• moonli­ghtgir­l
    Äldre 25 May 08:54
    14585 visningar
    35 svar
    35
    14585

    Hur ser ett vigselprogram ut?

    Hej alla ni där ute.
    Nu undrar jag hur era vigselprogram ser ut?
    Jag ska sitta nu och göra vårat vigselprogram och jag vet inte hur det ska se ut.
    Själva rubrikerna är det inget problem med för jag har fått det av prästen men det är utseendemässigt jag undrar över. Skriver man med prästens namn och musikerns namn också???
    Ta gärna med bilder så att jag får lite tips. tack på förhand. =)

  • Svar på tråden Hur ser ett vigselprogram ut?
  • Äldre 25 May 09:21
    #1

    Vi hade ett dubbelvikt rosa A4 som omslag och ett vitt A4 inuti med text. Det var alltså ingen text på det rosa papperet på insidan. Våra vigselprogram såg ut såhär.

    Framsida



     


    Insidan, första sidan.



     


    Mittenuppslaget



    Sista sidan


  • Äldre 25 May 09:35
    #2

    Vi hade inget vigselprogram. Vi la krutet på festhäftet / menyn istället.

    För mig så känns det mer rätt att bläddra i psalmboken, och jag behöver inte veta vilka låtar som spelas / framförs. Många har redan varit med på bröllop tidigare eller är själva gifta så alla vet hur en vigsel ser ut och behöver alltså ingen guidning i vad som händer.

    Men om man ska ha ett så tycker jag att daniiel's var riktigt bra.
    Jag tycker att det är bra om man tydligt ser att det hör till "den här" vigseln. Och inte är någon bortglömd grej från bröllopet innan. Alltså att det liknar inbjudan (tydligt) eller att namnen på brudparet står på utsidan.
    Jag var på ett bröllop för ett par år sen där brudparet gjort program. Men utsidan var neutral med bara nåt silverhjärta (eller liknande, minns inte riktigt) så nästan alla la det bara åt sidan. 
    Dom trodde det var något som kyrkan lagt ut i bänkarna och ville inte lägga tid på att läsa det när det var ett bröllop att fokusera på Flört
     

  • Äldre 25 May 09:52
    #3

    Haha och jag som bönade och bad att slippa psalmböckerna. Har fått höra i efterhand att vår toastmadame (som var med och "styrde och ställde" även i kyrkan ;P) förklarade för vaktmästaren om och om igen att inga psalmböcker skulle plockas fram. Något vi hade kommit överens om med prästen innan. Han tyckte vigselprogrammen var en bra idé. Vaktmästaren var envis och ställde fram psalmböcker ändå. Det var dock inte någon, mig veterligen, som använde dom. Jag har hört av flera av våra vänner att de tyckte det var kul, eftersom det inte är så många i vår vänskapskrets som har varit på bröllop, än mindre är gifta då vi är först ut. På så sätt kunde de följa med under hela vigseln. Samt att det var många, speciellt de äldre, som tyckte det var kul att läsa vilka solosångerna och personerna i brudföljet var osv.


  • Joli84
    Äldre 25 May 10:00
    #4

    Vi hade inte tänkt så mycket på vigselprogram men vår präst rekommenderade oss att ha det eftersom vi kommer ha så många gäster och att det blir väldigt många psalmböcker att dela ut. Sen blir det smidigt för psalmerna då vi har valt den alternativa texten till "den blomstertid nu kommer".

    Jag ska se om jag kan ladda upp vårt vigselprogram också...

  • Äldre 25 May 10:01
    #5

    Ja, jag tycker också att det kan vara en bra idé att ha ett vigselprogram just för att man ska "hänga med" och se var man är eller hur jag ska uttrycka mig. Själv har jag varit på tre bröllop och ingen gång riktigt vetat vad som händer. Ja, jag märkte ju att de började säga ja och fattade att det var det viktiga ;) Och så tycker jag personligen att det är trevligt att se vilka solosånger som har valts :)

  • MrsSil­fverbl­ad2b
    Äldre 25 May 10:12
    #6

    Jag kan maila över vårt vigselprogram om du vill? Vet inte hur man gör för att få det så fint som Daniiel har lagt in deras! (Har det på pdf nu).


    12-05-12
  • Joli84
    Äldre 25 May 10:13
    #7

    Vi har ingen som sjunger i kyrkan så det blev tre psalmer istället.

    Fram- och baksida:

    Innehåll:

  • Äldre 25 May 10:17
    #8
    Joli84 skrev 2012-05-25 10:13:20 följande:
    Vi har ingen som sjunger i kyrkan så det blev tre psalmer istället.

    Fram- och baksida:

    Innehåll:
    Hmm... Kommer inte framsidan på baksidan om man skriver ut det som du har tänkt?
    Om man viker mitt på där liksom... 
  • Joli84
    Äldre 25 May 10:19
    #9

    Jag har såklart inte tänkt skriva ut det så =) Jag la bara upp bilderna så, så att det blev mer lättöverskådligt.

  • MrsSil­fverbl­ad2b
    Äldre 25 May 10:21
    #10
    Chicita skrev 2012-05-25 10:17:01 följande:
    Hmm... Kommer inte framsidan på baksidan om man skriver ut det som du har tänkt?
    Om man viker mitt på där liksom... 
    Håller med! Framsidan ska vara till höger!
    12-05-12
Svar på tråden Hur ser ett vigselprogram ut?