• Carrolainen

    Ris, såpbubblor eller inget

    Hur tänker ni kring detta? Köper ni detta själva och ger till gästerna?

  • Svar på tråden Ris, såpbubblor eller inget
  • daniiel

    Vissa resonerar som så, att eftersom det är gästernas lyckönskning till brudparet, så är det på gästernas ansvar och inte något som brudparet ska lägga sig i. Gästerna får fira brudparet hur de vill, med ris, rosenblad och/eller bubblor.

    Vi tänkte dock inte så, eftersom det blir på vårat ansvar att städa bort det om gästerna skulle kasta ris/rosenblad/konfetti. Det ville vi inte eftersom vi visste att det ganska snabbt efter var ett till bröllop och vem ber man stanna kvar och sopa utanför kyrkan? Jag ville inte heller ha rosenblad/konfetti/ris i håret osv. Vi tyckte därför att bubblor var ett bra alternativ och för att gästerna inte skulle ta med ris, så skrev vi på vår bröllopshemsida att vi inte ville att de skulle ta med ris, utan att såpbubblor skulle finnas på plats.

    Det var ju ingen som tvingade gästerna att blåsa bubblor, utan de stod framme som ett alternativ om någon av gästerna skulle vilja använda dom :)

    Och nej, jag har prövat bubblorna på flera olika klädesplagg, det blir inte fläckar. Inte för mig iaf. Dessutom är bubblorna väldigt små och gästerna står ju inte och blåser 10cm från brudparet, så jag tycker faktiskt inte att det är något att oroa sig över. Då tror jag tex rosenblad ger mer fläckar.


  • Ingride

    Vi ska ha såpbubblor och jag har inte haft en tanke på att gästerna skulle köpa dem. Jag hoppas verkligen att de inte tänker kasta ris eller konfetti på oss. 

  • Chicita

    Jag är en av dom som resonerar att det är upp till gästen om denne vill lyckönska mig på min dag.
    Det känns lika fel att ställa fram ris eller såpbubblor för lyckönskning som det känns att köpa paket till mig själv när jag fyller, bara för att vara säker på att få vad jag vill ha Flört

    Riskastning är inte tillåten i den kyrka vi gifte oss i för det går inte att städa upp det pga att det är en grusgång.
    Och jag ville ändå inte få massa ris på mig och inne i kläderna.

    Prästen tipsade också om att vi inte skulle ställa upp oss utanför kyrkan utan fortsätta ut till en klockstapel precis utanför kyrkogården, så vi gick dit. Om någon haft med sig ris och kastat där så hade det väl varit ok, vi hade i alla fall inte skällt ut dom om man säger så Flört. Såpbubblor ville vi inte ha eftersom vi hade medeltidstema och vi trodde inte att bubblor skulle vara så fina och autentiska på bilderna Flört 

  • brudsnart

    Vi har köpt såpbubblor som vi lägger i korgen ihop med vigselprogrammen:)

  • Lenblo

    Såpbubblor ger fin bakgrund till bilderna. Vi köpte till gästerna, men egentligen för få för att få effekten vi hade förväntat oss.

  • 1700tal

    Gästerna får kasta vad de behagar på oss. Eftersom det är en traditionell lyckönskning så har vi brudparet inte så mkt med det att göra mer än att möjligtvis vidarebefodra kyrkans ev. regler kring frågan.

  • Insanire

    Våra värdar har tagit ansvaret att införskaffa det som ska kastas ellerblåsas eller vad det nu blir. Vi får inte veta vad det blir förrän vi står där på trappan.. :D

  • ChristineL

    Vi ska inte ha något alls, såpbubblor kan ge fläckar, ris skadar fåglarna. Visst finns det fågelvänligt ris men vi känner att vi klarar oss utan det. Vi skriver nåt i stil med "Riskastning undanbedes" eller "Tänk på våra flygande vänner..." nånting.

  • Chicita
    ChristineL skrev 2012-07-08 11:30:23 följande:
    Vi ska inte ha något alls, såpbubblor kan ge fläckar, ris skadar fåglarna. Visst finns det fågelvänligt ris men vi känner att vi klarar oss utan det. Vi skriver nåt i stil med "Riskastning undanbedes" eller "Tänk på våra flygande vänner..." nånting.
    Att ris skadar fåglarna är en myt. Dom äter ju för sjutton gubbar frön och ris är ett väldigt snällt frö då det redan är skalat. Flört

    Myten kommer nog antagligen ifrån någon som tyckte att det var ett bra sätt att få folk att inte kasta ris utanför kyrkorna eftersom det drar dit skadedjur som råttor och duvor (duvorna skiter på taken, gravstenar mm och råttor vill man ju inte heller ha.
  • Chicita
    Chicita skrev 2012-07-08 11:37:25 följande:
    Att ris skadar fåglarna är en myt. Dom äter ju för sjutton gubbar frön och ris är ett väldigt snällt frö då det redan är skalat. Flört

    Myten kommer nog antagligen ifrån någon som tyckte att det var ett bra sätt att få folk att inte kasta ris utanför kyrkorna eftersom det drar dit skadedjur som råttor och duvor (duvorna skiter på taken, gravstenar mm och råttor vill man ju inte heller ha.
    Hmm fortsättning på inlägget...
    Om ni ändå inte vill ha ris så skriv inte "tänk på våra flygande vänner" utan "riskastning undanbedes".

