• missma­lin
    Äldre 24 Sep 21:01
    14734 visningar
    22 svar
    22
    14734

    Hjälp med en bra och prisvärd fotograf i Malmö

    Tydligen är det en djungel med fotografer.


    Någon som har tips på en bra och prisvärd fotograf som ni kan rekommendera. Gärna i Malmö området.

  • Svar på tråden Hjälp med en bra och prisvärd fotograf i Malmö
  • 140712
    Äldre 26 Sep 15:53
    #1

    Alexander Roos (lokeroos.com). Stationerad i Trelleborg, men reser dit du önskar. Han gjorde ett fantastiskt jobb med att dokumentera vårt bröllop. Dessutom väldigt prisvärd, i mina ögon :)

  • Äldre 26 Sep 18:26
    #2

    Vi valde att anlita Daniel Åberg (www.abergfoto.se). Han var både väldigt duktig och prisvärd. Jag ringde runt och jämförde priser rätt mycket och Åberg hade bra pris jämfört med konkurenterna. Vi är jättenöjda med fotona.


     


    Här är en del av bilderna vi fick från honom: https://plus.google.com/u/0/photos?tab=mq#photos/115347714529232377540/albums/5779393539244023873

  • Äldre 26 Sep 18:29
    #3
    yavanna81 skrev 2012-09-26 18:26:12 följande:

    Vi valde att anlita Daniel Åberg (www.abergfoto.se). Han var både väldigt duktig och prisvärd. Jag ringde runt och jämförde priser rätt mycket och Åberg hade bra pris jämfört med konkurenterna. Vi är jättenöjda med fotona.


    Jag misslyckades visst med länken: https://plus.google.com/photos/115347714529232377540/albums/5779393539244023873
  • missma­lin
    Äldre 26 Sep 21:53
    #4

    Tack för era tips ska genast titta på dom

  • anette­83
    Äldre 27 Sep 13:48
    #5

    Vi använde oss utav Ovski Media och är supernöjda med våra kort samt film.
    De är även supetrevliga och mycket hjälpsamma! kan varmt rekommendera dem!
    www.ovski.se
     

  • FKB
    Äldre 1 Oct 16:08
    #6

    Ett annat tips är www.katarinaborgstrand.se

  • MarieT­herese­05
    Äldre 1 Oct 16:52
    #7

    Hejsan, jag kan hålla med dig & i helgen var vi på Bröllopsmässa i Malmö.

    Vi fick kontakt med en super trevlig kille som är (VÄLDIGT) bra i pris!
    Samt att du får ALLA bilder som han tar, vilket ej är så vanligt har vi märkt & jag måste säga att det är ju konstigt att man ej får tillgån till alla bilder för varför ska en fotograf ha bilder på oss, de har ju ingen kopling till oss.

    Så det bästa är att gå in på hans sida & http://www.rixfoto.se/ 

    Han erbjuder olika storlekar för fotograferingen & samt att priset är super bra, det tycker vi.

    Sedan finns det en annan kille som utgår från Landskrona,
    http://www.jslphotos.com/

    Min syster & hennes man använde sig av denna fotografen 2010 när det gifte sig, han var med heldagen & fotograferade. 
    Mycket trevlig kille.

    Hoppas du har fått lite mer info & lycka till med ditt sökande.
     

  • kickan­w
    Äldre 1 Oct 23:28
    #8
    MarieTherese05 skrev 2012-10-01 16:52:01 följande:
    Samt att du får ALLA bilder som han tar, vilket ej är så vanligt har vi märkt & jag måste säga att det är ju konstigt att man ej får tillgån till alla bilder för varför ska en fotograf ha bilder på oss, de har ju ingen kopling till oss.
    Råkade se detta och vill försöka förklara varför det är så.

    Ponera att man som fotograf kommer hem med 2000 foton från en heldags bröllopsfotografering.

    1. Varje bild tar tid att redigera, rätt mycket tid. Så även om man fotat 2000 bilder på ett bröllop så har man helt enkelt inte möjlighet att redigera alla 2000 foton eftersom man lägger ner mellan 5-15 minuter på varje bild.

    2.  Ofta är det väldigt många dubletter, och då behövs ju bara ett par av varje. Folk orkar ändå inte kolla på foton när alla ser exakt likadana ut, sånär som på ett hårstrå som står åt ett annat håll eller liknande.

