• Desire­eL
    Äldre 5 Jul 09:17
    8803 visningar
    21 svar
    21
    8803

    Äktenskapsförord

    Många tycker att äktenskapsförord är oromantiskt men jag tycker att det är det är bra. När jag och min man gifte oss hade han en lägenhet och jag hade ingenting. För mig var det självklart att han skulle behålla lägenheten om vi skulle gå isär. Varför ska jag göra anspråk på något som jag inte äger? Jag föreslog att vi skulle ha äktenskapsord och han gick med på det efter lite övertalning.

    Jag kan rekomendera er andra att också fundera på saken. Man får ju komma ihåg att äktenskapsförord endast blir aktuella att ta fram i oromantiska situationer, när man går isär och då kanske man inte är sugen på att dela på ex. arv, gåvor, och saker man hade innan man blev ihop.

    Jag tycker nog att det är mer romantiskt att säga jag gifter mig med dig av kärlek inte för att komma åt dina saker. Sen vill jag dela allt vi skapar tillsammans under vårt liv ihop. 

  • Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Godis
    Äldre 5 Jul 09:48
    #1

    Vi har samboförord nu och kommer även ha äktenskapsförord när vi gift oss.
    Känns som en självklarhet för oss Skrattande


  • Desire­eL
    Äldre 5 Jul 10:04
    #2

    Jag tycker det är bra. Vi har reglerat arv och gåvor bl.a. 

  • bruden­85
    Äldre 5 Jul 22:08
    #3

    hur skriver man ett äktenskapsförord? eller snarare vem gör de åt en o kostnad för det??

  • lordoz
    Äldre 6 Jul 00:09
    #4

    Vi kommer med ha äktenskapsförord. Min sambo har köpt en bil för egna pengar, och den vill inte jag göra anspråk på om det skulle gå åt skogen. (peppar peppar)..

  • fannyo­henrik
    Äldre 6 Jul 02:04
    #5

    Måste man ha äktenskapsförord? jag och min blivande är rörande överens om vad som är mitt och vad som är hans. som lägenheten bilarna är hans och hunden och vissa möbler är mitt.

    Jag skulle aldrig vilja ha det som är hans och han skulle aldrig vilja ha mitt om det skulle gå dåligt.

    räcker det inte med att bara säga till varandra att det här är mitt och det där är ditt??

  • Äldre 6 Jul 07:06
    #6
    fannyohenrik skrev 2012-07-06 02:04:38 följande:
    Måste man ha äktenskapsförord? jag och min blivande är rörande överens om vad som är mitt och vad som är hans. som lägenheten bilarna är hans och hunden och vissa möbler är mitt.

    Jag skulle aldrig vilja ha det som är hans och han skulle aldrig vilja ha mitt om det skulle gå dåligt.

    räcker det inte med att bara säga till varandra att det här är mitt och det där är ditt??

    Nä, man måste inte ha äktenskapsförord. Men det är faktiskt väldigt vanligt at man inte är så rörande överrens längre i en situation där äktenskapsförordet behövs. Har man någerlunda lika ekonomier är det en grej, men om den ena har egendom eller pengar och den andra inte har det så är det smart. Jag tror det är sällan man tar upp möbler och sånt i äktenskapsförord om de inte är extra värdefulla.


     


    Jag undrar också om det är nån som kan reda ut begreppen när det gäller äktenskapsförord? Hur fungerar det med pengar som görs till enskild egendom? Knyts de till något konto eller är det en summa? Vad händer om man tex köper ett hus för dem? Kan man reglera pengar man tjänar under äktenskapet, eller måste man skriva ett nytt äktenskapsförord då?


     


    Bruden85: Man kan skriva den själv eller tillsammans med en advokat, det finns också mallar man kan köpa på nätet för några hundralappar (har inte firmanamn just nu, men googla). Det kostar 275 kr att registrera det hos skatteverket, vilket man måste för att de ska vara giltliga.


     


     

  • Sandra­M
    Äldre 6 Jul 09:50
    #7

    Jag tycker det är bra med äktenskapsförord.. Jag har en lägenhet som jag köpte innan min blivande man kom in i bilden. Dessutom har vi tillgångar på varsitt håll som våra föräldrar gett oss i gåvor (tomter, marker, etc...) Vi skrev ihop med en jurist (swedbank) och de tog ut 2000 kr. Det är säkert olika vart man vänder sig men eftersom att vi har våra konton och försäkringar där kändes det mest logiskt. Sen kostar det 275 kr att registrera hos skatteverket.


    Om den ena har barn sen tidigare kan det också vara bra med ett äktenskapsförord..


    Det är alltid bra att skriva papper, tänk den dagen när man står där och skilsmässa är aktuell. Det kan lätt bli bittert. Jag kan heller inte se hur jag och min blivande man skulle bli såna ovänner men det beror ju på varför det tar slut. Om man skiljer sig som vänner för båda två inser att man inte har rätta känslorna, då kommer man nog dela upp det så båda blir nöjda.. Men om den ena går och är otrogen?? Då kanske man inte är mån om att vara lika rättvis, då kanske man vill jävlas eller nåt. Sårade känslor tar sällan fram det bästa hos en...


     


     

  • Äldre 6 Jul 22:44
    #8

    Jag ser äktenskapsförordet som en försäkring: Jag tror inte att huset kommer att brinna upp men försäkrat är det likväl. Dessutom räddade min mans äktenskapsförord från hans förra äktenskap ett hus han ärvt. Man får bara inte glömma att skriva testamenten med varandra som förmånstagare.

  • LillaJ­ag
    Äldre 7 Jul 11:09
    #9

    Yavanna skrev redan i tråden om enskild egendom men jag vill verkligen tipsa om det!!


    Nu är det ju inte direkt äktenskapsförord det handlar om men ändå :) Skriv allt som enskild egendom i testamentet/gåvor till era barn så kommer deras män/kvinnor inte att få något av det vid ev. skilsmässa. Det har både jag och min M2Bs föräldrar gjort så egentligen behöver vi inte skriva äktenskapsförord men vi kommer nog att göra det ändå. Man är nog inte lika kär och galen (kanske bara galen ;)) ifall den dagen skulle komma när man vill gå skilda vägar.

    Det min M2B kommer att ärva av mig (om jag skulle gå bort innan vi gift oss) har jag skrivit som hans enskilda egendom (heter nog inte så när jag skriver till honom tror jag men vet inte vad det heter?? giforätt kanske??) i testamentet så hans ev framtida fru kommer vid skilsmässa inte få något som varit mitt en gång i tiden :)


     

  • Äldre 8 Jul 09:28
    #10

    Nu har jag googlat på det här ämnet. Det verkar finnas tre huvudspår i äktenskapsförord 1) allt man äger nu och som man förvärvar i framtiden är enskild egendom 2) allt man äger vi äktenskapets ingång är enskild egendom 3) specifika saker avtals som enskild egendom (tex en sommarstuga)

    En grej jag också insåg är att även pensionsförsäkringar ingår i giftorätten. Jag jobbar i Danmark där man inte får en mycket låg folkpension och istället privata pensionsförsäkringar betalt av min arbetsgivare. Så vi ska definitivt ha ett äktenskapsförord, annars blir jag av med halva min pension vid en skillsmäsa.

Svar på tråden Äktenskapsförord