• eml33h

    Måste vi bjuda en idiot?

    Jag har en vän, vars pojkvän är en riktigt stor idiot.
    Trots att dom varit tillsammans i över 2 år så har jag bara träffat honom 3-4 gånger.
    Varje gång vi har haft middag/fest har han stannat hemma med huvudvärk etc, för att sen dyka upp några timmar senare när alla har ätit. Då värmer min vän rester av middagen i micron, varpå han trycker i sig och sen far på fest med "sina" kompisar. Han är även sjukt otrevlig mot min vän och kallar henne fula saker i andras närvaro. Han är även en sån som är ute på helgerna och slåss och beter sig som ett svin.
    Jag har pratat med henne flera gånger om att han inte beter sig som en vuxen människa och att hon förtjänar så sjuukt mycket bättre! men hon säger att hon är lycklig , "inte 100% lycklig men vem är det?!" och han är ju "såå bra i sängen!"
    Han bodde med sina föräldrar innan han träffade henne, och hon får göra ALLT! Han lever på henne..


    Nu till mitt dilemma.. måste jag bjuda honom på vårt bröllop?
    Hon vet att jag inte tycker om honom, ingen i vår bekantskapskrets gör det...
    Och jag vill verkligen inte ha honom där, han kommer förstöra stämningen och jag är rädd att han kommer börja bråka med andra gäster, då han alltid hamnar i bråk när han dricker..

  • Svar på tråden Måste vi bjuda en idiot?
  • sanon

    Oj vilket jobbigt dilemma Vett och etikett säger ju att man bjuder respektive. Jag försöker tänka mig in i din situation, jag hade bjudit "idioten" och hade han börjat bete sig som ett svin hade jag pratat med någon i förväg, en kompis, pappa ect om denne hade kunnat antingen kasta ut idioten eller prata ordentligt om han hade börjat bete sig dåligt. 

  • daniiel

    Nej, ni måste inte bjuda in honom. Ni markerar ju dock väldigt tydligt att ni i princip inte accepterar dom två som par och att ni inte tycker om honom ifall ni inte bjuder in honom också, men det känns som att ni inte riktigt bryr er om den saken? Det ni kanske får räkna med, är ju att även hon kommer stanna hemma för att han inte är inbjuden och om jag var ni, så skulle jag försöka prata med henne och kanske förklara varför ni valt att inte bjuda in honom och säga att ni hemskt gärna vill att hon kommer ändå. Jag tänker att det verkar vara ett samtalsämne som varit upp förut, så hon förstår nog kanske.


  • Chicita

    Måste och måste...
    Etiketten säger att man bjuder etablerade par. Men du kan ju alltid ta en fika med henne och berätta hur ni känner och fråga om hon är ok med att gå ensam eller med någon annan i kompiskretsen som kanske inte skulle blivit bjuden annars...
    Jag skulle tycka att det är viktigt att prata med henne personligen i alla fal, istället för att det dimper ner ett inbjudningskort med bara hennes namn på i brevlådan. 

  • eml33h

    Dom gör nästan aldrig saker tillsammans, det är snarare en regel än ett undantag och hon skulle självklart komma även om han inte blev bjuden. Det är på det viset dom lever, han blir numera aldrig inbjuden till middagar, fester och dylikt, inte bara från vår sida, det gäller alla gemensamma vänner. Hon kommer alltid själv.
    Hennes familj har knappt träffat honom heller, och nu har hennes relation med sin pappa också fått sig en törn.
    Dom har nu flyttat utanför stan, hon har köpt ett hus till dem och bor numera grannar med hans föräldrar.


    Hon har två barn sen ett tidigare förhållande, och han vill inte engagera sig i dem alls.
    Han är skyldig henne jättemycket pengar då hon betalar både mat och hyra.
    Det enda hon pratar om när vi träffas är hur dålig han är på att hjälpa till och att han alltid lämnar henne ensam på helgerna, främst när det är hennes helg med sina barn.


    För ett par månader sen berättade hon att hon hoppar över måltider då han brukar kalla henne tjockis och nu har hon fått dille på att träna och äta så lite som möjligt.
    Det känns rent utsagt förjävligt att hon inte kan se det vi andra ser, och jag har ingen aning om vad mer jag kan göra. Jag vill ju bara hennes bästa, vi alla vill hennes bästa!


    Nåja, som alltid, tack för era kloka råd!
    Ska prata med henne och förklara att jag verkligen vill ha henne där, men att hon väldigt gärna får komma ensam. Hon känner merparten av alla som är bjudna, så hon skulle inte känna sig ensam utan honom.
    Att bjuda honom är inget alternativ, då vi kommer ha en rätt så liten och intim bröllopsfest med bara de närmsta. Risken att han skulle komma om han blev bjuden är iofs relativt liten (förutom att trycka i sig mat och sen dra) men det är inget vi vill riskera. Min m2b vill inte heller ha honom där..

  • daniiel

    Jag tycker det låter som att ni har goda anledningar till att inte vilja bjuda honom och jag tycker gott ni kan bjuda in enbart henne. Att prata med henne om det kan dock vara en bra idé, även om hon säkerligen förstår varför han inte blir bjuden. Väldigt tråkigt och synd att hon är i ett förhållande som inte verkar vara speciellt sunt, alls.


  • eml33h

    Jag hoppas och tror att hon ska komma till insikt så småningom.
    Det enda jag kan göra under tiden är att finnas där för henne, jag tänker absolut inte svika henne när hon uppenbarligen har det väldigt jobbigt, även fast hon inte vill erkänna det själv..


    Tack hörrni <3

  • knackamackadam

    Om det är så illa hade jag nog kunnat tänka mig att låta bli att bjuda honom och på så vis också visa var vi står när det gällde honom. Hade min bästa kompis fortfarande varit tillsammans med sitt ex så hade vi bjudit henne ensam, men det var också en extrem situation. Tack och lov är han ute ur bilden.

  • Gissi

    Jag förstår hur du känner. Jag har nästan samma problem.
    Jag, och alla andra, har lite svårt att tycka om min brors fru. Jag har länge undrat om jag måste bjuda henne på bröllopet och jag kommer aldrig fram till något bra!

    Egentligen ska man ju inte behöva bjuda dom man känner så för. Men det blir ett otroligt dilemma.
    Jag vet fortfarande inte om jag ska bjuda min brors fru eller inte =/ 

  • TheD

    Vill ni inte bjuda så gör inte det. Vi bjöd inte alla respektiven för att vi helt enkelt inte visste vilka det var och vi ville inte ha folk på vår bröllopsdag som vi inte inte kände. Det var ett lätt val för oss :) Tyvärr tyckte min blivande att han skulle bjuda sin morsa bara för hemfridens skull... fegt tyckte jag och det står jag fast vid. Som tur var så höll hon tyst och satt långt borta ;)

  • Sofiiiz

    Kanske läge att prata med honom också? Om ni vågar, säga ifrån, att han ska behandla henne bättre!
    Var uppmärksam på om han börjat misshandla henne psykiskt eller fysiskt. Är de så kan hon behöva mer stöttning än man tror, hon kanske har blivit nedtryckt såpass att hon tror hon inte kan få nån annan.

    Jag skulle inte bjudit honom, tagit ett snack med kompisen om varför. Och stått upp för var jag tycker och berättat de för pojkvännen.

Svar på tråden Måste vi bjuda en idiot?