• Head Over Heels
    Äldre 29 Jun 20:05
    14485 visningar
    18 svar
    18
    14485

    David Austin rosor..?

    Jag funderar på att ha David Austin rosor (Miranda) i min brudbukett... Var hos en florist idag och de sa att rosorna kostar ungefär 80 kr/st! Nån som vet om det är ett rimligt pris? Nån som gett mer eller mindre? (beror kanske på säsong också?) Jag skulle dessutom gärna vilja se dem "på rikigt" innan jag beställer dem, har än så länge bara sett bilder...


    ♥ 18 augusti 2012 ∞
  • Svar på tråden David Austin rosor..?
  • Gustaf­ssonsk­an
    Äldre 29 Jun 21:43
    #1

    Å detta hänger jag på, har funderat på samma blomma. Har dock inte pratat med florist ännu. Sa de hur lång beställningstid det va?

  • Head Over Heels
    Äldre 29 Jun 22:02
    #2
    Gustafssonskan skrev 2012-06-29 21:43:47 följande:
    Å detta hänger jag på, har funderat på samma blomma. Har dock inte pratat med florist ännu. Sa de hur lång beställningstid det va?
    De sa att jag skulle höra av mig ungefär tre veckor innan bröllopet. Berätta gärna om du får veta något mer när du pratar med en florist :) Jag funderar lite på vad som skulle vara snyggt att ha i buketten mer? Eller ska man kanske bara ha rosorna? Har du "sett dem på riktigt" så att du vet hur stora de är? (ser ganska stora ut på de bilder jag sett)
    ♥ 18 augusti 2012 ∞
  • Gustaf­ssonsk­an
    Äldre 29 Jun 22:31
    #3

    Jag är lite inne på att bara ha sådana och binda ihop med ett spetsband. Spets är lite av ett återkommande tema i vårt bröllop. Vill hålla det ganska så enkelt. Min blivande svärmor (eller vad man ska kalla henne) älskar blommor och säger att dessa rosor är helt fantastiska. Hur stora de är vet jag inte, ska nog höra med henne. Inte tänkt på att fråga. Jag ser det lite som ett substitut för pioner som va det jag egentligen vill ha men antagligen är omöjligt att få tag på i september.

  • Äldre 29 Jun 23:13
    #4

    Det är nog ett pris som stämmer, man springer inte på sådana rosor hos grossisterna utan dem specialbeställs. Har hört att det inte är så bra hållbarhet på dem... Det finns en ros som heter Pink piano som är liknande austin rosorna, den är mörkrosa, tror det finns en annan piano i rött också. Den bör ligg på en 50 lapp styck gissar jag på...

  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 30 Jun 07:23
    #5
    Gustafssonskan skrev 2012-06-29 22:31:10 följande:
    Jag är lite inne på att bara ha sådana och binda ihop med ett spetsband. Spets är lite av ett återkommande tema i vårt bröllop. Vill hålla det ganska så enkelt. Min blivande svärmor (eller vad man ska kalla henne) älskar blommor och säger att dessa rosor är helt fantastiska. Hur stora de är vet jag inte, ska nog höra med henne. Inte tänkt på att fråga. Jag ser det lite som ett substitut för pioner som va det jag egentligen vill ha men antagligen är omöjligt att få tag på i september.
    Gifter oss i slutet av augusti nästa år och funderar precis som du...Om det blir sådana rosor för er i den här tråden får ni gärna visa buketten sen!
    Har även funderat på att ha dahlior i...
  • Head Over Heels
    Äldre 30 Jun 09:08
    #6
    Gustafssonskan skrev 2012-06-29 22:31:10 följande:
    Jag ser det lite som ett substitut för pioner som va det jag egentligen vill ha men antagligen är omöjligt att få tag på i september.
    Ja lite så är det för mig också! För det verkar svårt att få tag i pioner även i augusti då vi gifter oss... Fast jag tycker att austin rosorna är precis lika vackra! I alla fall de jag sett på bild :)
    ♥ 18 augusti 2012 ∞
  • Head Over Heels
    Äldre 30 Jun 09:10
    #7
    Skogsblomma skrev 2012-06-29 23:13:24 följande:
    Det är nog ett pris som stämmer, man springer inte på sådana rosor hos grossisterna utan dem specialbeställs. Har hört att det inte är så bra hållbarhet på dem... Det finns en ros som heter Pink piano som är liknande austin rosorna, den är mörkrosa, tror det finns en annan piano i rött också. Den bör ligg på en 50 lapp styck gissar jag på...
    Då kan det kanske bli klurigt att få se dem på riktigt nånstans... Tack för tipset om den andra rosen :) Man kanske kan ha några av varje så blir det lite olika nyanser i buketten.
    ♥ 18 augusti 2012 ∞
  • Äldre 30 Jun 14:24
    #8