    Om ni ändrar åsikt så fråga präst och kyrkvaktmästare om det är ok att kasta ris där 
  • ChristineL
    Chicita skrev 2012-07-08 11:39:01 följande:
    Hmm fortsättning på inlägget...
    Om ni ändå inte vill ha ris så skriv inte "tänk på våra flygande vänner" utan "riskastning undanbedes".

    Om ni ändrar åsikt så fråga präst och kyrkvaktmästare om det är ok att kasta ris där 
    Oj, är du säker? Har aldrig hört det, men man lär sig nåt nytt och vi kommer gifta oss borgerligt :) men då kanske vi inte ska skriva nån ting alls istället så får väl folk göra som dom vill. Vi kommer inte tillhanda hålla sånt iaf.
  • paet

    Får jag låna tråden lite?
    Mina vänner är dem som ska dela ut såpbubblorna när de går in i kyrkan. Nu är det dock bara så att vi har endast till dem som är bjuden på bröllopsfesten. I med att jag inte vet hur många som kommer på vigseln i kyrkan så vågade jag inte köpa hur många som helst. Hur gör man så att ingen "obehörig" får bubblor så att det inte räcker till dem som är "behöriga" om man säger så? Måste nog fråga om de får gå in en annan ingång eller nått. 

  • Aniara4
    paet skrev 2012-07-08 12:12:09 följande:
    Får jag låna tråden lite?
    Mina vänner är dem som ska dela ut såpbubblorna när de går in i kyrkan. Nu är det dock bara så att vi har endast till dem som är bjuden på bröllopsfesten. I med att jag inte vet hur många som kommer på vigseln i kyrkan så vågade jag inte köpa hur många som helst. Hur gör man så att ingen "obehörig" får bubblor så att det inte räcker till dem som är "behöriga" om man säger så? Måste nog fråga om de får gå in en annan ingång eller nått. 
    Oj, det låter hårt.

    Vi hade nog inte lika många bubblor som det var gäster, för vi tänkte att alla inte skulle vilja ha. Jag vet inte exakt hur det gick till, men jag gissar att det var så att gästerna hade möjlighet att ta en såpbubbleflaska på väg ut ur kyrkan. Flera hade eget ris och någon rosenblad - som vi har varit inne på tidigare i tråden är det ju egentigen gästerna som ska ta med sig ris att lyckönska brudparet med, sen kan det finnas skäl att göra på något annat sätt. Vill man t.ex. väldigt gärna ha såpbubblor kan man ju inte räkna med att gästerna har såna hemma på samma sätt som ris. I vårt fall handlade det om att det eventuellt inte skulle gå att kasta ris alls, så då hade vi såpbubblor som "back-up". Och sen när vi kunde vara ute där man fick kasta ris användes förstås såpbubblorna ändå, särskilt av de yngsta gästerna, ha ha.

    Kanske kan ni också lösa det så att såpbubblorna inte delas ut till alla gäster, utan att de står vid sidan när man går ut så att den som vill får ta? Det blir ju lite konstigt om man ska säga att "bara de viktiga gästerna får lyckönska oss".
  • paet
    Aniara4 skrev 2012-07-08 12:43:26 följande:
    Oj, det låter hårt.

    Vi hade nog inte lika många bubblor som det var gäster, för vi tänkte att alla inte skulle vilja ha. Jag vet inte exakt hur det gick till, men jag gissar att det var så att gästerna hade möjlighet att ta en såpbubbleflaska på väg ut ur kyrkan. Flera hade eget ris och någon rosenblad - som vi har varit inne på tidigare i tråden är det ju egentigen gästerna som ska ta med sig ris att lyckönska brudparet med, sen kan det finnas skäl att göra på något annat sätt. Vill man t.ex. väldigt gärna ha såpbubblor kan man ju inte räkna med att gästerna har såna hemma på samma sätt som ris. I vårt fall handlade det om att det eventuellt inte skulle gå att kasta ris alls, så då hade vi såpbubblor som "back-up". Och sen när vi kunde vara ute där man fick kasta ris användes förstås såpbubblorna ändå, särskilt av de yngsta gästerna, ha ha.

    Kanske kan ni också lösa det så att såpbubblorna inte delas ut till alla gäster, utan att de står vid sidan när man går ut så att den som vill får ta? Det blir ju lite konstigt om man ska säga att "bara de viktiga gästerna får lyckönska oss".
    Jo du har nog rätt i det! Helt klart. Då kan ju dem som delar ut dem dela ut det till dem som vill ha helt enkelt Tack för tipset. Tänkte inte riktigt så långt :)
Svar på tråden Ris, såpbubblor eller inget