• luftha­mn
    Äldre 11 Jul 16:02
    12487 visningar
    1 svar
    1
    12487

    Vi ska gifta oss i Palma de Mallorca!

    ...och jag tänkte dela med mig av mina erfarenhet så här långt!

    Det blev Mallorca eftersom det är ett av få (roliga) ställen i Europa där man kan vigas. Det är något juridiskt som gör att man annars bara kan få en "välsignelse" även om det finns svensk präst på plats.

    Det blir svenska kyrkan i Palma som viger oss, men vi kommer itne gifta oss i "kyrkan" där. Den ser sjukt tråkig ut på bild, som en mörk källarlokal. De på kyrkan är dock helt underbara och flexibla. Vi har ändrat datum, tid och plats med dem vid olika tillfällen utan att de blivit det minsta tjuriga.

    Först bestämde vi oss för att anlita en bröllopskoordinator där, rekommenderad av svenska kyrkan. Hon tog 750 euro (+VAT) för att hjälpa oss hitta ett ställe att ha vigsel/middag, samt boka. Hon skickade en massa förslag utan att berätta vad ställena hette, visade bara bilder och menyer. Vi bestämde oss för ett ställe men ville kolla om hon var uppriktig i sin prissättning så vi kontaktade stället själv och fick priserna från dem. Koordinatorn hade lagt på 20-30 euro per person som en sorts provision till sig själv. Dessutom hade hon varit dålig på att berätta vad det egentligen skulle kosta. Man får ju även betala för själva vigselplatsen även om man äter middag på samma ställe. I ett slag ökade vår budget med nästan 30 procent men vi sa upp samarbetet med henne.

    Kostnadsmässigt tycker jag att Mallis är väldigt vettigt. Vi räknar med 45 gäster och hela paketet, inklusive ALLT (utom ring) ligger vår budget på 100 000 kr.

    Man kan räkna med att middag+obegränsat med vin/öl/vatten+bubbel efter vigseln+kanapeér ligger på 110-130 euro/person. Det är skönt att alkoholen ingår. Man vet vad det kommer kosta och behöver inte snåla. Olika om kaffe med avec ingår eller inte.
     
    På det stället vi hade tänkt boka tog de 1000 euro för att vi skulle få använda deras vigselplats och om vi hade velat ha en störra pergola hade det kostar 250 euro, tror jag. Jag fick aldrg klart för mig om stolar ingick eller om man hade fått betala extra för det. Koordinatorn sa det, men stället sa det inte när vi pratade med dem så jag vet inte.
    Detta är riktigt fint, maten verkar väldigt god och dessutom prisvärt. Vigselplatsen är nästan som att gifta sig på stranden. http://www.moodbeach.com/

    På Mallorca man man inte bara ställa upp stolar var som helst. Man måste vara beredd på att betala för platsen. Man ska heller inte räkna med att kunna gifta sig direkt på stranden. Det funkar inte, om man inte kan fixa en privat strand vilket är ganska svårt.

    Vi hittade vårt ställe via den här hemsidan:
    http://ivanpomposo.wordpress.com/ 
    Där hittar man många bra ljuvliga alternativ i olika prisklasser (inklusive de som koordinatorn föreslog oss). Vi kommer gifta oss på Hotel Nixe Palace. De har som en egen eventavdelning som har varit helt underbara att jobba med. Där betalar vi 130 euro/person (fyra-rätters och kanapéer) + 600 euro för vigselplatsen på terassen med röda mattan, men de fixar allt från bordsdekorationer till tårta. Dessutom ingår en del andra bra grejer, som att vi får bo en natt gratis på detta lyxiga 5-stjärniga hotell, får två gratis SPA-behandlingar var, samt en massa andra schyssta grejer. Är man fler än 100 gäster får man ännu mer.

    Vill vi ha DJ kostar det också 600 euro och midnight snack är det dyraste - 12 euro/person. På första stället vi försökte boka tog de 4 euro/person...

    Jag kollade på fotograferna som de tipsar om på svenska kyrkans hemsida men gillade inte någon av dem. Istället googlade jag "wedding photo + Mallorca" och hittade en engelsk (?) kille vars bilder jag gillar. Han tar 550 euro för att fota medan jag gör mig i ordning, vigseln, oss två+familjebilder efteråt samt eventuellt lite mingelbilder.

    Observera att nästan alla priser är exklusive VAT (=moms) om det inte uttryckligen står att det ingår. VAT är normalt 20 procent. Man kan klara sig ur det snyggt genom att fråga om man kan betala kontant... Hittills har vi sparat en del på att föreslå kontant betalning till fotograf och hår/smink-tjejen. För smink och håruppsättning med konsultaion dagarna före betalar jag 200 euro (kontant). Det är ungefär där det ligger.

    Jag är väldigt noga m ed att hålla koll på kostnaderna och har jämfört jättemycket! Googla och mejla så får du en bra

    Vi tipsar de gäster som inte vill bo på hotell eller komma billigare undan att hyra lägenhet via www.airbnb.com
    Mycket bra och prisvärt att välja på där.

    Nå, jag har säkert glömt hälften men kanske kan detta vara till hjälp för någon!

  • Svar på tråden Vi ska gifta oss i Palma de Mallorca!
  • Äldre 18 Aug 15:10
    #1

    Hej, detta inlägg har hjälp mig oroligt mycket. Tack för det. Jag har dock ett par frågor. Hur fick ni fram priserna? Kontaktade ni Nixe Palace och skrev vad ni ville ha osv? Ingick tårta och dekor i 600£ eller fick ni betala extra för detta. Tacksam för svar. Ha det bra. Mvh Johanna

Svar på tråden Vi ska gifta oss i Palma de Mallorca!