    Ja det är rimligt! Det är en specialorder på rosor som inte är det man tioll vardags har hemma i blomsteraffärerna. Anledningen till det, är att sorterna är sk "gammeldags rosor" som alltså är av typen man kan hitta på stora rosenbuskar i Engelska trädgårdar... D som någon gång sett- och doftat på sådana-vet att varje blomma står bara någon dag innan det formligen "snöar" doftande rosblad. Det korta vaslivet  och vår Svenska besatthet vid att även snittblommor ska står väldigt länge, bidrar starkt till att det inte är en dagligvara.

    Jag vet att jag själv föreslagit den blomman för folk som gärna vill ha Pioner men gifter sig fel årstid. Dock tycker jag det är synd om det här på BT blir en blomma som talas om som något slags substitut som man får nöja sig med. Beställer man David Austinrosor till sin brudbukett, ska man veta om att man drämmer till med bland det mest exklusiva man kan hitta i snittblomsvärlden. Det är snarare så att Pioner-som också är en exklusiv blomma-blivit populära för att de har samma "gammeldags" och fluffiga uttryck som just de gammeldags trädgårdsrosorna (varav David Austeen-rosorna bara är en känd odlares "barn")


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 28 Jul 23:06
    #9

    Förstår eran besatthet av dessa helt unika ros och jag håller med om att den är fantastisk ,men otroligt ovanlig. Jag jobbar som först och har tyvärr inte haft turen att få se någon annat än på bild. Det är en väldigt ovanlig ros och går inte att hitta hos grossisterna. Priset kommer garanterat att bli riktigt högt och eftersom dem måste specialbeställas så har varken du eller floristen möjlighet att se den innan vilket kan vara lite riskabelt .:)

  • 1700ta­l
    Äldre 29 Jul 10:10
    #10

    Vad är det som anses så ovanligt med austinrosorna egentligen? Kanske är de ovanliga som snittblommor men knappast som rosor i sig, de finns ju på alla plantskolor. Så i mina öron låter det jättemärkligt att branchfolk inte har sett några irl. Själv jobbar jag visserligen med trädgård och inte som florist men ändå.. Sen ska man väl inte onämnda den som "den" utan "dem", det finns ju oääääändligt många att välja mellan!


     


    Sen får väl tilläggas att austinrosor är en modernt förädlas ros som liknar de gammeldags parfymrosorna men sällan (tyvärr) har samma starka doft. Mina luktar absolut noll.


     


    Min bukett droppformade bukett kommer i huvudsak bestå av austinrosor, gifter mig om nästan 3 veckor. Jag är den stolta ägaren till 6 austinbuskar som används till buketten i den mån de räcker. Resten beställer floristen. Mina sorter är Winchester Cathedral (vita) och Alan Titchmarsh (rosa):


     




     


    Skulle inte säga att austinrosor att jättestora. De är svulstiga i utseendet men inte i närheten av pionstorlek. 7-10 cm är nog mina, uppskattningsvis. Men vill man se dem så gå till första bästa plantskola modell större och fråga om de har några utslagna krukade plantor ni kan titta på. Sen har de flesta rosarier austinrosor, även botaniska trädgårdar osv. Om man vill få en känsla för hur de ser ut, stil, storlek osv.


