• Lina19­87
    Äldre 28 May 11:09
    15062 visningar
    17 svar
    17
    15062

    Vilka kläder till bröllop utan klädkod?

    Är bjuden på bröllop som helt saknar klädkod.
    Bröllopet är persiskt.

    Har hittat en fin chiffong klänning till mig på MQ, men vadf ska killen ha?

    Jeans och skjorta känns för "vardagligt"
    Fack osv känns för mycket.

    Den blivande bruden sa själv vi fivk ha på oss vad vi ville, men lite festligt måste det ju vara.

    HJÄLP 

  • Svar på tråden Vilka kläder till bröllop utan klädkod?
  • Äldre 28 May 11:11
    #1

    En vanlig kostym är sällan fel.
    Om det känns för uppklätt när ni kommer dit så tar han av sig kavajen och slipsen och är genast lite enklare festklädd Glad

  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:14
    #2

    Sant!

    Är det viktigt att killen matchar tjejens kläder? 

  • Äldre 28 May 11:21
    #3
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:14:59 följande:
    Sant!

    Är det viktigt att killen matchar tjejens kläder? 
    Nej nej, så länge ni inte ingår i något brudfölje så behöver ni bara tänka på att undvika helsvart, helvitt och allt för mycket rött Flört
    Egentligen finns väl inga "regler" om att man ska undvika dom färgerna. 
    Men vitt räknas som brudens färg, och man ska ju undvika att konkurrera med henne (hur man nu kan göra det även om man har vitt Flört )
    Svart har ju varit en vanlig färg på bröllop förut, men förknippas nu med begravning. Svart kostym är ok, men gärna med en ljus skjorta och färggrann slips.
    Rött sägs vara en färg man bär om man vill berätta att man haft sex med brudgummen... Tungan ute 

    Jag och maken väljer ofta kläder ur samma färgskala. Men det brukar oftast vara för att vi gillar samma färger.
    Vi matchar inte med flit dock... 
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:21
    #4

    Ett kompispar som ska med, där ska killen ha skjorta och jeans.

    Det är verkligen jättesvårt detta..!! 

  • Äldre 28 May 11:24
    #5
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:21:59 följande:
    Ett kompispar som ska med, där ska killen ha skjorta och jeans.

    Det är verkligen jättesvårt detta..!! 
    Vissa känner sig inte bekväma i "finkläder".
    Jag har en kompis som tycker att hellånga byxor och en ny T-shirt är att klä upp sig Tungan ute 
    Men generellt så säger man att om det inte finns någon klädkod så ska man anta att det är lägsta koden som menas = Kavaj
    (Kavaj = kostym för killar. Men den behöver inte vara mörk) 
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:26
    #6

    Jag hittade detta när jag googlade:

    Fråga:

    Bröllopklädsel? Vi är bjudna på bröllop där det på inbjudningskorten EJ står NÅGOT angivet ang. klädsel.
    Kan man då komma som man vill?

    Svar:
    Formellt innebär detta frack eller högtidsklädsel, om det är ett eftermiddagsbröllop med efterföljande middag. är det ett förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, dvs. innan kl. 15.00 innebär klädseln mörk kostym,


    Är du tveksam till om brudparet verklig förstått vilken formell klädkod de skrivit genom att avstå från denna, kan du ringa värdparet och fråga om de verkligen avser högdisdräkt med sin inbjudan. Men svaret är nej, du kan inte komma som du vill, snarare tvärtom – det är riktigt formellt när det står så här.


    Min klänning ser ut så här:http://www.mq.se/article/klanning_6028226?attr1_id=4735
    Funderade på att ha vita skor och en vit väska till, inte blir jag händ för det eller? =S

    Jag kan tycka att det rä snyggt om man matchar lite, om man går som par. Har varit på ett bröllop innan och då hade jag en rosa klänning och mitt x hade svart vart och en rosa slips.. vet inte om de på dressman har koll på klädkod, men det funkade iaf :)! 
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:28
    #7
    Chicita skrev 2012-05-28 11:24:25 följande:
    Vissa känner sig inte bekväma i "finkläder".
    Jag har en kompis som tycker att hellånga byxor och en ny T-shirt är att klä upp sig Tungan ute 
    Men generellt så säger man att om det inte finns någon klädkod så ska man anta att det är lägsta koden som menas = Kavaj
    (Kavaj = kostym för killar. Men den behöver inte vara mörk) 
    Haha ja men det akn ju vara fint ;)!

    Jag frågade ju henne vad man skulle ha på sig, hon sa vad som, jag fick väl inte komma naken bara ^-^. 
  • Äldre 28 May 11:34
    #8
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:26:37 följande:

    Min klänning ser ut så här:www.mq.se/article/klanning_6028226?attr1_id=4...


    Funderade på att ha vita skor och en vit väska till, inte blir jag händ för det eller? =S
    Oj... det skulle nog bli lite väl vitt...
    Den klänningen skulle kunna få vissa brudar att gå i taket för att den är för ljus. Den är dessutom aningen kort.
    Jag personligen bryr mig inte så mycket om dom där "färgreglerna" men vissa gör det. För dom kan hela bröllopet bli förstört om någon kommer i en vit/jätteljus klänning för dom känner att det drar uppmärksamheten från dom.

    Om du absolut vill ha just den klänningen så skulle jag rekommendera en boléro i färg eller svart + skor och väska i starkare färger för att försöka undvika den där "konkurrera med bruden-känslan".
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:36
    #9
    Chicita skrev 2012-05-28 11:34:18 följande:
    Oj... det skulle nog bli lite väl vitt...
    Den klänningen skulle kunna få vissa brudar att gå i taket för att den är för ljus. Den är dessutom aningen kort.
    Jag personligen bryr mig inte så mycket om dom där "färgreglerna" men vissa gör det. För dom kan hela bröllopet bli förstört om någon kommer i en vit/jätteljus klänning för dom känner att det drar uppmärksamheten från dom.

