• underbarnet

    Bjuda arbetskompisens sambo, fast jag aldrig träffat honom? Vad är brukligt?

    Ska gifta mig om knappt 3 månader o ska precis skicka ut inbjudningskort. Kommer bjuda 2 arbetskamrater o nu undrar jag hur jag gör med den enes sambo. Den andra är singel. Har aldrig träffat arbetskamratens sambo. Är det brukligt att bjuda respektive trots att man aldrig träffat de?

  • Svar på tråden Bjuda arbetskompisens sambo, fast jag aldrig träffat honom? Vad är brukligt?
  • sollan

    Vi valde att bjuda respektive till alla våra gäster, tom de vi inte träffat tidigare.Vilka faktiskt var våra arbetskamraters respektive :) Alla andra hade vi träffat.


    Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Anneli256

    Vi valde också att bjuda respektive till dom arbetskamrater vi bjudit. Däremot har jag en väninna som bara bjöd arbetskamraten.. det är inte brukligt enligt vett o etikett.. men vad jag vet så var det egentligen ingen som höjde på ögonbrynen eller tyckte det var märkligt på något sätt..tror hon pratat med dom och dom var införstådda med det..dessutom så var dom ju flera från samma jobb..Gör som det passar er.. men prata med henne så hon inte blir besviken om han inte är bjuden.

  • Chicita

    Enligt ettikettreglerna så bjuder man alltid etablerade par (Gifta, förlovade, sambos eller andra som kan anses som "seriösa" enligt modernt synsätt).
    Men sen finns det flera anledningar att bortse från dom reglerna, mer eller mindre accepterade anledningar ska jag kanske skriva också...

    Om jag vore som du så skulle jag fråga kollegan om hon tror att hennes sambo vill komma med på bröllopet eller om hon och den andra kollegan skulle få roligare om dom gick tillsammans istället.
    Har ni plats och råd så är det artigt att följa etikettreglerna, annars är det bra att vara öppen med anledningen till att man väljer att frångå detta (plastbrist, kostnad eller vad det nu kan vara). 

  • TheD

    vi bjöd inte respektiven där det var förhållanden som vi knappt visste om. Spec inte om det var någon som vi inte hade träffat. Vi ville inte "lära känna" nytt folk. har personen någon anledning att bli bjuden då en inbjudan ändå inget någon ska förvänta sig att få ;) osv... Sen var det en ekonomisk del i det hela också. Jag skulle inte tycka det vore roligt att förlja med min karl på ett bröllop där jag inte känner brudparet, och skulle då tacka nej.

  • knyttan

    JA, det är väldigt oartigt att inte bjuda respektive i ett etablerat par! Folk kan ta riktigt illa upp.

  • theluckiest2013

    Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma det! Jag skulle inte ta det minsta illa upp om min m2b blev bjuden till ett bröllop och jag inte blev det (om inte båda känner brudparet alltså)..

  • knyttan
    theluckiest2013 skrev 2012-04-22 12:42:20 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma det! Jag skulle inte ta det minsta illa upp om min m2b blev bjuden till ett bröllop och jag inte blev det (om inte båda känner brudparet alltså)..
    Eftersom det är vedertagen vett o ettikett så kan folk ta illa upp om man inte bjuder båda två i ett par och då kan det vara bra att veta om det innan. Jag tycker inte riktigt att "alla gör som de vill", eller att man ska utgå från att hela världen känner/ resonerar som en själv gör. OM det är så att man av olika anledningar inte bjuder båda i ett par tycker jag det är bäst att man hör av sig först till den det gäller och talar om hur man resonerar och att det inte är pga man har ngt emot partnern e dyl och kollar om det är ok. Man ska inte räkna med att bara för att man själv tycker det är lungt så tycker alla det. För så är det verkligen inte.
  • Cattis77

    Vi har bjudit sambons arbetskamrater, och deras respektive trots att jag inte träffat dem särskilt mycket. Det "hör till" tycker jag.

  • TheD
    theluckiest2013 skrev 2012-04-22 12:42:20 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma det! Jag skulle inte ta det minsta illa upp om min m2b blev bjuden till ett bröllop och jag inte blev det (om inte båda känner brudparet alltså)..
    Nepp, inte jag heller.
  • theluckiest2013

    Fast jag tycker ju att det är brist på social kompetens om man som vuxen människa sitter hemma och surar över att man inte är bjuden till en icke-bekants bröllop.....


    knyttan skrev 2012-04-22 16:03:17 följande:
    Eftersom det är vedertagen vett o ettikett så kan folk ta illa upp om man inte bjuder båda två i ett par och då kan det vara bra att veta om det innan. Jag tycker inte riktigt att "alla gör som de vill", eller att man ska utgå från att hela världen känner/ resonerar som en själv gör. OM det är så att man av olika anledningar inte bjuder båda i ett par tycker jag det är bäst att man hör av sig först till den det gäller och talar om hur man resonerar och att det inte är pga man har ngt emot partnern e dyl och kollar om det är ok. Man ska inte räkna med att bara för att man själv tycker det är lungt så tycker alla det. För så är det verkligen inte.
  • Chicita
    theluckiest2013 skrev 2012-04-22 18:15:48 följande:
    Fast jag tycker ju att det är brist på social kompetens om man som vuxen människa sitter hemma och surar över att man inte är bjuden till en icke-bekants bröllop.....
    Det är inte så ofta som den som inte är bjuden surar. Däremot kan vissa ta det som en stark markering om att brudparet (eller den ena i brudparet) har något emot ens make/maka/sambo.

