• Sia

    Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...

    Min blivande har en släkting som han står ganska nära. Denne släkting har ett ganska struligt kärleksliv. Till i somras var han tillsammans med en underbar kvinna, de var tillsammans i flera år och vi umgicks med dem så ofta vi kunde. Efter att det tog slut mellan dem träffade han ganska snart en ny kvinna som vi inte tyckte särskilt bra om. Vi träffade dock bara henne en gång, för det tog snart slut mellan dem också. Min blivandes släkting ringde då och berättade att de var för olika och att hon försökt lura honom. Skönt att hon är ute ur bilden, tyckte vi.


    När det började dra ihop sig för oss att skicka ut inbjudningar ringde släktingen och bad oss bjuda in hans ex (kvinnan vi tyckte mycket om) vilket vi gjorde eftersom vi själva också vill att hon ska närvara. Vi har behållt kontakten med henne efter att de gjorde slut. Vi skickade alltså en inbjudan till honom och en till henne.


    Nu är det en månad kvar till OSA och förra veckan ringde släktingen och sa att exet vi bjudit inte ville följa med på bröllopet för att han skulle ta med sig det andra exet också. De har nämligen blivit tillsammans igen fick vi veta. Min blivande gjorde då klart att det är det första exet som är bjuden och inte den andra kvinnan. Han sa till honom att vi ju faktiskt bjudit henne för att även han ville det. Men detta vägrar han acceptera. Han vill ha med sig båda kvinnorna, alternativt bara den han är tillsammans med nu (som vi inte tycker om).


     


    Snälla ge mig ett råd, hur ska vi hantera den här situationen? Vi vill verkligen att den första kvinnan ska komma och vi vill absolut inte att den andra kvinnan kommer. Det känns så löjligt alltihop. Förstår inte varför han absolut måste ha med sig kvinna #2, de har bara varit tillsammans en månad eller nåt sånt, och han vet hur mycket vi tycker om den första kvinnan.

  • Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...
  • ElinFalk85
    Dejli skrev 2012-03-06 14:12:02 följande:
    Ta hänsyn vet jag inte, normalt hyfs säger jag. Allt annat hade varit ohyfsat. Det är inte alls självklart att ta med någon annan än den man är i ett etablerat förhållande med. I Sverige bjuder man ju sällan "plus en", utan man bjuder personer vid namn. Jag hade aldrig kommit på tanken att be att få ta med någon annan om vi var bjudna som par och min sambo inte kunde gå, utom möjligen om det var ett bröllop långt bort och där jag inte kände någon annan.
    men detta ÄR ett bröllop långt bort och min tärna känner ingen. hon frågade väldigt förysnt och snällt, hon är en väldigt snäll människa min tärna (är ju därför hon är min tärna bland annat) =). hon åker ända fråm halmstad till sthlm för att medverka =).
  • Dejli

    Ja, då är det ju en annan sak när man har långt att åka. Men fortfarande normalt hyfs...

  • nagu

    Håller med många andra som skrivit i detta inlägg. Det är ert bröllop och ni bjuder in de som ni vill ska komma.
    Tala med släktingen och förklara läget för honom. 

  • Sia

    Gud så skönt att se att det finns så många vettiga människor här... ! Vi tycker själva att vi har rätt att avgöra vem som får och inte får komma på vårt bröllop, men efter allt strulande började vi tvivla. Så himla skönt att se att det inte är vi som resonerar konstigt runt det här.


     


    Vill bara klargöra att vi INTE skickat ut "plus en"-inbjudan till släktingen, utan vi har bjudit honom specifikt och den första kvinnan var för sig. Vi skulle bjudit den första kvinnan även om han inte bett oss, men vi har låtit honom tro att det var för hans skull mest för att han ska fatta att han beter sig illa som vill ha med sig ännu ett ex. Den strategin har ju visserligen inte funkat än så länge.


     


    Så som han beter sig skulle det inte göra mig något om han inte kom på bröllopet, men han är väldigt viktig för min blivande. Han har blivit som en extrapappa efter att blivandes pappa gick bort hastigt. Släktingen är ganska lättstött av sig och blivande är lite rädd att förlora honom om han inte får göra som han vill, men samtidigt är vi båda överens om att det är småbarnsfasoner han håller på med och han är ändå 60 år. Man tycker ju att han borde fatta?! Vi får väl se hur det går med det hela. Som det ser ut nu så kommer vi stå på oss!

