• BodyMindSoul

    Gagghhh folk som inte är bjudna osar....

    Då vi har ont om sittplatser bestämdes det att våra kollegor som skulle bli bjudna inte skulle ta med sig sina respektive, samma regel för alla, nu kommer anmälningarna in och vissa har inte uppfattat detta trots att vi talat om det, märkt kuverten med endast den bjudnes namn samt överlämnat kuvertet på arbetet och alltså inte skickat hem det.... Vi har redan maxat lokalen och kan inte hitta en plats för dessa tre oinbjudna, vad gör man? Kul att g å till jobbet imorrm...:s

  • Svar på tråden Gagghhh folk som inte är bjudna osar....
  • Lady Antebellum

    oj va svårt... jag vet att det är kostsamt att bjuda och att man av andra skäl också har ett maxtak för hur många personer som får plats, men jag vet inte om det är korrekt att bara bjuda en partner i ett par, och jag tror att många resonerar så och tar det för självklart att deras make maka sambo etc också är bjuden på festen.Det var väl kanske inte till hjälp direkt, bara en reflektion.

  • BodyMindSoul

    Jo precis, men vi arbetar på små arbetsplatser och det har pratats en del om detta (platsbristen), vi var ju tvungen att göra så här eller inte bjuda dem alls, vilket också kändes fel.... Jag inser ju att hur tydliga vi än trodde vi var så är det korrekta sättet att bjuda något djupt rotat och vi har brustit i vår kommunikation. Frågan är ju bara hur sjutton gör vi nu, konfrontera eller hoppas att några andra blir sjuka/tackar nej...

  • Tooie

    Ni får säga som det är helt enkelt... Känns som det är det enda alternativet... Förstår att det är jobbigt men förklarar du så förstår dom säkert.

  • Fremm
    Tooie skrev 2012-09-26 09:04:27 följande:
    Ni får säga som det är helt enkelt... Känns som det är det enda alternativet... Förstår att det är jobbigt men förklarar du så förstår dom säkert.
    Håller med, eftersom ni pratat om detta tidigare och några av era arbetskamrater förstått så känns det ju orättvist mot de andra om några får ta med sina respektive och inte de andra... förhoppningsvis kommer de att förstå även om det är lite jobbigt att ta upp, lycka till och berätta gärna hur det gick! :)
  • Aniara4

    Eftersom det egentligen inte är "rätt" att bjuda bara den ena i ett etablerat par hoppas jag att du inte bara har pratat generellt om platsbristen, utan tydligt sagt till kollegorna att ni gärna vill bjuda dem men att det tyvärr inte kommer att gå att bjuda dem med respektive, och frågat dem om det skulle vara ok för dem att bli bjudna ensamma? I så fall är det obegripligt att de ändå anmäler sin partner.

    Om inte blir du tvungen att göra ett lite mer pinsamt förtydligande i efterhand, och förklara läget. Gör det på ett ödmjukt sätt, med vetskap om att det egentligen är du som gör fel, så går det säkert bra. "Det här är lite förargligt, jag var visst otydlig om inbjudningarna. Som ni vet har vi väldigt få platser på bröllopsmiddagen, så vi har tyvärr inte plats för allas respektive. Jag vet att det är lite oortodoxt, men skulle ni kunna tänka er att komma ensamma?"

  • novia72

    Om du tycker att det är svårt att förklara hur det ligger till för de berörda, kan du alltid ta en kollega (vän) som du har förtroende för och fråga om hon/han kan slänga ut det lite snyggt till de andra?!

  • BodyMindSoul

    Tack för alla råd! Ibland skall man inte oroa sig onödan... Den berörda personen ringde själv till toastmadamen imorse och berättade om sitt misstag, hon hade tydligen osat till två bröllop samtidigt och tänkt fel bara :D


    Pwew!


     

Svar på tråden Gagghhh folk som inte är bjudna osar....