• Madreh73

    Är det tänkt att möhippan ska anordnas av vänner eller bara dom vänner som är bjudna??

    Som rubriken lyder, är det tänkt att man har möhippa med dom som är bjudna eller är det en vänfest??
    Jag ska gifta mig och vi har bara bjudit dom närmaste och inga vänner, tyvärr tillåter inte budgeten det. Är jag då berättigad att få en möhippa och mannen en svensexa??

    Frågan är kanske lite konstig och det är inte alls så att jag hoppas på en möhippa, jag kommer nog inte ha tid med nån iaf, men lite kul att veta hur det är egentligen.

    Var på mitt livs möhippa för några veckor sen för en kompis som ska gifta sig och jag är rätt säker på att alla som var med är bjudna till hennes bröllop och vi var 35 st!

  • Svar på tråden Är det tänkt att möhippan ska anordnas av vänner eller bara dom vänner som är bjudna??
  • Chicita

    Berättigad? Förvånad
    Alltså det finns ingen lag som reglerar förekomsten av möhippor och svensexor. Flört

    Vissa säger att det är bara de som kommer på bröllopet som ska gå på hippan.
    Andra säger att det är alla vänner.
    Och några säger att det är upp till tärnan att bestämma. Men den myten kan vi väl ta död på? Det finns ingen lag om att tärnan måste anordna något heller... Flört

    Det du kan göra är att säga till de som du tror skulle kunna tänkas att anordna något, att du hoppas att alla vänner är välkomna på möhippan om det blir någon och om dom vill trots att dom inte är bjudna på bröllopet. 

     

  • jakother

    Möhippan brukar anårdnas av typ tärnan/orna.. men mer vet jag inte.. jag var med och planera ens möhippa fast jag inte va tärna, där var det bruden själv som sagt vilka hon ville skulle komma och av dom var alla bjudna på bröllopet.. jag tror tyvärr inte att du ska förvänta dig en möhippa

     


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Chicita
    jakother skrev 2012-07-30 20:27:16 följande:
    Möhippan brukar anårdnas av typ tärnan/orna.. men mer vet jag inte.. jag var med och planera ens möhippa fast jag inte va tärna, där var det bruden själv som sagt vilka hon ville skulle komma och av dom var alla bjudna på bröllopet.. jag tror tyvärr inte att du ska förvänta dig en möhippa

     
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
    Nej nej nej... 
    Det är inget som tärnan har som uppgift egentligen Tungan ute 

    Det är brudens vänner, (eller brudgummens vänner) som anordnar hippa (och sexa).
    Att tärnan ofta är brudens vän har nog spätt på missförståndet att det är tärnans ansvar.
    Som tärna har du ju lite insikt i brudens schema med fix och trix inför bröllopet och blir därför ofta spindeln i nätet. Men det är egentligen mer vän-gruppens kollektiva ansvar. 
  • Madreh73

    Jag förväntar mig absolut ingen möhippa, utan undrade bara hur det ligger till. Har själv varit på två och den ena var stor och den första var väldigt liten, med bara dom närmaste som var bjudna på hennes bröllop.

    Jag är rätt säker på att alla skulle fått komma med, iaf dom som kan och vill och jag tror inte det spelar nån roll om dom är bjudna på bröllopet eller inte, här där vi bor så gillar dom flesta att ha skoj på ett eller annat vis.
    Det kan ju vara en fest för att fira av sin vän oxå ju....Skrattande

    Myter vekrar det finnas en hel del av, och olika typer av rätt eller fel. Jag har ingen tärna utan det är bara vi och så närmaste familjen, men vänner har jag en del och dom gillar fester av alla slag.

  • Chicita

    Det var väl användningen av ordet berättigad som gör att det ser ut som att du förväntade / kräver en, även om du skriver att du inte gör det Flört

    Det finns nog lika många lösningar på möhippor som det finns brudar.
    Så hur det blir för din del kan nog bara dina vänner svara på Glad 

  • lillasofie

    Min kusin gifte sig med bara närmsta släkten, men jag som tärna (och vän) ordnade en möhippa med alla i tjejgänget, och alla kom med. De hade i och för sig en stor fest senare för alla vänner.

  • Madreh73

    Ja kanske....min undran är ju enkel egentligen men just nu blir allt så komplicerat, jag har lite tid på mig, jobbar mycket och har inte tid men skulle ju gärna vilja....Tungan ute

  • Chicita
    Madreh73 skrev 2012-07-30 21:09:37 följande:
    Ja kanske....min undran är ju enkel egentligen men just nu blir allt så komplicerat, jag har lite tid på mig, jobbar mycket och har inte tid men skulle ju gärna vilja....Tungan ute
    En enkel undran, men omöjlig att ge ett rakt svar på Flört
  • Marjasinus

    Ofta begränsar man sig till de som är bjudna på bröllopet, men jag tycker det är väldigt tråkigt. Bröllop är dyrt och de flesta tvingar ju dra gränsen nånstans, men man kan ju ändå vilja fira lite tillsammans med kompisar som inte klarade cuten.

  • frida o björn

    Vid ALLA bröllop jag varit på har det anordnats både svensexa och möhippa så jag skulle ärligt talat  bli väldigt besviken om jag inte fick någon...

  • Marjasinus
    frida o björn skrev 2012-07-30 21:57:15 följande:
    Vid ALLA bröllop jag varit på har det anordnats både svensexa och möhippa så jag skulle ärligt talat  bli väldigt besviken om jag inte fick någon...
    Jag håller med, det hör till!

    Om det är fyra veckor innan vårt bröllop och ingen ifrån min sambos tjejjgäng har hört av sig till mig och vill ha tips på dagar som passar kommer jag ta hennes bästa kompis hårt i örat :) Jag förväntar mig att hon gör samma för mig.
  • TheD

    De som har gift sig har endast haft sina vänner dvs kompisgänget på plats. så ingen kusins sambo t.ex. Min make hade endast kompisar från när han var liten. Jag hade ingen möhippa tack o lov för jag ville inte ha en då jag inte klarar av överraskningar och sen var det endast min syster jag skulle vilja ha med av de bjudna :p

Svar på tråden Är det tänkt att möhippan ska anordnas av vänner eller bara dom vänner som är bjudna??