• Beeatr­ice
    Äldre 17 Mar 19:01
    7617 visningar
    9 svar
    9
    7617

    Intresse för vintage-ringar?

    Hejhej alla brudar (och grabbar). Jag är en tjej som pluggar till guldsmed och har en vintagering från 1947 på fingret.
    Något jag ofta tänker på är att guldsmeder ofta inte har tid att göra ordentliga hantverk längre, eftersom att folk inte har råd att betala för både guldets vikt och guldsmedens timlön, därför har jag fastnat för vintageringar.

    Jag funderar nu på att starta upp ett företag där jag skulle sälja äldre välgjorda ringar ,men till ett rimligt pris (tillskillnad från vad jag tycker de tar för gjutna (inte handgjorda) ringar från de stora kedjorna).

    Finns det något intresse för detta eller tror ni att det är tabu att ha en redan använd ring? (eventuella graveringar o.dyl. skulle självklart tas bort)

    Ge mig gärna feedback!

    MVH
    Beeatrice 


    ringar, vintage, vintagering, second hand, ring, affärsidé
  • Svar på tråden Intresse för vintage-ringar?
  • fotogr­afida
    Äldre 17 Mar 19:06
    #1

    Jag tror säkert att det kan finnas en marknad för vintage-ringar. Känns som att det finns stor möjlighet att få en personlig ring med historia. Kommer du enbart jobba med ringar som du själv hittat/köpt in, eller kommer det finnas möjlighet att ta med sig en ring som kanske funnits inom familjen för att sen arbetas om? 

    Lycka till! 

  • aniara
    Äldre 17 Mar 19:14
    #2

    Jag tror absolut att det finns en marknad för det. Fler och fler inser ju att återanvändning är grejen. Själv kommer jag ta en ärvd ring som vigselring. Den är enligt gravyren från 1905.

  • Pyttsa­n
    Äldre 17 Mar 19:23
    #3

    Jag skulle absolut köpa om jag hittade nån fin. Jag tror inte att tur/otur eller andra andar bor i saker. 

    Frågade faktisk min mamma, svärmor och mormor i frågan, då jag letar en begagnad ring. De tyckte alla 3 att det var en bra idé. Varför ska folk smälta ner och göra om, när det finns så mycket fint? 

    Däremot kanske du ska ta in alla hantverkares produkter, inte bara vintage. Det görs ju faktiskt fina saker nu också, bara inte i så stor kvantitet.

    Lycka till!!Glad 

  • ungbru­d
    Äldre 17 Mar 19:45
    #4

    vet inte om dessa men halo fatting och gammal cushion cut räknas  med de har iaf jag blivit kär i. (väldigt vanliga i usa. inte alls lika vanliga i sverige. så själlv får man beställa där ifrån :D

     

  • Strawb­erry
    Äldre 17 Mar 20:16
    #5

    Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en äldre och redan använd ring, en ring med historia, jag letade mycket efter det innan jag köpte ringarna jag nu har. Den största anledningen till att det inte blev en vintage ring är att det kändes för krångligt och osäkert, samt att jag endast hittade fina ringar på auktioner online där graveringen ofta var kvar och jag inte hade möjlighet att prova ringen och känna mig 100 % på att storleken satt bra osv. Hade jag hittat en butik, online eller på stan, där jag kunde köpa en ograverad ring av någon som kan guld och ringar hade jag mer än gärna gjort det. Att kunna ställa frågor om ringen, stenarna, om det är möjlighet att anpassa storlekn osv känner jag är värt mycket och även chansen att få hjälp med att hitta en annan ring som passar bra ihop. 

  • Pyttsa­n
    Äldre 17 Mar 20:25
    #6

    Håller helt med Strawberry! Det är svårt att köpa på pantbanker och auktionshus, då man inte kan prova och verkligen se skicket. Har verkligen sökt och letat, men vågar inte slå till.Obestämd

  • MariCl­audin
    Äldre 18 Mar 00:43
    #7

    Det finns äkta gulsmeder kolla de handgjorda juvlrare zaki shahane i märsts www.valstaguldsmed.se  kolla även deras video Allians Johanna 0.14 ct 



  • Äldre 12 Jul 08:52
    #8

    Hej, hur gick det för dig? Nu söker jag en gammal fin vigselring. Någon tips var jag kan hitta fina gamla ringar?

  • Äldre 12 Jul 19:21
    #9
    Shovi skrev 2016-07-12 08:52:23 följande:

    Hej, hur gick det för dig? Nu söker jag en gammal fin vigselring. Någon tips var jag kan hitta fina gamla ringar?


    Jag har köpt min på Bukowskis market. Hittade inget nytillverkat som jag gillade, så blev en äldre ring för min del :)
Svar på tråden Intresse för vintage-ringar?