  • skaraborg2012
    ElinFalk85 skrev 2012-03-06 14:14:21 följande:
    men detta ÄR ett bröllop långt bort och min tärna känner ingen. hon frågade väldigt förysnt och snällt, hon är en väldigt snäll människa min tärna (är ju därför hon är min tärna bland annat) =). hon åker ända fråm halmstad till sthlm för att medverka =).
    Förlåt, det här kanske inte är relevant. Men tycker du/ni att åka från Halmstad till Stockholm är långt att åka för ett bröllop? Jag tycker det är en ganska "normal" sträcka att åka...! Vem har alla sina släktingar och vänner inom samma stad?!?
  • Just Me
    skaraborg2012 skrev 2012-03-06 17:21:56 följande:
    Förlåt, det här kanske inte är relevant. Men tycker du/ni att åka från Halmstad till Stockholm är långt att åka för ett bröllop? Jag tycker det är en ganska "normal" sträcka att åka...! Vem har alla sina släktingar och vänner inom samma stad?!?
    MIna släktingar åker 180 mil Men så har jag lovat att det ska bli värt det ha haa 

    Åter till ämnet Kom på att det här är nog rätt vanligt. Min svärmor har oxå "name droppat" folk "Jo men ni MÅSTE ju bjuda X, visst ska ni det, för jag tycker ju sååå mycket om X!" Eh nej det hade vi inte alls tänkt och göra.... och kommer inte göra. Det är vårt bröllop och vi ska ha med folk som VI tycker om. Om vi ska börja bjuda med allas ex och varenda en som NÅGON på bröllopet tycker om så kommer vi inte få plats i någon lokal överhuvudtaget.... Så nä, än en gång: Stå på er!! Det är ERT bröllop och han borde veta bättre än och ringa och tigga "fribilljetter" till någon brud han råkar vara ihop med just nu...  
  • Chicita
    Sia skrev 2012-03-06 16:30:56 följande:

    Vill bara klargöra att vi INTE skickat ut "plus en"-inbjudan till släktingen, utan vi har bjudit honom specifikt och den första kvinnan var för sig. Vi skulle bjudit den första kvinnan även om han inte bett oss, men vi har låtit honom tro att det var för hans skull mest för att han ska fatta att han beter sig illa som vill ha med sig ännu ett ex. Den strategin har ju visserligen inte funkat än så länge.


     


    Det var ju jag som skrev +1.

    Och jag menade inte att ni hade bjudit honom med +1 utan som du skriver - han ville att ni skulle bjuda henne och det gjorde ni (oavsett om ni skulle bjudit henne ändå eller inte). Alltså har ni varit mer än tillmötesgående.
    Han har redan fått er att bjuda in en extra (eller tja... Men det behöver han ju inte veta Tungan ute ).
    Och nu kräver han att ni ska bjuda in en till, eller byta ut den han först bjöd in mot en annan. Hur oförskämt är det inte att ta tillbaka en inbjudan?

    Förklara för honom att ni gärna skulle bjudit in hans nya också. Men han bad er att bjuda den andra först. Och nu är det lite sent att ta tillbaka inbjudan. Att hon inte vill komma om ni bjuder in den andra kvinnan också har inget med saken att göra. Utan principen att ta tillbaka en inbjudan för att bjuda någon annan är ytterst oförskämt, och ni vill inte vara oförskämda. Och att ni vet att han inte vill att ni ska vara det heller...
    Fråga om ni kan kompromissa lite... Kanske bjuda in bara dom två på en fika / enkare middag någon kväll efter bröllopet. Förklara att ni inte vill ta avstånd från henne, men att nu är inbjudningarna skickade och ni vill och kan inte ändra dom.

    Tryck på de punkter där ni vet att han är lite känslig (om det är vett och ettikett eller något annat). Prata gärna med hon som ni vill ha där också och berätta att ni inte kommer att ge er när det gäller den här andra kvinnan, att ni inte heller vill ha henne där. Så att hon kan känna sig trygg och säga att hon minsann inte kommer att tacka nej till bröllopet.

    Lycka till.
    Det finns många sätt att stå på sig utan att vara dum, elak eller oförskämd. Så det fixar ni säkert galant Solig 
  • ElinFalk85
    skaraborg2012 skrev 2012-03-06 17:21:56 följande:
    Förlåt, det här kanske inte är relevant. Men tycker du/ni att åka från Halmstad till Stockholm är långt att åka för ett bröllop? Jag tycker det är en ganska "normal" sträcka att åka...! Vem har alla sina släktingar och vänner inom samma stad?!?
    ja jag tycker det är långt och åka.
  • StaffanCamilla

    Jisses, det är bara att sätta den gränsen att hon inte är välkommen! Om de dessutom har ett on/off-förhållande och ni inte tycker om henne, då är det uppenbart att hon inte ska komma.
    Jag drog gränsen vid mina kusinbarn och helt plötsligt kom ett sms från en släkting som undrade om just mina kusinbarn och deras bonuspappa också var bjudna. Svaret blev ett vänligt men bestämt nej och sen är det inget mer med det.
    Det är ERT bröllop, NI ska bjuda de som NI vill ha där för att förgylla ER underbara dag! Låt ingen annan bestämma över vilka som ska komma! :)

Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...