• lyckliga jag

    Måla om ett par skor

    Jag har ett par ivoryfärgade skor som jag skulle vilja måla om till lila.
    Dom är i konstläder, så vilken sorts färg skulle man kunna använda till det?
    Jag ska bara ha dom på bröllopsdagen så det behöver inte vara något som håller i all evighet.

    Någon som har något förslag?

  • Svar på tråden Måla om ett par skor
  • Chicita

    Konstläder är oftast en sorts plast.
    Färg och plast brukar inte gå så bra ihop, men kolla på någon hobbyaffär och se om dom har färg som fäster på plaster.

    Jag har jobbat i färgaffär för några år sen, och jag skulle inte rekommendera att du målar om skorna tyvärr, risken är att det börjar flagna så fort du börjar gå i dom och att materialet alltså börjar röra sig och värms upp av din fot 

  • Lommila1

    jag har målat ett par läderskor, som jag köpt på loppis, med guldspray till en maskerad.
    Köpte en såndär vanligt sprayburk med färg  som finns i välsorterade stormarketar och lite varstans..
    har dom kvar än och det har hållit bra..
     om dina är väldigt hala och plastiga kan du ju snadpappra dem lite inna du sprayar så det fäster

  • Chicita
    Lommila1 skrev 2012-04-22 11:25:44 följande:
    jag har målat ett par läderskor, som jag köpt på loppis, med guldspray till en maskerad.
    Köpte en såndär vanligt sprayburk med färg  som finns i välsorterade stormarketar och lite varstans..
    har dom kvar än och det har hållit bra..
     om dina är väldigt hala och plastiga kan du ju snadpappra dem lite inna du sprayar så det fäster
    Det är skillnad på att måla läder och konstläder.
    Grejen är att materialet i konstläder är oljigt, och färg fäster inte så bra på feta underlag. Att sandpappra bort ytskiktet hjälper inte då eftersom det är materialet i sig som är problemet, inte ytbehandlingen. 
    Det som händer när man målar på feta underlag är att färgen stelnar och torkar men utan att fästa ordentligt, det bildar som ett skal, och det blir ett rätt skört skal. 

    Jag skulle kanske ha testat att måla dom om jag inte var rädd om dom, men i god tid i så fall så man hinner testa dom ordentligt efteråt.
Svar på tråden Måla om ett par skor