• mima
    Äldre 11 Jun 21:41
    30529 visningar
    15 svar
    15
    30529

    Bröllopstårta täckt med sugarpaste i Dalarna

    Hej,


    Finns det någon som kan tipsa om det finns ett bageri eller bagare i Dalarna (Falun, Rättvik, Borlänge, Tällberg, Leksand, Mora) som kan göra en bröllopstårta i tre våningar täckt med sugarpaste?. Något som liknar tårtan på bilden. Tusen tack på förhand!


  • Svar på tråden Bröllopstårta täckt med sugarpaste i Dalarna
  • Äldre 11 Jun 22:04
    #1

    Nu kommer jag inte från Dalarna, men en sådan tårta borde väl de flesta bagare kunna göra?
    Innan vi bestämde varifrån vi skulle beställa vår tårta var vi runt på 5 konditorier och tittade i deras "tårtpärmar" för att se vad de hade att erbjuda och hur tårtorna såg ut. Det var dessutom kul att komma ut och fika lite, det gör vi aldrig annars! :p
    Tårtan du har på bilden skulle jag räkna som en "standardtårta" och det borde inte vara så svårt att hitta någon som kan göra den.
    Skriv ut bilden och ta med till ett par bageri i närheten. Fråga även om de har bilder att titta på, det kan ge dig en bra bild av hur duktiga de är :)

    Lycka till! Glad

  • mima
    Äldre 11 Jun 22:28
    #2

    Hej och tack för ditt svar! Vi har redan varit och kollat runt på några konditorier i området. De gör endast "princesstårtor" på ställning i olika storlekar och olika färger. Ingen vi har träffat kan göra tårtan vi vill ha :(.


    Ha det så bra!

  • Äldre 11 Jun 22:41
    #3
    mima skrev 2012-06-11 22:28:31 följande:

    Hej och tack för ditt svar! Vi har redan varit och kollat runt på några konditorier i området. De gör endast "princesstårtor" på ställning i olika storlekar och olika färger. Ingen vi har träffat kan göra tårtan vi vill ha :(.


    Ha det så bra!


    Jaha, vad tråkigt..! Hoppas du kan hitta någon här som har tips, hör med Chicita annars. Tror hon bor i det området.. Hon är väldigt aktiv här på BT och jag vet att hon gör egna tårtor. Om inte annat så kanske hon har tips! :)
  • Äldre 11 Jun 22:43
    #4

    Det är jättesvårt att få tag i någon som gör en sån tårta här i Dalarna tyvärr. Många säger att "det går inte om man inte har bara sockerkaka eller någon form av fruktkaka och ingen fyllning".
    Det var därför jag började baka tårtor själv.
    Och nej nu säger jag inte att ni ska anlita mig, jag är en amatör Tungan ute 
    Men bara för att belysa att det är svårt... 

  • Äldre 11 Jun 22:44
    #5
    Cicci90 skrev 2012-06-11 22:41:14 följande:
    Jaha, vad tråkigt..! Hoppas du kan hitta någon här som har tips, hör med Chicita annars. Tror hon bor i det området.. Hon är väldigt aktiv här på BT och jag vet att hon gör egna tårtor. Om inte annat så kanske hon har tips! :)
    hehe se där Tungan ute
    Jag hann inte se ditt inlägg innan jag postade mitt. Öppnade tråden - läste och svarade sen på ett annat inlägg på en annan sida innan jag postade här Flört
  • bridet­obe201­3
    Äldre 11 Jun 22:47
    #6
    Chicita skrev 2012-06-11 22:44:51 följande:
    hehe se där Tungan ute
    Jag hann inte se ditt inlägg innan jag postade mitt. Öppnade tråden - läste och svarade sen på ett annat inlägg på en annan sida innan jag postade här Flört
    hahahaha... tänkte också tipsa om dig....
    1/6 2012
  • Äldre 11 Jun 22:48
    #7

    Hmm jag tror att jag ska sluta svara i tårttrådar, annars blir jag väl snart anklagad för att göra reklam för mig själv Oskyldig

