• Äldre 7 Aug 22:09
    4604 visningar
    12 svar
    12
    4604

    Nyinflyttad bride to be :-)

    Hej hopp! 

    Jag och min fästman kände att vi ville ha en nystart när vi flyttar ihop så vi bestämde oss att flytta från Småland till Västerås där vi har gemensamma vänner. Och nu i aug går flytten äntligen.

    För en månad sedan friade han. Och vi är båda inne på att gifta oss inom ca 2 år. Men när man kommer till en ny stad har man verkligen noll koll på saker. Lokaler, mysiga ställen, kyrkor, cateringfirmor osv. Jag känner jag skulle vilja ha lite koll på vad Västerås har att erbjuda. 

    Har du tips som inte rör bröllop tar jag varmt emot det också

    Säkerligen lär man sig med tiden. Men tänkte att jag slänger ut frågan här iaf så får vi se vart det leder  

  • Svar på tråden Nyinflyttad bride to be :-)
  • Äldre 9 Aug 15:21
    #1

    Välkommen till stan!


    Kyrkor jag kan tipsa om är Skerike, Badelunda, och Lundby. Alla har bygdegårdar som man också kan hyra. Dessa ligger en bit utanför stan men inte jättelångt nån av dom. Sen beror det väl på hur stor festlokal ni behöver. Hahrska palatset är en stor lokal i city som passar bäst om man är många.


    Vi anlitar en cateringfirma som heter Din vän vid spisen. Han som har den heter Peter Linder och vi har fått jättemånga rekommendationer om honom. Sök på google så får du fram hans hemsida med menyer och priser. Vi gjorde upp en egen buffémeny med honom och det blir nog jättebra (gifter oss om 6 veckor), han är otroligt flexibel och tillmötesgående. Tidigare har jag anlitat Aros Catering och det fungerade också jättebra, men det var 11 år sen så det kan ju ha hänt något sen dess.. :-P


     


    Hojta till om det är nåt mer du vill veta!


     

  • FruNov­ember
    Äldre 9 Aug 15:43
    #2

    Grattis  till flytten och stundande bröllop!!
    Jag lånar in mig här i tråden om det är okej, ts? :)
    Vi bor inte i Västerås men kommer därifrån båda två,
    så har inte heller någon koll.. :P

    Jag behöver tips om frisör, helst någon som kan komma till hotellet för fix på bröllopsdagen,
    och en bra och budgetvänlig florist..
    alla tips mottages tacksamt! :)

  • Äldre 9 Aug 21:27
    #3

    Budgetvänlig florist... Hm.. Det enda jag kan komma på är att det finns en floristutbildning på Bäckby (www.floristutbildarna.se), kanske går det att göra bra priser där? En av mina kunder är lärare där. Men jag har beställt mina blommor på Cityflower i Igor (dotterbolag till Göran Lindkvist trädgårdscenter i Hökåsen). Jag ska inte ha så mycket blommor och tycker att jag fick ett bra pris, iaf om man jämförde med Interflora.


    Jag går tyvärr inte så ofta till frisören så jag har dålig koll på det. Hon jag anlitar nu verkar jättegullig och duktig men har ingen aning om hon kan tänka sig att åka och fixa nån annanstans än i salongen. Annars vet jag att det jobbar bra frisörer på Aqva, Color och Harmoniq.

  • FruNov­ember
    Äldre 9 Aug 21:29
    #4
    Pörcy skrev 2012-08-09 21:27:00 följande:

    Budgetvänlig florist... Hm.. Det enda jag kan komma på är att det finns en floristutbildning på Bäckby (www.floristutbildarna.se), kanske går det att göra bra priser där? En av mina kunder är lärare där. Men jag har beställt mina blommor på Cityflower i Igor (dotterbolag till Göran Lindkvist trädgårdscenter i Hökåsen). Jag ska inte ha så mycket blommor och tycker att jag fick ett bra pris, iaf om man jämförde med Interflora.


