• Amelia
    Äldre 1 Jun 08:11
    3800 visningar
    32 svar
    32
    3800

    känner blä om min klänning

    köpte en super fin brudklänning på tradera, en kina klänning med en massa bling på.
    de hade den inte i min storlek så jag köpte den i en storlek mindre än jag har egentligen, men jag sydde själv om till korsettsnörning på den. köpte även en rätt bra underkjol till den och varje gång jag provade den kände jag mig som en prinsessa!
    men klänningen behövde fållas upp då den var för lång för mig och korsettsnörningen skulle korrigeras då det var lite för brett glapp bak.
    sömmerskan längde bakstyckena för att få ihop klänningen bättre, men tyckte att dragkedja skulle bli bra så hon sydde dit en sån istället.  blev väl fint. klänningen sitter bra.
    men nu med alla ändringar sitter inte klänningen lika snyggt längre.
    det blev inte alls snyggt med underkjol till längre, såg bara konstigt ut.
    och utan ser jag jätte bred ut över höfterna.
    min älskade klänning känns bara blä, och det är 2 veckor kvar tills jag gifter mig

  • Svar på tråden känner blä om min klänning
  • Äldre 1 Jun 10:02
    #11

    Sista bilden, är det innan hon sydde om klänningen till dragkedja? För jag tänker verkligen då att du ska be henne byta tillbaka till snörning i ryggen och använda underkjolen, så kanske det känns bättre. Det är ju lättare med snörning att justera så att den sitter åt på rätt ställen och lagom mkt.


  • Äldre 1 Jun 10:06
    #12

    Du skulle ju också kunna pröva sätta ett band (inte jättesmalt) över där skarven är, dels för att dölja att det är en rätt skarp skarv där och dels för att platta ner klänningen lite precis nedanför på höften. Ni kanske har någon annan temafärg?, så du skulle kunna sätta ett band i den färgen. Eller be sömmerskan sy ett band i matchande färg och limma sedan dit lite bling på det så det matchar klänningen i övrigt. Ja, samt att använda en underkjol som ger kjolen lite vidd nertill och på så sätt balanserar ut att det ser brett ut över höfterna.


  • Äldre 1 Jun 10:11
    #13

    Jag menar alltså att man sätter det såhär, precis i skarven mellan överdelen och kjolen.



     


    Men att du använder ett bredare bälte, likt detta.



  • Äldre 1 Jun 10:34
    #14

    Det som jag kan se är att på bilden med axelband så ser det ut som att kjolen "lyfts upp" lite i sömmen. Och det kan bero på att sömsmånen inte är nedpressad som den ska vara. Om du känner med handen precis under sömmen så kanske du känner sömsmånen som liksom lyfter upp klänningen (alltså pressar mot yttertyget). Det är i så fall lätt åtgärdat. Men innan du börjar pressa eller stryka klänningen själv så bör du veta hur den reagerar mot fukt. Annars kan sömmerskan sy ner sömsmånen så att det blir plattare.

    daniiels förslag om att sätta en kant / bälte där som slätar ut och håller ner känns också som en bra idé och om du inte ska ha axelbanden så skulle väl korsettsnörningen ha varit bäst.

    Jag måste ju också säga att det ser ut som om du har klänningen lite lägre nu än tidigare. Det är avståndet mellan överdelen och armhålan som jag tycker ser ut att ha ändrats mellan dom två övre bilderna. Och det kan också påverka väldigt mycket hur den ser ut över höften. För det är ju stor skillnad att ha den där skarven direkt på höftkanten eller någon cm ovanför.
    Underkjolen passade bra till tycker jag, men jag vet inte om det är en före- eller efterbild 

  • 1700ta­l
    Äldre 1 Jun 12:28
    #15

    Är det bara jag som uppfattar det som att den har kortats för mkt? För mittenbilden, så som den är nu, är ju utan underkjol och den ser ut att va i kortaste laget redan där. Och med en underkjol dessutom? Underkjolen lyfter ju fållen ganska många cm från golvet..

  • Äldre 1 Jun 12:44
    #16
    1700tal skrev 2012-06-01 12:28:56 följande:
    Är det bara jag som uppfattar det som att den har kortats för mkt? För mittenbilden, så som den är nu, är ju utan underkjol och den ser ut att va i kortaste laget redan där. Och med en underkjol dessutom? Underkjolen lyfter ju fållen ganska många cm från golvet..
    Nej det kan du nog ha rätt i.
    Jag fokuserade på problemet runt höften och passformen där... 
  • Amelia
    Äldre 1 Jun 12:54
    #17

    klänningen ser nästan för kort ut på mittenbilden, men tyget når golvet hela vägen runt.
    jag får hem klänningen ikväll så då ska jag prova mig fram vad som blir bäst.
    och om man kan stryka klänningen så det blir bättre.

  • J2012
    Äldre 1 Jun 13:17
    #18

    Tänk vad olika man kan uppfatta saker, jag tycker klänningen ser absolut bäst ut på den tredje bilden! Superfin! Det är en lite ovanlig skärning i midjan och det tycker jag är fint. Enda bilden där jag tycker det inte ser ut att vara så bra över höfterna är mittenbilden, men när underkjolen är på ser man tydligt att vidden är i kjolen och att det inte är du :). Jag tycker dessutom inte att den är för lång! Men jag förstår känslan, lite panik över att det är annorlunda än innan, det hade jag också efter att ha ändrat min klänning. 

  • 1700ta­l
    Äldre 1 Jun 13:25
    #19
    J2012 skrev 2012-06-01 13:17:59 följande:
    Jag tycker dessutom inte att den är för lång! .
    Hur menar du att den inte är för lång? Vi pratade just om att den kortats för mkt. Eller menade du att du inte tyckte den var för kort?
  • Äldre 1 Jun 13:57
    #20
    J2012 skrev 2012-06-01 13:17:59 följande:
    Tänk vad olika man kan uppfatta saker, jag tycker klänningen ser absolut bäst ut på den tredje bilden! Superfin! Det är en lite ovanlig skärning i midjan och det tycker jag är fint. Enda bilden där jag tycker det inte ser ut att vara så bra över höfterna är mittenbilden, men när underkjolen är på ser man tydligt att vidden är i kjolen och att det inte är du :). Jag tycker dessutom inte att den är för lång! Men jag förstår känslan, lite panik över att det är annorlunda än innan, det hade jag också efter att ha ändrat min klänning. 
    Men den tredje bilden var väl en "före"-bild?
    Alltså innan den är kortad och ändrad.
    Enda "efter"-bilden är väl den med axelband om jag förstått rätt... 
Svar på tråden känner blä om min klänning