• Mysan82

    Vad får möhippan kosta?

    Jag ska planera en möhippa i hundranittio nu, Bruden har äntligen gjort en gästlista och det är ca 1,5 mån till bröllopet. Nu är deras helger nästinill fullbokade förutom nästa lördag. Så jag har lite planerat men är rädd för att det ska bli för dyrt på så kort varsel:(


    Totalkostaden för hennes aktiviteter ligger på 6000:- som vi delar på och detblir ca 500 kr per person.


    Tanken är att vi ska gå på dagsspa och då tillkommer en kostnad på 500 kr p/p och sedan gå ut och äta+nattklubb.


    Så allt som allt blir kostnaden för en sj + bruden på ca 1200:-


    Då ingår buss, lunch, middag, nattklubb + brudens aktiviteter i detta.


    Är detta på tok för mycket?


    Tips på "billiga" aktiviteter mottages tacksamt då jag tror att folk kommer att reagera:( Ja får själv skatteåterbäringen men det kan jag ju inte räkna med att alla får eller vill använda den till...


    Snälla rara ni hjälp mej med tips, både ni som planerar möhippor och ni som blivit hippade.


    Jag kan tillägga att hon inte vill bli bortgjord med att sälja kyssar på stan eller bli utklädd....


    Tacksam för all hjälp! :)

  • Svar på tråden Vad får möhippan kosta?
  • Mysan82

    Förlåt... ca 1400 blir totalkostnaden ( beroende på vad man beställer till middag+ hur mkt man "dricker")

  • augustesen

    Jag har ingen aning på vad det brukar kosta what so ever men det känns ju lite saftigt med 1200:-. Men samtidigt ingår ju rätt mycket så kanske inte är så farligt :)

    Men det beror ju på vad det är för människor som ska vara med på möhippan, om det är äldre människor med stabil ekonomi som alla har jobb..eller studenter. Är ju rätt stor skillnad :)


  • Mysan82

    Hej.


    Ja det är ju sant, det är rätt så blandat. Vissa studerar, andra är nyblivna föräldrar, vissa är unga och jobbar, sen ska brudens mor och svärmor vara med ( bruden som vill ).


    Så det är jättesvårt attt lägga det på en "bra" nivå...


    Vi ska ha en aktivitet som kostar nästan 3000:- och vi ska inte vara i hemstaden utan i den stad som bruden är uppvuxen i, så där tillkommer en kostad på 1000:- bara för bussen, vilket inte är jättedyrt...


    Tips på annan akivitet som man kan göra?


    Tack:)

  • AnnLi

    Jag tycker det känns mycket. Själv skulle jag kunna lägga det om det var en kär vän och jag själv tyckte aktiviteterna kändes kul. Men jag tror inte många av mina vänner skulle ha/ta sig råd med den summan, jag skulle tycka det var pinsamt om det arrangerades så dyra aktiviteter för mig när många har det knapert. Men det beror ju på hur ekonomin ser ut för deltagarna...

  • daniiel

    En möhippa får ju kosta hur mycket som helst, men ju mer det kostar, desto färre lär kunna vara med. Jag hade aldrig kunnat vara med på en möhippa som kostar 1400kr/person och definitivt inte om jag fick veta det drygt en vecka i förväg.

    Eftersom alla inte verkar ha jobb, så kan du nog med ganska stor säkerhet räkna bort de personerna som inte har det. Och ju färre ni blir, så ökar väl kostnaden per person? Jag tänker att det blir färre som ska dela på brudens del av det hela.

    Kan ni inte göra ett hemmaspa istället, laga middag tillsammans och sedan gå ut? Och ute på krogen kan väl alla betala det de själva vill dricka. Måste ni vara i en annan stad?


  • Chicita

    Håller med daniiel här (för ovanlighetens skull Tungan ute).

