• Äldre 1 May 10:08
    3908 visningar
    21 svar
    21
    3908

    Välkomstdrink

    Vi ska ha brudskål. Vad som skiljer det från en vanlig välkomstdrink har jag inte riktigt kommit på, däremot. Men vi ska bjuda på rosébubbel, Rotari Rosé, och på alkoholfritt jordgubbsbubbel som har nästan samma färg som det vanliga. Till det har vi nog bara enkelt tilltugg - färdigköpta grissinis eller liknande, och så får gästerna mingla runt med varandra tills vi kommer. 

    Vad är det för olika alternativ ni har?  

  • Äldre 1 May 10:23
    #3

    Aha, så ni delar upp det på två omgångar. Vad trevligt för de som kommer bara till vigseln! 

    Jag gillar din idé med bål! Vi brukar göra ett läskande och lätt bål med lika delar vitt vin och fläderdricka och så massor av skivade jordgubbar, eller frysta om det inte är jordgubbssäsong. För mig känns det lite festligare med t.ex. bål före middagen. Vin eller öl blir mer hemmafestskänsla, för min del iallafall. Om era gäster dessutom redan har druckit bubbel vid kyrkan och ska vänta på er i festlokalen i sällskap av vin och öl, på så gott som fastande mage... Jag tänker att det finns en stor risk att folk blir berusade, utan att "vilja" det.  

  • Äldre 1 May 10:46
    #8

    Ibland antar man visst alldeles för mycket - det är ju inte självklart att gifta sig i en kyrka! Förlåt för det kvicka antagandet, TS.

    Om jag får det rätt nu, så vill ni alltså bjuda på välkomstbål i festlokalen innan själva vigseln? Medan gästerna väntar på er? Och efter vigseln blir det brudskål med bubbel? 
    Det låter supertrevligt! Dessutom förstärks mina tankar kring vin och öl ännu mer. Att ha något att smutta på och mingla runt med är väldigt trevligt, och extra trevligt med att det kan bli ett "vanligt" bål och ett alkoholfritt, som ser likadana ut.

    Smart tänkt med kaffe också, Puff! 

  • Äldre 1 May 10:54
    #11
    JennyO skrev 2012-05-01 10:50:59 följande:

    Hahahaha ingen fara. Tror att det fortfarande är så att man förknippar bröllop med kyrka, fast det blir mer och mer vanligt att man gifter sig på udda platser. För oss var det så att om vi skulle gifta oss i kyrkan så hade vi en enda kyrka vi kunde tänka oss, mer som ett kapell. För att gifta oss där ungefär den tid på året som vi önskar så hade vi fått vänta 3 år.....därför var valet sen lätt att ha allt i lokalen istället =)


    Blir en lätt bål som fördrink...ska bara övertala mannen ;)


    Det var jag som läste dåligt bara. Ja, det låter lite länge att vänta tre år på att få gifta sig på ett speciellt ställe! Smidigt att ha allt i lokalen också.

    Lycka till!
  • Äldre 1 May 11:32
    #15
    JennyO skrev 2012-05-01 10:59:15 följande:
    Detsamma, tror jag läste att ert är nära förestående.
    Tack! Ja, vi har bara 25 dagar kvar nu! 
  • Äldre 1 May 13:04
    #17
    JennyO skrev 2012-05-01 11:36:45 följande:

    Ahhh längtar tills vi är så nära, fast tiden går så snabbt iaf.


    Har ni koll på allt?


    Ja, tiden går jättesnabbt! Helt plötsligt är ni där, i härlig sensommarvärme och gyllene åkrar, på er bröllopsdag.  

    Koll på allt har vi nog (hoppas jag!) men vi har en hel del kvar att ordna, som körschema, vigsel- och festprogram och några saker som ska samlas ihop. Dessutom har vi båda väldigt mycket annat nu i maj, så vi måste vara lite effektiva när vi väl har tid. Men vi har ett ganska avslappnat bröllop utan alltför många detaljer, så det känns ändå ganska lugnt. Det blir som det blir - vi får ju iallafall bli man och hustru! 
Svar på tråden Välkomstdrink