    Det är bara att läsa alla trådar om "min sambo är bjuden på bröllop men inte jag" som finns här på BT, för att se hur illa upp många tar när inbjudan inte är ställd till båda.
    Det har inte så mycket med att göra att man ville gå på bröllopet, utan att man känner sig utesluten och mindre värd.

    Jag hade nog inte tagit det så personligen. Men jag misstänker att maken hade fått höra med sin kompis (eller vem som nu skickat inbjudan) eller att jag fått göra det om det var en kompis till mig som inte bjöd honom... Bara för att se om dom faktiskt uteslutit den andre om bara en persons namn stod på inbjudan, eller om det var för att dom inte visste vad jag (eller han) hette och inte tänkt på att skriva + respektive. Eftersom det är rätt vanligt också.
    Många skriver bara enes namn på inbjudan och räknar med att alla ska förstå att det gäller hela familjen. Vilket inte alla gör...
    Medans andra skriver bara ett namn för att dom bara vill bjuda den ena och tror att alla ska förstå att det bara gäller den personen - trots att det egentligen betyder båda ändå Flört 
  • theluckiest2013

    Jo, så kan man ju också se det. Men jag tycker ändå att det är upp till de som gifter sig om de vill bjuda in människor de inte känner eller inte.. Sedan kan man ju självklart fråga brudparet om man inte kan utläsa hur det ligger till på inbjudan, men jag tycker absolut inte att det är fel att bara bjuda vänner utan partners som man inte känner. Fast då kanske man som brudpar väljer att adressera det till den de känner samt skriva att DU är bjuden på bröllop osv.


    Men, men det finns lika många åsikter som personer!


    Chicita skrev 2012-04-22 18:27:22 följande:
    Det är inte så ofta som den som inte är bjuden surar. Däremot kan vissa ta det som en stark markering om att brudparet (eller den ena i brudparet) har något emot ens make/maka/sambo.

    Det är bara att läsa alla trådar om "min sambo är bjuden på bröllop men inte jag" som finns här på BT, för att se hur illa upp många tar när inbjudan inte är ställd till båda.
    Det har inte så mycket med att göra att man ville gå på bröllopet, utan att man känner sig utesluten och mindre värd.

    Jag hade nog inte tagit det så personligen. Men jag misstänker att maken hade fått höra med sin kompis (eller vem som nu skickat inbjudan) eller att jag fått göra det om det var en kompis till mig som inte bjöd honom... Bara för att se om dom faktiskt uteslutit den andre om bara en persons namn stod på inbjudan, eller om det var för att dom inte visste vad jag (eller han) hette och inte tänkt på att skriva + respektive. Eftersom det är rätt vanligt också.
    Många skriver bara enes namn på inbjudan och räknar med att alla ska förstå att det gäller hela familjen. Vilket inte alla gör...
    Medans andra skriver bara ett namn för att dom bara vill bjuda den ena och tror att alla ska förstå att det bara gäller den personen - trots att det egentligen betyder båda ändå Flört
  • Chicita
    theluckiest2013 skrev 2012-04-22 18:51:48 följande:

    Jo, så kan man ju också se det. Men jag tycker ändå att det är upp till de som gifter sig om de vill bjuda in människor de inte känner eller inte.. Sedan kan man ju självklart fråga brudparet om man inte kan utläsa hur det ligger till på inbjudan, men jag tycker absolut inte att det är fel att bara bjuda vänner utan partners som man inte känner. Fast då kanske man som brudpar väljer att adressera det till den de känner samt skriva att DU är bjuden på bröllop osv.


    Men, men det finns lika många åsikter som personer!


    Jo det är helt klart upp till brudparet, det håller jag med dig om.
    Men det är bra att veta vad "reglerna" säger, så man kan ta ett kvalificerat beslut att gå emot dom om man vill.
    Och att man då också är beredd på hur mottagaren kanske tolkar inbjudan.

    Det finns dom som har tagit så illa upp över att deras partner inte var bjuden - så dom har brutit vänskapen.
    Lite drastiskt kan jag tycka, men det är ändå något man kanske får ha i åtanke i alla fall...

