• Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 22 Mar 13:44
    21621 visningar
    21 svar
    21
    21621

    Kan jag vara gravid?

    Hej!

    Förlåt för långt och invecklat inlägg.
    Jag har ett litet problem.... Min blivande är 5 år äldre än mig och har länge känt sig redo för barn (han 31 och jag 26) medan jag vill vänta...
    Jag har precis avslutat mina universitets studier och vill jobba lite, resa lite och leva lite "gott" innan jag vill ha barn. Min sambo har däremot velat ha barn i flera år men jag har sagt nej.

    Vi kör utan skydd och han drar ut varje gång... Av olika anledningar (allergier m.m. kan vi inte köra med kondom/p-piller och spiral vill jag inte ha). Än så länge har denna metod funkat kanon (5 år).

    I lördags däremot... Vi var lite småfulla och tänkte att äsch vi kör på så han kom i mig... Det kändes mysigt och väldigt skönt när det hände men dagen efter och sedan dess har jag haft jätte ångest och oroar mig ifall jag kan bli gravid...
    Jag mår nästan illa av tanken och hela mitt inre skriker nej, nej, nej! Pga allergi kan jag inte ta dagen-efter-piller vilket jag självklart gjort annars...
    Jag vet att det var dumt och önskar inga moralpredikningar utan nu till min själva fråga...

    Jag har en app (as löjligt men men) som säger när jag har ägglossning m.m. Jag har en väldigt lång cykel (närmare 29-31 dagar) och enligt min app så hade jag ägglossning måndagen den 12/3, sexet skedde den 17/3 och beräknad mens är den 26/3...
    Hur stor är chansen/risken att jag är gravid? Hur märker man att man är det? Känns det med en gång i bröst/illamående/trötthet eller dröjer det några veckor innan sådana symtom visar sig?

    Tacksam för råd och svar!

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • FruNov­ember
    Äldre 22 Mar 15:13
    #1

    Dagen-efterpiller är väl vad du borde ha införskaffat.. :-P Det är bara att vänta på beräknad mens, innan dess är det ju omöjligt att veta..

  • FruNov­ember
    Äldre 22 Mar 15:15
    #2

    Attans.. skickade för tidigt.. Men om dina beräkningar stämmer så är det nog ganska lugnt.. Dessutom är det ca 25% chans/ risk att bli gravid om man prickar ägglossning..

  • Guffi
    Äldre 22 Mar 15:20
    #3

    Förutsatt att din ÄL skedde den 12/3 så är risken rätt liten att du är gravid. Ägget överlever inte i 5 dagar..

    Är du dock inte säker på att du hade ÄL då så skulle jag göra ett grav.test. Jag tror att du kan göra det upp till 4 dagar innan beräknad mens, så imorgon bitti..

    Är du gravid får ni ta ställning till då hur ni vill ha det och är du inte det så lär ju mensen komma som den ska :)

    Oroa dig inte i onödan (även om det är svårt), det tar enormt mycket energi!

    Var glad att du i så fall kan bli gravid - jag kämpar för fullt med hormonbehandlingar just nu för att bli det! Då vet du ju i alla fall att allt är som det ska!

    Kram!

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 15:38
    #4

    En sådan app har jag letat efter....får man fråga vad det är för en app?

    Håller tummarna för dig men som folk innan har skrivit så är "risken" liten att du kan ha blivit gravid.

  • Anonym (kotte­n)
    Äldre 22 Mar 17:31
    #5

    dedär har jag varit med om inget skoj alls...
    Gick och var hispig å nervös.. Å så klart kom ju ingen mens:/ så då blev det graviditetstest på graviditetstest o inget resultat...
    efter en månad hade jag fortsättningsvis ingen mens ( eller + på stickan) o bokade tid för undersökning.
     Och nej jag var inte gravid.

    Istället frågade dom mig om jag varit stressad, deprimerad ect.
    Joo stressad för att vara gravid!!

    ja, en par dagar efter undersökningne kom mensen... Säkert för att jag med säkerhet visste att jag inte var gravid så jag kunde slappna av...:D

    har inga råd på vägen, men du är inte ensam att vara nervös

  • Anonym (App)
    Äldre 22 Mar 18:22
    #6
    Anonym skrev 2012-03-22 15:38:49 följande:
    En sådan app har jag letat efter....får man fråga vad det är för en app?

