• Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 10:04
    27118 visningar
    34 svar
    34
    27118

    Era bästa tips mot mensvärk?

    Hej alla fina!
    Hittade en del gamla  trådar om detta, men det kanske har kommit nya grejer på marknaden eller så =)

    Vad är era bästa tips för att lindra mensvärk?
    Själv ska jag börja nytt jobb snart så därför behöver jag hitta något bra som verkligen hjälper...
    Jag får typ kramper i magen, ont i ryggen och blir trött. Rynkar på näsan

    För några år sedan åt jag Orudis med recept, de funkade bra. Men nu har jag varken tid eller lust att springa hos doktorn och hämta ut sådana.

    Så kom med era tips!! Litet som stort!
    Någon som har testat Ibuprofen Orifarm? "Det gula som man ska fråga efter på apoteket" hehe =)

    Tar tacksamt emot alla svar! =) 

  • Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?
  • Happy Bride
    Äldre 21 Mar 10:13
    #1

    Har ej testat Ibuprofen, funkar med Alvedon för mig.


    Men att röra på sig lindrar, vagga fram och tillbaka med höfterna funkar bra för stunden. Har även testat en TENS apparat. En liten smidig apparat som man sätter på de punkter som gör mest ont, den ger små "stötar/vibbrationer" som ska göra att de lindrar.Den funka faktiskt rätt ok. Fråga din barnmorska om de. Värme lindrar oxå. Men att röra på sig samt ta en värktablett funkar bra för mig =)


     

  • Äldre 21 Mar 10:20
    #2

    Mat med mycket höga halter av E-vitamin veckan innan kan hjälpa otroligt bra.

    Exempel på E-vitaminrik mat är vegetabiliska oljor (särskilt majs, soja och vetegroddsolja), solrosfrön, vetegroddar, majs, cashewnötter, mandlar och margarin baserat på majsolja,.lax, avocado, röd paprika, gröna bladgrönsaker och torkad aprikos.

    Testa att röra ner ett par msk vetegroddar i t.ex. filmjölk, sockra ev och ät. Smakar kanske inte toppen, men hjälper bra. Gör det morgon och kväll veckan innan.

  • Fröken Emma
    Äldre 21 Mar 10:28
    #3

    Jag har märkt att vid användning av värktabletter blöder jag längre och har molande värk flera dagar.


    Så jag undviker i största mån att ta tabletter utan tar långpromenadre två dagar i rad, dom två första dagarna.
    Det beror ju lite på vilket jobb man har och hur bekväm man är med att säga att man ha mens. Men på mitt gamla jobb kunde jag stänga in mig på rummet med en vetekudde, och så tog jag långpromenad på lunchen.

    Kan tillägga att det blev mycket bättre efter att jag slutat röka... Har inte samma humörssvägningar och kortare menstid. ....Ja jag vet, inga stora studier, men det är iaf vad jag har upplevt.

  • Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 11:02
    #4

    Tack för svar! =)

    Hmm, den där TENS apparaten har jag inte hört så mycket om, bara fått för mig att det mest är till för gravida..
    Men det ska jag kolla upp mer om!

    Sån där nyttig mat ska jag också testa!

    Jo, jag vet att man ska röra på sig mycket, men det är ju såå svårt för man vill bara ligga stilla tills det går över...
    Jag kommer gå mycket i mitt jobb så att gå gömma mig någonstans blir nog lite svårt ha ha  Flört
    Röka tror jag inte spelar någon roll alls för mig, jag rökte inte förut och då hade jag riktigt djävulskt ont varje månad. Tack och lov är det lite bättre nu förtiden.

    Keep it coming!!Glad 

  • Äldre 21 Mar 11:12
    #5

    Det finns bara en sak som funkar för mig och det är så onyttigt att jag egentligen inte ska rekommendera det Tungan ute

    Fick tipset för många år sen när jag gick i skolan - testade - och det fukade.
    Det är också det enda som hjälper mot migrän för mig.

    Tryck i dig 50 cl (minst) coca cola (original, inte light, inte pepsi eller något annat märke) + en "normalstor" mjölkchokladkaka.
    Och då menar jag verkligen tryck i. Det ska gå snabbt. Här är det inte frågan om att njuta av chokladen eller spara till senare Tungan ute 

  • ema
    Äldre 21 Mar 11:18
    #6

    För mig har det hjälpt att börja äta p-piller, både mot smärtan och för att minska blödningen. Hade även problem vid ägglossningen förut, som är borta. Ibuprofen har aldrig hjälpt för mig. Alvedon kan hjälpa ett litet tag. 

  • lilja
    Äldre 21 Mar 11:21
    #7

    Röra på sig, slappna av och värmekudde!
    Hade jättmkt menssmärtor när jag var yngre, men efter två barn och idag spiral har jag varken mens eller värk :)
    Att bara sitta eller ligga gör att man spänner sig och får mer ont.


    * 21 juli 2012 *
  • Äldre 21 Mar 11:25
    #8

    För mig har det hjälpt otoroligt mycket med p-piller.
    Motion (vanliga promenader) och värmekudde är också något som jag inte skulle klara mig utan när jag har mens..

  • Äldre 21 Mar 11:30
    #9

    Jag kan hålla med om att p-piller hjälper. Jag har även börjat ta varma bad, det har funkat för mig genom att kroppen slappnar av och att man blir varm rakt igenom. Kan även rekomendera sex. Visst inte alla som känner för det men för mig funkar det så att smärtan försvinner och det kortar även ner dagarna jag blöder. Från 4-5 till 2-3 st. 

  • Tveket
    Äldre 21 Mar 11:32
    #10

    Jag satte in en hormonspiral för 7 år sen och har inte haft mensvärk en enda gång efter det! Tidigare hade jag så ont så det svartnade för ögonen! Jag älskar min spiral!! =)

Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?