    Jag säger som alltid att det är viktigast att ha en dialog.
    Varför inte ta båda kollegorna åt sidan tillsammans och säga att man vill bjuda dom och förklara att "vi känner inte din sambo, vill du ha med honom och tror du att han skulle tycka att det var kul, eller är det ok om ni två kommer tillsammans?"
    Glad 
  • knyttan
    theluckiest2013 skrev 2012-04-22 18:15:48 följande:
    Fast jag tycker ju att det är brist på social kompetens om man som vuxen människa sitter hemma och surar över att man inte är bjuden till en icke-bekants bröllop.....
    Nej jag hade inte heller suttit hemma och surat över att jag inte fick gå på bröllop just. Däremot så hade jag tagit det som en stark markering att min sambos bekanta/avlägsna kusiner/ arbetskompisar/whatever inte tycker om mig och det hade jag nog blivit ledsen över och börjat fundera över vad jag gjort fel. Men precis som jag sagt innan så är det ju helt irrelevant hur några av er personligen skulle reagera eftersom det hör till common sense att man bjuder båda. Precis som jag har sagt tidigare i liknande trådar så är det helt ok att man innom vissa familjer/kompisgäng fiser vid matbordet eller dyl, men de allra flesta vet att man inte gör så utanför den gruppen eftersom det är troligt att folk kan ta illa upp. Samma med detta.

    Argumenten för att inte bjuda hela par tycker jag är rätt småaktiga, att man antingen inte har råd (varför bjuder man då en sådan avlägsen bekant vars partner man aldrig träffat??) eller att man "inte vill lära känna folk på sitt bröllop" (återigen varför vill man då ha så avlägsna bekanta på sitt bröllop att man kanske bara sett dem ett par gånger??) och då tycker jag att det nästan alltid är bättre att avstå från att bjuda bara den ena, än att riskera att göra folk ledsna i onödan. Oftast så rör det sig ju ändå om folk som är så avläset bekanta att de ändå inte skulle ha räknat med en inbjudan!
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-04-22 19:36:31 följande:
    Argumenten för att inte bjuda hela par tycker jag är rätt småaktiga, att man antingen inte har råd (varför bjuder man då en sådan avlägsen bekant vars partner man aldrig träffat??) eller att man "inte vill lära känna folk på sitt bröllop" (återigen varför vill man då ha så avlägsna bekanta på sitt bröllop att man kanske bara sett dem ett par gånger??) och då tycker jag att det nästan alltid är bättre att avstå från att bjuda bara den ena, än att riskera att göra folk ledsna i onödan. Oftast så rör det sig ju ändå om folk som är så avläset bekanta att de ändå inte skulle ha räknat med en inbjudan!
    Tja... Dom som vi bjöd (nu faktiskt med respektive, men det hade lika gärna kunnat bli utan) är jobbarkompisar som jag träffar varje dag, har varit hem till några gånger osv. Vi har jättetrevligt ihop men vi umgås inte "familjevis". Även om jag jobbat ihop med dom tjejerna i 7 år och träffat dom en del på fritiden så har jag ändå bara träffat deras respektive någon enstaka gång.
    Så jag tycker inte att man kan säga att det mest gäller avlägset bekanta, jag tycker snarare tvärt om att det oftast rör folk man umgås med väldigt ofta, ja till och med dagligen. Men inte nödvändigtvis med hela deras familjer.

    Att man säger hur man själv skulle reagera är ju för att man utgår efter sina egna erfarenheter och tankar.
    Och det är ju där man måste börja.
    Däremot kan det bli missvisande då många som nog skulle ta illa upp om dom inte blev bjudna inte vågar stå upp och säga det i en sån här tråd för att det känns lite småaktigt, så då låter dom bli att kommentera eller kommenterar väldigt allmänt. 
  • TheD
    knyttan skrev 2012-04-22 19:36:31 följande:
    Nej jag hade inte heller suttit hemma och surat över att jag inte fick gå på bröllop just. Däremot så hade jag tagit det som en stark markering att min sambos bekanta/avlägsna kusiner/ arbetskompisar/whatever inte tycker om mig och det hade jag nog blivit ledsen över och börjat fundera över vad jag gjort fel. Men precis som jag sagt innan så är det ju helt irrelevant hur några av er personligen skulle reagera eftersom det hör till common sense att man bjuder båda. Precis som jag har sagt tidigare i liknande trådar så är det helt ok att man innom vissa familjer/kompisgäng fiser vid matbordet eller dyl, men de allra flesta vet att man inte gör så utanför den gruppen eftersom det är troligt att folk kan ta illa upp. Samma med detta.

    Argumenten för att inte bjuda hela par tycker jag är rätt småaktiga, att man antingen inte har råd (varför bjuder man då en sådan avlägsen bekant vars partner man aldrig träffat??) eller att man "inte vill lära känna folk på sitt bröllop" (återigen varför vill man då ha så avlägsna bekanta på sitt bröllop att man kanske bara sett dem ett par gånger??) och då tycker jag att det nästan alltid är bättre att avstå från att bjuda bara den ena, än att riskera att göra folk ledsna i onödan. Oftast så rör det sig ju ändå om folk som är så avläset bekanta att de ändå inte skulle ha räknat med en inbjudan!
    Kan inte hålla med om att det gäller avlägsna släktingar...några såna hade inte vi. Det var bara jag som hade släkt på bröllopet men iaf.
Svar på tråden Bjuda arbetskompisens sambo, fast jag aldrig träffat honom? Vad är brukligt?