    Om du absolut vill ha just den klänningen så skulle jag rekommendera en boléro i färg eller svart + skor och väska i starkare färger för att försöka undvika den där "konkurrera med bruden-känslan".
     Jo har dock letat i 6 månader efter en klänning... =/
    Tyckte denna kunde funak och det tyckte hon på MQ med.

    Hum.

    Ska man behöver börja om fårn början igen då kanske?

    Det lutade åt att ha en rosa sopsäck innan...
  • Äldre 28 May 11:39
    #10
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:36:31 följande:
     Jo har dock letat i 6 månader efter en klänning... =/
    Tyckte denna kunde funak och det tyckte hon på MQ med.

    Hum.

    Ska man behöver börja om fårn början igen då kanske?

    Det lutade åt att ha en rosa sopsäck innan...
    Något annat måste väl finnas?
    Det finns ju massor med klänningar nu i butikerna 
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:45
    #11
    Chicita skrev 2012-05-28 11:39:59 följande:
    Något annat måste väl finnas?
    Det finns ju massor med klänningar nu i butikerna 
    Dock får jag åka och flänga då hit och dit, o jag hittar sällan något =/...

    Bruden tyckte den var ok men blev osäker så letar nog annat. 
  • Äldre 28 May 11:47
    #12

    Klänningen du länkade till tycker jag är jättefin. Men kanske lite för kort för ett bröllop.
    Men om de å andra sidan har sagt att ni får ha vad ni vill så borde de inte ha några åsikter om det.

    Men att ha både vita skor och vit väska till en så pass ljus klänning hade nog inte jag valt. Du kan inte ha svarta skor och svart väska? Eller någon annan lite starkare färg, precis som Chicita föreslagit.

  • Äldre 28 May 11:47
    #13
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:45:08 följande:
    Dock får jag åka och flänga då hit och dit, o jag hittar sällan något =/...

    Bruden tyckte den var ok men blev osäker så letar nog annat. 
    Om bruden tycker att den är ok så kan du ju ha den. Det är hennes åsikt som betyder mest ju Flört
    Men kör inte vita accesoarer bara. Bryt av med färg Glad
  • Lina19­87
    Äldre 28 May 11:49
    #14
    Chicita skrev 2012-05-28 11:47:49 följande:
    Om bruden tycker att den är ok så kan du ju ha den. Det är hennes åsikt som betyder mest ju Flört
    Men kör inte vita accesoarer bara. Bryt av med färg Glad
    Nej det ska jag inte göra. Får bli med färg.
    Hon säger att de inte har såna koder i Iran.
    Bara att inte ha vitt.
     
  • Cosy
    Äldre 28 May 15:09
    #15
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:49:33 följande:
    Nej det ska jag inte göra. Får bli med färg.
    Hon säger att de inte har såna koder i Iran.
    Bara att inte ha vitt.
    Såg den klänningen förut idag, och den gör sig bäst med färg, tror inte vitt gör klänningen till rätta
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • 8septe­mber20­12
    Äldre 28 May 15:32
    #16
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:49:33 följande:
    Nej det ska jag inte göra. Får bli med färg.
    Hon säger att de inte har såna koder i Iran.
    Bara att inte ha vitt.
    Men den fanns i rosaaktig också ju,ngt du kan tänka dig?
    Då kan du ha vita skor/väska till,sjal över axlarna kanske?
  • Lilla My 76
    Äldre 28 May 19:31
    #17
    Lina1987 skrev 2012-05-28 11:26:37 följande:

    Jag hittade detta när jag googlade:

    Fråga:
    Bröllopklädsel? Vi är bjudna på bröllop där det på inbjudningskorten EJ står NÅGOT angivet ang. klädsel.
    Kan man då komma som man vill?

    Svar:
    Formellt innebär detta frack eller högtidsklädsel, om det är ett eftermiddagsbröllop med efterföljande middag. är det ett förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, dvs. innan kl. 15.00 innebär klädseln mörk kostym,


    Är du tveksam till om brudparet verklig förstått vilken formell klädkod de skrivit genom att avstå från denna, kan du ringa värdparet och fråga om de verkligen avser högdisdräkt med sin inbjudan. Men svaret är nej, du kan inte komma som du vill, snarare tvärtom – det är riktigt formellt när det står så här.


    Min klänning ser ut så här:www.mq.se/article/klanning_6028226?attr1_id=4...
    Funderade på att ha vita skor och en vit väska till, inte blir jag händ för det eller? =S

    Jag kan tycka att det rä snyggt om man matchar lite, om man går som par. Har varit på ett bröllop innan och då hade jag en rosa klänning och mitt x hade svart vart och en rosa slips.. vet inte om de på dressman har koll på klädkod, men det funkade iaf :)!

    Klänningen som du hittade på MQ är jättefin tycker jag! Det är fint att matcha varandra men det är ju inget måste. Tänk på att iranier klär upp sig när det är bröllop,inte att det är för mycket men dom klär upp sig.


    Min svägerska är från Iran och vi var bjudna på hennes brorsas bröllop förra året och det vara flera gäster som hade ombyten,en klänning under ceremonin och en annan klänning på kvällen.


    Jag menar ju såklart inte att du ska göra så,det räcker ju med en klänning:)


     

Svar på tråden Vilka kläder till bröllop utan klädkod?