• Jannic­e
    Äldre 29 Jun 23:22
    8533 visningar
    7 svar
    7
    8533

    Vill ha tips på annorlunda frieri!

    Hej!
    Jag och min sambo firar 10 år tillsammans i september och vi har varit förlovade i 9. 
    Han har inte friat än så därför tänkte jag ta saken i egna händer inför 10-årsdagen.

    Det är nu jag vill ha er hjälp!
    Jag skulle vilja fria på ett annorlunda och roligt sätt, göra något helt oväntat! 

    Hur? När? Var? 
    I radio? På semestern? 
    Hur gjorde du eller vad skulle du göra?

    Kom med massor av tips nu :) 

  • Svar på tråden Vill ha tips på annorlunda frieri!
  • Äldre 29 Jun 23:43
    #1

    Tja vårt var minnesvärt, men inte så jätteplanerat eller romantiskt.

    Och för ärlighetens skull så måste jag ju säga att jag inte riktigt har förstått varför det måste vara så superspeciellt... Även om man frågar över en tallrik spagetti en torsdag så kommer man minnas det ändå liksom Flört 

    Så här gick det till för oss i alla fall.

    Vi hade tänkt gifta oss den ett visst datum men det var så långt tills det inföll på en lördag.
    Varför vi ville ha det datumet spelar ingen roll.
    Men vi hade bollat med tanken att vända så det blev tvärt om med datumet istället så skulle vi kunna gifta oss året innan (eller var det till och med 1,5 år, inte säker). 
    Att vi ville göra det tidigare berodde på att mamma var jättesjuk. Både MS och KOL är ingen bra kombination.

    Ca 1,5 år innan det tidigare datumet var jag och brorsan och mammas bästa kompis på ett möte med mamma och behovsplanerare + vårdpersonal för att försöka övertyga mamma om att hon behövde bo på vårdhem och inte hemma.
    Hon var envis och vägrade. Tills jag i ren frustration talade om att vi hade tänkt gifta oss, men att vi ville ha henne i livet. Och hennes bästa chans att överleva fram till datumet var att gå med på att lägga in sig på vårdhemmet. Så då sa hon ja.

    Efter det var det ju bara att åka hem och berätta för maken (eller tja sambon var det ju då) att "jo du vet det där tidigare datumet vi tittade på... Det blir då".

    Tyvärr var det inte tidigt nog för mamma.
    Men hon dog ju i alla fall med vetskapen om att hon hade fått vara med och bidra på det sätt hon kunde och att det skulle ske (hon hade pratat om att vi hade äktenskapstycke sen vi träffades) 

  • Äldre 29 Jun 23:48
    #2

    Jag kanske är tråkig, men jag skulle föredra ett intimt och personligt frieri. Inte tex på löpsedeln på Aftonbladet (som en tävling de hade för något år sedan) eller framför en massa främlingar på en restaurang och liknande.

    Om jag hade friat till min make, så hade jag valt att göra det genom något liknande som jag gjorde för honom en gång. Han pratar fortfarande om det nu flera år senare som det mest romantiska han har varit med om.

    Jag pysslade ihop ett gäng kort (10st kanske), alla med kärlekstema såklart, och på baksidan av korten skrev jag ledtrådar. Första kortet lämnade jag väl synligt hemma så han hittade det när han kom hem från jobbet. På det kortet stod det att han skulle ta en dusch (han har ett smutsigt jobb och duschar inte alltid innan han åker hem) och sedan ta på sig kläderna som jag hade hängt fram (hade köpt en ny skjorta till honom) samt en ledtråd till var nästa kort fanns. Han fick gå gå en liten "bana" och leta reda på alla korten. När han hittade sista kortet så stod där en ledtråd till vart jag fanns, på en mysig och lite avskild plats. Jag hade då dukat fram en picknick, tänt ljus och hade en stor blombukett till honom där. Vi satt sedan på filten och åt och kramades och hade det jättemysigt hela kvällen :)

    Där är man ju dock olika, vad man uppskattar, tycker är roligt och romantiskt. Du måste ju såklart utgå från er och vad du tror skulle passa för just er :)


  • CoG
    Äldre 30 Jun 10:00
    #3

    Jag gjorde en fotobok till min darling med bilder, speciella händelser från våra år tillsammans i kronologisk ordning och kommentarer,en sång jag skrev till honom en gång osv.

    På näst sista sidan skrev jag hur mycket han betyder för mig och lägst ner på sidan "därför vill jag nu fråga dig..."
    och på sista sidan var det en bild på en ringask.

    Vi firade att det var precis 3 år sen vi träffades för första gången och hade ost, kex, frukt, vin och ljus framdukat en kväll.
    Han fick fotoboken, vi tittade i den tillsammans och när han såg ringasken tittade han upp med stora ögon och jag frågade om han vill gifta sig med mig nästa sommar.
    Det ville han, sedan bestämde vi ett datum tillsammans.

  • Maiia8­1
    Äldre 2 Jul 10:48
    #4

    Oj!
    Jag friade med en massa folk runt om oss.
    Vi m2b är väldigt hockeyintresserad och håller på laget här i stan. En gång per säsong har de något de kallar en-kronasmatchen och då går alla in gratis och så betalar sponsorerna 1 krona per åsåkdare. Det hrä gör ju att det blir rätt mycket folk just på denna match.

    I pausen vid varje match åker det ut smågrabbar på isen o visar upp sig. Just denna paus hade jag bett dem hålla upp ett stort lakan där jag skrivit "Joppe, vill du gifta dig med mig"

    Jag fick be hans kompis att hålla honom kvar under pausen och så smög jag fram till honom (han visste inte att jag var där) när grabbarna åkte fram med lakanet.

    Bättre än så här kunde det nog inte bli. Speakern läste upp vd det stod och vi fick att stort jubel och många grattis.

    O jag kan säga att sambon blev mcyket överraskad och pratar om det här än (friade visserligen i vintras).


  • Äldre 6 Jul 18:48
    #5

    Läs min blogg hur jag friade till min pojkvän :)

    Minst sagt annorlunda!

    www.t0kliten.com/

  • Himla
    Äldre 7 Jul 07:50
    #6
    t0kliten skrev 2014-07-06 18:48:20 följande:

    Läs min blogg hur jag friade till min pojkvän :)

    Minst sagt annorlunda!

    www.t0kliten.com/


    Härligt :)
  • Äldre 28 Oct 14:50
    #7
Svar på tråden Vill ha tips på annorlunda frieri!