    Jag går tyvärr inte så ofta till frisören så jag har dålig koll på det. Hon jag anlitar nu verkar jättegullig och duktig men har ingen aning om hon kan tänka sig att åka och fixa nån annanstans än i salongen. Annars vet jag att det jobbar bra frisörer på Aqva, Color och Harmoniq.


    Tack för tipsen, jag suger åt mig som en svamp! ;)
    Jag ska definitivt kolla på cityflower då,
    jag är inte så kräsen, tänkte bara säga på ett ungefär vilka färger, så
    får de fria händer sen :)
  • Äldre 9 Aug 21:36
    #5

    Kan inte vara lätt att rodda ett bröllop när man inte bor på plats?!

  • FruNov­ember
    Äldre 9 Aug 21:56
    #6
    Pörcy skrev 2012-08-09 21:36:16 följande:
    Kan inte vara lätt att rodda ett bröllop när man inte bor på plats?!
    Haha, näe.. eller, det blir ju en del åkande för att ändå kunna rodda direkt..
    Men lite meckigt är det allt.. Mest för att jag vill gifta mig i "min" gamla kyrka,
    och för att hela tjocka släkten ska slippa resa :)
  • Äldre 9 Aug 23:07
    #7

    Hej och välkommen till Västerås!

    När det gäller festlokaler är mitt tips att du är ute i god tid när det börjar närma sig då det populära ställerna blir bokade ca 1 år i förväg.

    Själv gifte jag mig på Brunnby gård i augusti och är väldigt nöjd och paret som hyr ut lokalen är hur gulliga som helst. Ett stort plus är även att det ingår städning dagen efter (dvs du behöver enbart ta med dig sakerna du tog dit) samt att lokalen är handikappsanpassad (bra när man har äldre släktingar etc).

    När det gäller cateringfirmor skulle även jag vilja slå en slag för Din vän vid spisen som drivs av Peter Linder. Han är väldigt flexibel och kan anpassa maten efter ens önskemål.

    Florist jag använde mig av var Amaryllis (nere på stan) och priset är dock lite svårt att uttala sig om (då jag fick lära mig att priset på varje blomma skiljer sig beroende på hur det blommar i Holland), men hon kom med goda råd och rekomendationer (ex tar du den blomman blir det X mycket dyrare, så välj alternativt blomma Y så blir det Z mycket billigare). Tips här är dock att ta med sig en bild så floristen får en uppfattning om vad man vill ha och sedan diskutera kring detta.

    När det gäller naglar, hår & makeup gick jag till Harmoniq och fixade mig.

    Jag vill även slå ett slag för vår fotograf Malin som tog våra bröllopsbilder. Hon har bra erfarenhet av Västerås och vet bra ställen att fota på.

    Tror jag fick med allt, hör av dig fall du vill ha mer tips Glad

  • Äldre 12 Aug 18:24
    #8

    Så många bra tips!

    Det känns som man har lite mer koll nu och jag ska kolla in tipsen jag fick.
    Det är minsann inte lätt att planera sånt här när man är nyinflyttad. Det är bra att veta att lokalerna bokas upp snabbt, så vi är ute i god tid när det väl är ett datum bestämt. 

  • Äldre 12 Aug 18:26
    #9

    Förresten carrobarrometer, har du några bilder från Brunnby Gård som du kanske vill dela med dig av? Det fanns inte så mycket på hemsidan men vid första blicken så var det något som tilltalade mig

  • Äldre 13 Aug 19:38
    #10
    xanthine skrev 2012-08-12 18:26:30 följande:
    Förresten carrobarrometer, har du några bilder från Brunnby Gård som du kanske vill dela med dig av? Det fanns inte så mycket på hemsidan men vid första blicken så var det något som tilltalade mig
    Vist kan jag göra det. Du får dock gärna maila mig din email adress, då jag tror det är de lättaste sättet för mig att skicka bilderna på.
  • Äldre 14 Aug 22:09
    #11

    Har skickat min mailadress till dig

  • Äldre 17 Aug 17:29
    #12

    Toppen, har nu skickat iväg ett mail till dig med lite bilder.

Svar på tråden Nyinflyttad bride to be :-)