• Anonym (osäke­r)
    Äldre 17 Aug 20:42
    44629 visningar
    21 svar
    21
    44629

    Varför vitt guld istället för silver?

    Jag var och tittade på vigselringar här om dagen, fastnade för en i silver, den kostade bara 1200:- vilket är en bra bit under budget, perfekt tyckte jag =)


    Men expediten var väldigt "på" och frågade om jag inte ville beställa den i vitt guld istället, för ca 4500kr


    Jag har lite dålig koll, men tycker att vit gulds ringar ser likadana ut som silver, så varför ska man betala ca 3000kr mer??


    Nån med erfarenhet? Är de dumt att ta en silver ring istället?

  • Svar på tråden Varför vitt guld istället för silver?
  • Daludd
    Äldre 18 Aug 20:42
    #11

    jag har haft en medeltunn ring i vittguld som var en liksom "redig" ring från albrekts eller om det var hallbergs guld... som plötsligt när jag vaknade en dag hade blivit lite smått oval. Tycker nog inte att vitguld är det tåligaste heller. Den gulnade också en del och så, MEN var mycket mindre repig än andra silverringar jag hade. Har också upplevt att mina silverringar oxiderar efter en tid o bli lite svarta.

  • Vinter­brud12­1212
    Äldre 18 Aug 20:56
    #12

    Vitguld är ett mycket tåligare material som inte slits eller repas lika lätt som silver, som är mjukt..

    Silver har en tendens att lämna en svart ring på fingret..

    Jag och ett X hade först silverringar när vi var förlovade för vi hade inte råd med guld så..
    Vi bytte till guld efter 3 månader...

     

  • Guanac­a
    Äldre 24 Aug 07:38
    #13

    Min förlovningsring är i silver och har diamanter. Personligen tycker jag att silver har en mycket snyggare färg än vitguld. Vitguld måste ju också rhodineras om med jämna mellanrum annars blir det inte alls snyggt med tiden.
    Min silverring (från Schalins) har inte blivit det minsta oxiderad trots att jag haft den på fingret i ur och skur i 8 månader nu och inte putsat den en enda gång. Så himla repig har den inte blivit heller, inte mer än guldringar jag haft förut.
    Titan är nog lite dyrare än silver men inte mycket. Kollade på en likadan ring som min på nätet, med diamanter i samma carat, men i blank titan . Den skulle kosta exakt lika mycket som min silverring (som i och för sig kanske var lite dyrare än "andra" silverringar då den var specialbeställd från Schalins och med diamanter).

  • Celnns
    Äldre 24 Aug 08:16
    #14

    Jag älskar silver och silver ringar, har dem på mig dag in och dag ut, mitt feta silverhalsband är min ögonsten.
    MEN förr eller senare måste man alltid lämna in dem, vitt guld och silver ser bara likadant ut i början sedan börjar silvret ocidera vilekt gör att det för en svart beläggning som man måste puttsa. Du har säkert sett på filmer om hur betjänterna måste puttsa silverbesticken.

    Isåfall är platina (jag tror även  titan)  ett bättre val, för det står sig bättre i färgen.

  • Äldre 24 Aug 23:59
    #15
    Celnns skrev 2012-08-24 08:16:57 följande:
    Jag älskar silver och silver ringar, har dem på mig dag in och dag ut, mitt feta silverhalsband är min ögonsten.
    MEN förr eller senare måste man alltid lämna in dem, vitt guld och silver ser bara likadant ut i början sedan börjar silvret ocidera vilekt gör att det för en svart beläggning som man måste puttsa. Du har säkert sett på filmer om hur betjänterna måste puttsa silverbesticken.

    Isåfall är platina (jag tror även  titan)  ett bättre val, för det står sig bättre i färgen.
    Fast vitt guld måste ju lämnas in och rohdineras om vilket inte är gratis, medan silver kan putsas upp hemma (precis som silverbesticken!), -om det nu behövs det har jag aldrig gjort med nått av mina silversmycken och min silverförlovningsring som jag hade i drygt fyra år var fortfarande blank o fin när jag tog av den i sommras. Så det var ju snarare ett argument till silvrets fördel.
  • jaghet­erelle­n
    Äldre 25 Aug 20:39
    #16

    Vi var inne på vitt guld, då ingen av oss gillar den vanliga guldfärgen. Men pga priserna så blev det tillslut ringar i ett material som kallas Palladium Star. Återstår att se hur materialet håller, men vi gillar dem i alla fall skarpt. Tänkte bara som alternativ till er som fortfarande funderar. Så här ser de ut som vi valde:



    Än så länge ligger de i asken och väntar på den stora dagen :)
  • Äldre 27 Aug 03:10
    #17

    Vi har silver ringar som förlovningsringar och kommer även ha det som vigselringar, jag kommer ha 9 stenar. jag kommer ta av mig ringarna när jag vet om att jag använder händerna mycket.
    Min blivande jobbar med att meka med bilar.. och han har i stort sätt alltid på sig sin ring.. både på jobbet och i garaget. och våra är fortfarande lika fina som när vi köpte dem i slutet på 2009. och när vi var på guldsmedjan så sa hon att våra ringar är ändå väligt fina jämnföres vad andra kan se ut, oavsätt guld,silver osv..
    Jag känner det att jag byter hellre ut mina ringar efter några år än köper en dyrare ring..


  • Äldre 7 Feb 13:36
    #18
    Fru 0728 skrev 2012-08-17 21:29:27 följande:

    Silver är ett mjukt material som repas och slits väldigt fårt i förhållande till guld som är mkt hårdare.


    Helt fel, tvärtom!
  • Äldre 7 Feb 18:51
    #19

    Vi har också förlovningsringar i silver och de har inte oxiderat på det halvåret som vi har varit förlovade, och skulle de oxidera så är det väl bara att putsa upp dem igen.

  • Okänd
    Äldre 2 Jan 10:22
    #20
    Meddelande borttaget
  • ADAMS BALYN
    Äldre 2 Jan 10:23
    #21
    Vill du ha ett brådskande lån för att starta ett företag eller stödja ditt företag 2018?
    har du sökt efter lån på fel ställe? sök inte längre för att du har hittat ett tillförlitligt låneföretag Trust Fund Loan Company, ger vi något belopp som sträcker sig från $ 3000 till $ 100,000,000 med en kurs på 3% kontakta oss idag.
    Direktör: ADAMS BALYN
    Vi väntar på ditt svar
    Gott nytt år.
Svar på tråden Varför vitt guld istället för silver?