• mariannesv

    Sånger till festhäfte

    Jag håller på och gör festhäften till vårat bröllop och behöver lite inspiration på sångfronten!

    Hade egentligen inte tänkt att ha några sånger i häfterna då jag aldrig har varit med om att sångarna faktiskt har sjungits på bröllopen jag har varit på, men då tyckte vissa familjemedlemmar att vi var jättekonstiga och jag har ändå två sidor över som jag inte vet vad jag ska göra med. Så då tänkte jag att jag slänger in några sånger, och så får vi väl se om någon känner sig manad att ta ton...

    Så då vill jag gärna ha tips på passande sånger till ett bröllop, gärna engelska sånger också då inte alla gästerna är svenska.


    Jag är inte ute efter såna "roliga" sånger där någon har skrivit en "rolig" text till en gammal melodi, men riktiga låtar som folk känner till.

  • Svar på tråden Sånger till festhäfte
  • daniiel

    Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Allsånger, men det ska vara riktiga låtar, tex "Sommaren är kort"? Alltså något som alla känner igen, som är lätt att sjunga med till, men de ska gärna vara på engelska och handla om något som är passande för bröllop?

    Därför passar ju inte "Sommaren är kort", det var bara ett exempel för jag kom inte på något annat :P


  • Alyllyra

    Om jag förstår dig rätt vill du alltså ha allsånger som inte är snapsvisor? Och inga "roliga" visor? Som gammal teknolog är det tomt om icke-roliga visor i huvudet Tungan ute, men du har ju alltid Taube och Wreeswik att ta till. Det är väl sånna som "alla kan". Och Bellman förstås.

    Exempel på låtar är Calle Schewens vals, Samborombon (eller vad den nu heter?), Visa vid vindens ängar, Sjösala vals, Rosa på bal, Veronica, I natt jag drömde, Brev från kolonien, Vila vid denna källa, Tycker du att graven är för djup? osv. Ingen av dessa är ju på engelska dock, jag är inte så insatt i den engelska vis-skatten Flört

    Annars kanske några avsnitt av Allsång på Skansen kan vara en inspirationskälla? Finns säkert på SVTplay... Där sjunger de ju mycket allsånger som alla kan.
    Lycka till!

Svar på tråden Sånger till festhäfte