på Linneaträdgården innan vi bestämde oss. Ingen sundsutsikt men god mat och väldigt mysigt. Den här sidan har några festlokaler, men det kryllar som sagt av dem. www.helsingborg.se/Foretagare/moten/festlokaler/ Lycka till!

  • Äldre 28 Nov 07:14
    #2

    Som vanligt funkar det inte att styckeindela på mobilen:/

  • Kakan 81
    Äldre 28 Nov 23:19
    #3

    Linneas trädgård har ju en superfina miljö både inne och ute där du har både fest och vigsel. Dom har fulla rättigheter så man får köpa alkoholen av dom och den är ganska dyr men de fixar allt och lokalen kostar inget så det kan ju var skönt för dig. Vi ville ha egen dricka så vi ska inte vara där utan då kan jag tipsa om rosenlunds gård. Ett underbart häststall och en underbar miljömrunt omkring där man i stort sett kan bestämma dagen innan om st blir vigsel inne el ute. Sen har du dom klassiska som föregående nämnde. Vill ni ha lite budget verkar vallåkras bygdegård billig och helt ok. Lycka till!

  • Mimmi7­8
    Äldre 4 Jan 23:40
    #4

    Hejsan,

    Vi bor i Canada och planerar också bröllop i Helsingborg för sommaren 2013 från utlandet! Vi ska ha både borgerlig vigsel och fest i Jacob Hansens Hus. Utomhusvigsel på innergården om det är fint väder, annars blir det i ett av rummen.

    Det enda dumma är att om vi blir för många gäster (fler än 60-80 stycken) måste bröllopsgästerna stå under ceremonin. Det känns inte optimalt men jag tycker ändå att det är bästa alternativet i Helsingborg, om man vill som vi ha med egen dricka och välja cateringsföretag själva.

     

  • Pillan
    Äldre 4 Jan 23:57
    #5

    Hej! Vi ska gifta oss i en seglingslokal på Råå. Jag tänkte också rekommendera Jacob hansens hus för dig!

  • Mimmi7­8
    Äldre 5 Jan 07:13
    #6

    Vi har räknat på gästlistan igen och har svårt för att eliminera fler, vilket betyder att vi är illa ute om det regnar och vi inte kan ha vigseln utomhus. Röda rummet i Jacob Hansens Hus är för litet för oss om de flesta tackar ja. Men vi vill definitivt ha festen där!

    Någon som har förslag på var man kan ha vigsel (biosittning eller stående gäster) för mellan 80-100 personer? 

  • Äldre 5 Jan 09:35
    #7

    Örenäs slott är fint att ha både fest och vigsel. (Misstänker att man inte bara kan vigas där dock)

  • Monica Franse­n
    Äldre 22 Jan 15:23
    #8

    Vill dela med mig av ett tips på foto. Vi har bokat Bröllopsfotograf Jens C Hilner. Han gör lite mer moderna och kul bilder om det är någon som letar efter något sådant. www.jenschilner.com/wedding

    Örenäs är ett jätte fint slott rekommenderas varmt. Jag  har varit där på bröllop. Mycket god mat och fantastisk service. Lilla byn vid vattnet är fantastiskt mysig att bara ströva runt i.

    ps gå gärna med i tråden skånebrudar 2013 så kan vi alla samlas där  :)

    Lycka till med planeringen.

  • Äldre 25 Jan 12:50
    #9

    Är det någon som varit i kontakt med Linneas trädgård och vet om man kan hålla endast vigsel där (och ev någon form av mingel). Vi vill nämligen hemskt gärna fixa maten själv eftersom vi förmodligen kommer ha ett speciellt mattema.Rosenlund såg fantastiskt ut, ska kolla upp det också. Tack för tipset! 

  • Kakan 81
    Äldre 25 Jan 15:54
    #10

    Jag tror du måste äta på linneas för dom stänger ju ner restaurangen för detta så jag är tveksam till bara ha vigsel där. Ja rosenlunds är så himla fint. Vi ska själva ha vår fest där i maj.

  • Äldre 5 Dec 20:36
    #11
    Pillan skrev 2013-01-04 23:57:01 följande:
    Hej! Vi ska gifta oss i en seglingslokal på Råå. Jag tänkte också rekommendera Jacob hansens hus för dig!
    hej pillan. Denna seglingslokal på råå. Hur fick du tag i den kontakten? :) e på jakt efter en lokal vid vattnet och börjar få lite panik...
  • Äldre 7 Dec 13:08
    #12
    jennybn skrev 2013-12-05 20:36:21 följande:
    hej pillan. Denna seglingslokal på råå. Hur fick du tag i den kontakten? :) e på jakt efter en lokal vid vattnet och börjar få lite panik...
    Är det tvång att det bara är lokal, för annars finns det ju en del alternativ tex Råå Wärdshus och Rya golfbanas restaurang som ligger väldigt fint intill vattnet.
  • Äldre 31 Dec 01:06
    #13

    Jennybn: H55??? Ligger fint vid vattnet.

Svar på tråden Tips för Helsingborg?