    3. Många av dessa 2000 foton är dåliga, både rent tekniskt men också för att personer blinkar, gör konstiga miner osv. Den sortens bilder vill man som fotograf inte lämna ifrån sig. Dels är det inte det man är där för att fota och dels är det otroligt dålig reklam för varumärket. Det vore som att man som konstnär skulle börja sälja alla sina skisser eller som författare att börja ge ut alla sina bortkastade, misslyckade texter!

    4. Säger man "alla foton" till en kund inför ett bröllop kommer kunden förmodligen fråga ungefär hur många foton det kommer att bli och om man då som fotograf inte lyckas få så många bra foton som man uppskattat - Vad händer då? Besviken kund? Därför säger man ju en siffra som man verkligen kan garantera!

    De flesta fotografer låter ju kunden själv välja vilka foton hen vill ha, efter en viss gallring förstås, och då finns ofta möjlighet att köpa till fler bilder om man känner att man vill ha fler än de som ingår! På så sätt får man som fotograf dessutom betalt för den tid man lägger ner på varje specifik bild om det blir merjobb. När man beräknar pris uppskattar man ju ungefär hur lång tid för redigering man kommer att lägga!

    Hoppas att du förstår lite mer nu, för det handlar ju inte om att man som fotograf vill behålla bilder själv. De bilder vi levererar har vi ju dessutom kvar upphovsrätten till så bara för att kunden får dem så försvinner de ju inte från vårt arkiv!
  • Emmamm­e
    Äldre 2 Oct 08:53
    #9

    Jag kan tipsa om en ung duktig (enligt mig iaf) och framför allt billig tjej som jag har följt under hennes ''fotografiska resa'' hon tänker mycket på detaljerna som brudens bukett och roliga vinklar och brudparets blickar till varandra. Jag tror man kan googla på hennes företag Akpictura eller gå in på hennes hemsidawww.alicekarlsson.webs.com 
    Lycka till och hoppas du hittar det du söker  Glad

  • Emmamm­e
    Äldre 2 Oct 08:58
    #10
    kickanw skrev 2012-10-01 23:28:33 följande:
    Råkade se detta och vill försöka förklara varför det är så.

    Ponera att man som fotograf kommer hem med 2000 foton från en heldags bröllopsfotografering.

    1. Varje bild tar tid att redigera, rätt mycket tid. Så även om man fotat 2000 bilder på ett bröllop så har man helt enkelt inte möjlighet att redigera alla 2000 foton eftersom man lägger ner mellan 5-15 minuter på varje bild.

    2.  Ofta är det väldigt många dubletter, och då behövs ju bara ett par av varje. Folk orkar ändå inte kolla på foton när alla ser exakt likadana ut, sånär som på ett hårstrå som står åt ett annat håll eller liknande.

    3. Många av dessa 2000 foton är dåliga, både rent tekniskt men också för att personer blinkar, gör konstiga miner osv. Den sortens bilder vill man som fotograf inte lämna ifrån sig. Dels är det inte det man är där för att fota och dels är det otroligt dålig reklam för varumärket. Det vore som att man som konstnär skulle börja sälja alla sina skisser eller som författare att börja ge ut alla sina bortkastade, misslyckade texter!

    4. Säger man "alla foton" till en kund inför ett bröllop kommer kunden förmodligen fråga ungefär hur många foton det kommer att bli och om man då som fotograf inte lyckas få så många bra foton som man uppskattat - Vad händer då? Besviken kund? Därför säger man ju en siffra som man verkligen kan garantera!

    De flesta fotografer låter ju kunden själv välja vilka foton hen vill ha, efter en viss gallring förstås, och då finns ofta möjlighet att köpa till fler bilder om man känner att man vill ha fler än de som ingår! På så sätt får man som fotograf dessutom betalt för den tid man lägger ner på varje specifik bild om det blir merjobb. När man beräknar pris uppskattar man ju ungefär hur lång tid för redigering man kommer att lägga!

    Hoppas att du förstår lite mer nu, för det handlar ju inte om att man som fotograf vill behålla bilder själv. De bilder vi levererar har vi ju dessutom kvar upphovsrätten till så bara för att kunden får dem så försvinner de ju inte från vårt arkiv!
    Måste bara tillägga att de flesta fotografer använder bilderna som marknadsföring, vem hade velat boka en fotograf utan att få kolla på bilder innan...ingen! Därför har fotografen nytta av de bilder h*n tar.
Svar på tråden Hjälp med en bra och prisvärd fotograf i Malmö