     


    Sen håller jag med passionsblomman ang. det här med austinrosor som nåt slags andrahandsval till pioner... Javisst, de påminner lite om pioner. Men väger SÅ mkt högre än pioner! Mellan en pionbuske och en maffig välskött austinrosbuske i trädgården skulle pionen gå fetbort hos mig!

  • 1700ta­l
    Äldre 29 Jul 10:14
    #11

    Här är en länk till austinrosorna:


     


    http://www.davidaustinroses.com/english/searchlist.asp

  • Äldre 29 Jul 16:17
    #12

    Så är de absolut , men ska du ha den i brudbuketten så måste man ju köpa in den på snitt , funkar ju inte att floristen köper in en buske :P och dels så håller ju inte trädgårdsrosorna i närheten så bra som på snitt :)

  • Äldre 31 Jul 13:29
    #13

    1700-tal, jag tror att det är många florister som likt Sara1991inte sett Austinrosorna på snitt. De är ovanliga i just snittbranschens utbud-eller snarare är de beställningsvara där. Detta beror tveklöst på att i snittbranschen är blommornas vasliv en viktig faktor för att folk ska köpa varan, och i Sverige är som kunder vi helt besatta av just hållbarhet i vas på snittblommor. Faktum är att det nästan är lättare att sälja blommande krukväxter med kort hållbarhet-folk vill ha sin lilla färgklick efter årstid i köksfönstret, sedan kasta och köpa nytt. Men  rosor, si de ska vara "knoppiga och fina" och helst stå i tre veckor...

    ..så Austin och alla andra varianter som redan tidigt visar mycket av bladen, uppfattas som "redan utslagna och gamla" och blir väldigt svårsålda. Det har blivit något bättre senare tid, med stora eucuadorrosor i och andra med stora blomhuvuden, men det hade faktiskt varit härligt om även Svenska kunder lite oftare skulle anamma uttrycket "underbart är kort". Då skulle man kunna ta hem mycket mycket mer till sin butik.

    Sedan är min egen uppfattning att ganska få florister har så värst mycket trädgårdsintresse, och därmed saknas en kunskapsbro mellan världen där man skurit av fötterna på blommorna och där de är förankrade i jorden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sherry­darlin­g
    Äldre 31 Jul 22:27
    #14

    jag vill gärna ha pioner, tex Sarah Bernhardt-pioner


    Tyvärr funkar det inte i slutet av aug - där av David Austin-rosor. Hoppas att de finns...






     

  • Blondi­e2013
    Äldre 1 Aug 13:39
    #15

    Jag vill också ha David Austenrosor, de är så fina!


    Här hittade jag flera fina buketter med dem (och pioner):

    http://nyfikengron.blogspot.se/2012_06_01_archive.html

    http://www.alltombrollop.com/josefinesblogg/2012/8/1/brudbuketten.aspx

  • 1700ta­l
    Äldre 8 Aug 18:34
    #16
    passionsblomman skrev 2012-07-31 13:29:54 följande:
    Men rosor, si de ska vara "knoppiga och fina" och helst stå i tre veckor...

    Sedan är min egen uppfattning att ganska få florister har så värst mycket trädgårdsintresse, och därmed saknas en kunskapsbro mellan världen där man skurit av fötterna på blommorna och där de är förankrade i jorden.

    Ok, själv tycker jag ju dessa sorters roser står bättre och ör mer tilltalande i vas än tehybriderna. Sen säljer väl de små buskiga rosorna på snitt väldigt bra numera, de lite bättre blomkedjorna har mkt såna och de står ju betydligt bättre och längre än tehybriderna. Men visst, austinrosor och liknande finns aldrig i snittdiskerna, tråkigt nog. Men jag har antagit att skälet till det är att de flesta har dem i sina trädgårdar istället för gratis njutning hela sommaren.


     


    Så kan det kanske vara, även om det låter väldigt märkligt. Varför blir man då florist? Det som fick mig att söka till florist var trädgårdsintresset i kombination med det kreativa, som jag också älskar. Hursom, detta faktum mår nog bra av förändring. Tror vår skola tänker lite åt det hållet, trädgård och florist får besöka varandra, göra det de andra gör osv under utbytesdagar. Höll själv i några genomgångar med floristklasserna vilket var jätteroligt. Och fick själv följa med floristerna, ännu roligare!