  • Äldre 11 Jun 22:51
    #8
    Chicita skrev 2012-06-11 22:48:29 följande:
    annars blir jag väl snart anklagad för att göra reklam för mig själv Oskyldig
    Haha. Det sköter vi andra åt dig Chicita, då kan det väl knappas räknas som reklam? ;)
  • Green
    Äldre 11 Jun 22:56
    #9

    Jag har lösningen Cool
    Gör en fejktårta som ser ut som den ni vill ha, den kan ju bestå av kartong och sugarpaste det spelar ju ingen roll.
    Ha sen en riktigt krämig och god tårta som levereras färdigskuren till gästerna så dom inte ser den tårtan.

    Jag tycker nämligen att tårtan är fin men sugarpaste är inte gott!

  • Äldre 11 Jun 23:21
    #10
    Green skrev 2012-06-11 22:56:02 följande:
    Jag tycker nämligen att tårtan är fin men sugarpaste är inte gott!
    Det går att göra samma med marsipan Tungan ute
    Det går också att göra en våningstårta med grädde utanpå om man vill. Det står och faller inte med att det är sockerpasta utanpå.
    Och enda kravet är att fyllningen ska vara skärfast och att man måste ha någon sorts bottnar mellan lagren och att fluffig gräddfyllning inte är så jättelämpligt.
    Cicci90 skrev 2012-06-11 22:51:15 följande:
    Haha. Det sköter vi andra åt dig Chicita, då kan det väl knappas räknas som reklam? ;)
     Vem vet hur dom tolkar det här på BT Flört
  • mima
    Äldre 11 Jun 23:28
    #11

    Hej igen, tack för att ni visar engagemant! Visste inte att det skulle vara så svårt, men det är en sådan tårta jag vill ha . Chicita, hur kommer vi i kontakt med dig? :)

  • Äldre 11 Jun 23:35
    #12
    mima skrev 2012-06-11 23:28:21 följande:
    Hej igen, tack för att ni visar engagemant! Visste inte att det skulle vara så svårt, men det är en sådan tårta jag vill ha . Chicita, hur kommer vi i kontakt med dig? :)
    Jag har en kontakt-mail på min hemsida.
    Där kan ni se mina tårtor så får ni ju se att jag faktiskt är amatör också...
    Jag måste ju understryka att det är en risk att anlita någon som inte är proffs eller som finns på ett konditori, så jag tycker att ni ska fortsätta leta.
    Det är inte shysst av mig att inte upplysa om riskerna med att anlita någon privat oavsett vad det gäller.

    Men ni får adressen här så har ni en back-up plan i alla fall kanske Glad 
    Alltid skönt med ett skyddsnät 
    http://smulan.webdon.nu/ 
  • Äldre 11 Jun 23:44
    #13

    Min röst lägger jag på Chicita! Fina tårtor och gör efter önskemål :)

  • Äldre 30 Oct 22:22
    #14
    Chicita skrev 2012-06-11 22:43:42 följande:

    Det är jättesvårt att få tag i någon som gör en sån tårta här i Dalarna tyvärr. Många säger att "det går inte om man inte har bara sockerkaka eller någon form av fruktkaka och ingen fyllning".

    Det var därför jag började baka tårtor själv.

    Och nej nu säger jag inte att ni ska anlita mig, jag är en amatör  

    Men bara för att belysa att det är svårt... 


    Bor o borlänge, gör du tårta på beställning? Vet någon vad "chicita" heter? Hon kanske inte är aktiv här längre, men vill så gärna kontakta henne! ????
  • Äldre 1 Nov 16:09
    #15
    Mamadada skrev 2017-10-30 22:22:53 följande:

    Bor o borlänge, gör du tårta på beställning? Vet någon vad "chicita" heter? Hon kanske inte är aktiv här längre, men vill så gärna kontakta henne! ????


    Finns söta systrar i djurås,finns på facebook. De har utkörning. Och tårtan var magiskt god och fin. Så många goda fyllningar.

    Kan inte lägga in bilder just nu men ska se om ja kan göra det sen.
Svar på tråden Bröllopstårta täckt med sugarpaste i Dalarna