    Det finns stor risk att det blir manfall om det blir så dyrt.
    Hemmaspa hos någon som har plats är jättebra. Varför inte boka in en visning av Marja Entrish-produkter eller Rosenmetoden, Mary Kay eller liknande. Man brukar få göra en ansiktsbehandling under demonstrationerna och om ni sätter bruden som värd så får hon ofta en liten gåva dessutom.
     
    Lite lagom pinsamt kan ju vara att boka in en demonstration av sexhjälpmedel Flört 

    Allt ovan är gratis, men det lockar både till skratt och kan dessutom göra att ni hittar nya favoritsaker för ansiktsrengöring (kanske en gåva till bruden om hon faller för något? Eller kom överens om att bruden får plocka produkter för X-kronor som ni sen gemensamt betalar) 

    Kolla om ni kan boka in en matlagningskurs någonstans. ABF eller studieförbundet har oftast lokaler (skolor och liknande) men att ni kanske kan få vara bara själva möhippegruppen...
    Ni får hjälp av någon (kanske en Thailändsk kock eller kinesisk...) och så lagar ni gemensamt en fin middag som ni sen kan äta i lugn och ro.

    Samla ihop pengar för brudens utekväll sen och se till att någon har hand om den plånboken. Ni ska serva bruden, låt inte henne springa och handla själv utan det gör ni åt henne. Hon är prinsessan, låt henne känna sig som en Flört 

  • aniara

    Jag hade inte lagt så mycket på en möhippa, oavsett relation till bruden. Jag heltidsarbetar och tjänar över medel. Jag tror min gräns går vid 800-1000 ca.

  • Cicci90

    Jag hade aldrig kunnat vara med på en så dyr möhippa. Är student och jobbar lite extra vid sidan av, men vid 500 kr/person skulle det börja bli jobbigt för mig egen del.
    Hemmaspa, som det har pratats om tidigare i tråden tycker jag låter jättemysigt! Och att laga maten själva. Iaf lunchen :) Ni kanske har bekanta som kan ställa upp och laga maten gratis åt er? Det kan bli riktigt lyxigt med bordsservering och hela faderullan! :)
    Lycka till oavsett vad ni gör!

  • pulmonate

    Ja jag tycker också det känns som mycket MEN samtidigt så ska man som inbjuden inte tänka på att det bara är för bruden man är där utan även för sig själv. Man kanske vill skämma bort sig själv lite grann också! En dag på spa med lunch o middag är ju inte helt fel.
    Min kille och 9 av hans kompisar ska till Amsterdam och se Pearl Jam. Det är alltså en flygresa på 150 euro, 3 nätter på hotell ( 85 euro), konsertbiljetten (40 euro tror jag), samt att äta och dricka i 3/4 dagar. Men de ser ju på det som något dom gärna hade gjort ändå. Alltså en "killresa" som dom gör vart 5e år ungefär ändå. 

    Jag hade nog aldrig kunnat få ihop några vänner att göra detsamma, även om det hade varit väldigt kul. Jag kanske ska crasha min killes fest istället!!  


  • Mysan82

    Usch ja, jag håller med er att det är för dyrt:( Jag har fundertpå om man ska hyra spa avdelningen på den ort där vi bor och har " småpratat" med bruden om att man skulle kunna ha födelsedagsfest där osc, så hon inte förstår att det är till hippan vi planerar, maén hon tyckte bara att det var jätteäckligt där:(. Ingen av oss har stor plats och vi kan inte vara hemma hos dem, hon har barn som bor hemma och hon behöver verkligen en dag för sej själv och att få komma hemifrån...Det hade blivit billigare om inte den "dyra" aktiviteten hade varit med, men då behöver jag hjälp med att ordna ngn annan aktivitet under dagen. Jag tror att spa är en bra idé med det kostar ca 500 kr p/p :( så snälla fortsätt skriva och hjälpa mej med fler aktiviteter! :) Tack så mycket:)

Svar på tråden Vad får möhippan kosta?