  • Äldre 9 Aug 10:23
    #17
    1700tal skrev 2012-08-08 18:34:08 följande:

    Så kan det kanske vara, även om det låter väldigt märkligt. Varför blir man då florist? Det som fick mig att söka till florist var trädgårdsintresset i kombination med det kreativa, som jag också älskar. Hursom, detta faktum mår nog bra av förändring. Tror vår skola tänker lite åt det hållet, trädgård och florist får besöka varandra, göra det de andra gör osv under utbytesdagar. Höll själv i några genomgångar med floristklasserna vilket var jätteroligt. Och fick själv följa med floristerna, ännu roligare!


    Jag tror anledningarna och vägarna till yrket är många. Ibland är man uppvuxen med föräldrar som haft butik "och kan inget annat och det bara blev så", andra har valt bort alla teoretiska linjer och valt bland det som fanns kvar som verkade kul, många har ett stort intresse för färg och form och hade många ggr lika väl kunnat vara frisörer, dekoratörer eller make-up artist etc. Andra har ett stort trädgårdsintresse för egen del och älskar blommor i vilken form och miljö som helst-med eller utan fötter.

    Det finns många saker jag skulle vilja förändra i min bransch, och då tänker jag främst på hur man värderar själva hantverket, lönenivåer, kulturen av mycket svartjobb etc. Att utbildningen ligger på gymnasienivå känns som ett problem, eftersom merparten som kommer ut i jobb inte vet så mycket om lagar och rättigheter på en arbetsplats.
    Förr var florist ett ansett hantverksyrke som få behärskade. Nu har gesällbrev och genuin kunskap blivit något man gärna ska ha, men knappast får igen pengarna för att ha skaffat sig.

    I grunden är ju trädgård och snittbransch två helt olika områden inom det enorma fält som berör allt växande, och man kan ju vara specialicerad och utbildad på precis hur många sätt som helst-och det är såååå svårt att välja, när man vill bredda sig vidare från ett område till ett annat. Givetvis är det ju en fördel om man åtminstone har ett hum om grannområden. Men, i en blomsteraffärs dagliga arbete, så tror jag det är såpass mycket man behöver vara bra på redan inom de fyra väggarna, att man kan leta sig blå och ändå ha svårt att hitta den perfekta floristen. Man får vara glad om personal i en butik kompletterar vrandra tror jag.
    Och som butiksinnehavare tror jag de flesta upptäcker problemet att en person kan vara hur kreativ, konstnärlig och fantastiskt duktig som helst, men kan hon inte sälja och ta folk, så hade det funkat bättre om hon varit medelmåttig i hantverket, bara hon var bra på att få ut varorna ur butiken. 

    Kort sagt, man kan vara en fenomenalt duktig florist utan att ha några egentliga trädgårdskunskaper eller intresse för att påta i egen täppa. (Men det är intressant att "alla" jag möter rent privat tror att bara för att jag kan göra snygga brudbuketter så vet jag hur de ska beskära sitt äppelträd...hihi.)

    Jorovettusatte, det här skulle jag kunna prata länge och mycket om, men det är ju verkligen ett stickspår som heter duga. Ursäkta ts för OT!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 23 Jul 19:58
    #18

    Austin rosterna som andvänds till snitt är inte de samma som säljs som buskrosor på plantskolor. De rosor som säljs som snittrosor, miranda, juliet, tess etc. är speciellt framtagna för detta. De austin vi njuter av i våra trädgårdar brukar nicka, dvs böja sig lite på ett gammaldags vis. Det hade inte varit lämpligt för en snittros. Alla Austinrosor ska dofta. Vill man ha en som doftar mycket och gott ska man enligt min mening dock inte välja en vit som winchester cth. Abraham darcy och crownprincess Margareta rekommenderas. Austin snittrosor kan köpas från David Austin i England 10 st kostar ca 50£

Svar på tråden David Austin rosor..?