    Håller tummarna för dig men som folk innan har skrivit så är "risken" liten att du kan ha blivit gravid.
    Jag har oxå en, den heter P-tracker eller Period tracker. Finns som gratis eller som köp-app. Jag hade den gratis först men tyckte den var så bra att jag ville sponsra deras fortsatta existens o köpte den (för 15:- )
  • Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 22 Mar 20:20
    #7

    Tack för hjälp och råd!


    Får helt enkelt vänta och se men känner mig jättehemsk oxå. Min sambo längtar efter barn men hela mitt inre skriker neeeeej...


    Vi är överens om att vänta men samtidigt så känner man lite dåligt samvete ändå ngnstans...


     


    Appen är P-tracker och jag tycker den är jättebra, jag har köp-appen då jag tycker som ovanstående :)

  • bubbel­gum
    Äldre 25 Mar 20:04
    #8
    Anonym (Graviditetsoro) skrev 2012-03-22 20:20:37 följande:

    Tack för hjälp och råd!


    Får helt enkelt vänta och se men känner mig jättehemsk oxå. Min sambo längtar efter barn men hela mitt inre skriker neeeeej...


    Vi är överens om att vänta men samtidigt så känner man lite dåligt samvete ändå ngnstans...


     


    Appen är P-tracker och jag tycker den är jättebra, jag har köp-appen då jag tycker som ovanstående :)


    den där appen har jag också använt mig av, och jag har alltid haft en menscykel på 28 dagar, en gång har den varit 5 dagar sen(kom alltså på dag 33 istället för 29)
    men det jag ville ha sagt är - LITA inte fullt ut på appen.
    min senaste mens var 15/2, alltså skulle nästa mens börjat den 14/3... tror du den kom? 
    nej - jag är nu, istället oplanerat gravid.
    Enligt appen(p-tracker), så skulle jag haft ägglossning den 29/2, och vi hade sex den 3/3 och även den 4/3 - men jag blev alltså ändå gravid. vi hade inget sex alls dagarna innan dom "fertila" dagarna, och så klart inte under dom fertila dagarna eller vid ägglossningen...
    vi hade alltså sex 3-4 dagar efter äl men jag blev ändå gravid...så risken finns.
     Inte min mening att skrämma upp dig, men vill bara förklara att man absolut inte ska förlita sig på en app... fundera på hur du/ni ska göra, utifall att... lika bra att vara förberedd, då vet ni vart ni står sen ifall mensen inte dyker upp, eller om en olycka händer senare i framtiden kanske.
  • Anonym (App)
    Äldre 25 Mar 21:06
    #9
    bubbelgum skrev 2012-03-25 20:04:42 följande:
    den där appen har jag också använt mig av, och jag har alltid haft en menscykel på 28 dagar, en gång har den varit 5 dagar sen(kom alltså på dag 33 istället för 29)
    men det jag ville ha sagt är - LITA inte fullt ut på appen.
    min senaste mens var 15/2, alltså skulle nästa mens börjat den 14/3... tror du den kom? 
    nej - jag är nu, istället oplanerat gravid.
    Enligt appen(p-tracker), så skulle jag haft ägglossning den 29/2, och vi hade sex den 3/3 och även den 4/3 - men jag blev alltså ändå gravid. vi hade inget sex alls dagarna innan dom "fertila" dagarna, och så klart inte under dom fertila dagarna eller vid ägglossningen...
    vi hade alltså sex 3-4 dagar efter äl men jag blev ändå gravid...så risken finns.
     Inte min mening att skrämma upp dig, men vill bara förklara att man absolut inte ska förlita sig på en app... fundera på hur du/ni ska göra, utifall att... lika bra att vara förberedd, då vet ni vart ni står sen ifall mensen inte dyker upp, eller om en olycka händer senare i framtiden kanske.
    Fast alltså... Man måste ju ställa in när man får sin ägglossning själv för att det ska stämma. Kör man bara på det "automatiska" är det självklart att det kan slå jättefel!
    Samma sak om man bara tar för givet att ens fertila dagar är exakt 14 dagar före mens, det är inte alls säkert! Min ägglossning ligger t.ex mitt under mensen, jajjemensan, det är konstaterat att barnmorska o hela gänget. Så jo, det går att lita på appen - OM man ställt in den rätt!
  • Anonym (Gravi­ditets­oro)
    Äldre 25 Mar 21:25
    #10

    Hur vet man när man har ägglossning då? Jag har aldrig några symtom... inga svullna bröst, ingen "snygghetskänsla", inte mer/mindre flytningar.... Jag är samma jämt förutom den dagen jag har rikligast mens då jag har smärtor och är svullen men annars noll koll.


    Hur får man reda på när man har äl?

Svar på tråden Kan jag vara gravid?